Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
5 på skott då blir hunden mycket ängslig.
Typ hittar inte tillbaka till sig själv eller vill lämna platsen.
Hur reagerade hunden?

Att den inte reagerat på skott tidigare beror på att den inte belastats innan på det sättet den görs på ett MH.

Jag tror inte att min syster helt skulle ha missat om hunden verkligen varit så rädd. Däremot kan jag mycket väl tänka mej att den uppförde sej rätt stökigt och kanske också ville lämna platsen, kanske för att ta en ny tur till köket! Men jag får väl fråga mer i detalj vad som hände.

Chansen att någon mer i kullen gör MH (eller BPH) är nog väldigt liten, enligt avelsdata är medelvärdena för rasen osäkra då mindre än 60 hundar testats. Det är nog i stort sett bara de som vill kunna starta på bruksprov som gör det.
 
Är det inte en ganska trolig slutsats när man läser att hunden ”Flyr mer än 5 meter”? Det står inte springer, förflyttar sej eller något liknande utan just ordet FLYR, och varför ska hunden göra det om den inte blir rädd?

Jag tycker det framgår rätt klart av mina inlägg i tråden att jag inte är särskilt bra på att tolka MH, tvärtom har jag just börjat förstå hur lurigt det kan vara.
Det kan även vara en hund som helt enkelt reagerar mycket när den blir skrämd men sedan släpper det och inte bryr sig.
Det är ju alltså den sista biten som är intressant i min värld, att den själv kommer över det läskiga och sedan glömmer bort det sas.
Fick den kvarstående rädslor sa du? Det tyder ju mer på att den var rädd, än att den bara sprang.

(Sen vill inte jag själv ha en hund som reagerar SÅ starkt utan vill att den ska använda hjärnan när den reagerar, men det är mer en smaksak än att hunden nödvändigtvis måste vara väldigt rädd)
 
Är det inte en ganska trolig slutsats när man läser att hunden ”Flyr mer än 5 meter”? Det står inte springer, förflyttar sej eller något liknande utan just ordet FLYR, och varför ska hunden göra det om den inte blir rädd?

Jag tycker det framgår rätt klart av mina inlägg i tråden att jag inte är särskilt bra på att tolka MH, tvärtom har jag just börjat förstå hur lurigt det kan vara.

Vissa hundar som blir överraskade kan ju ta till flykt som första instinkt. Det är inte ovanligt. Huruvida det sen är önskvärt beror ju på. Min egen hund, var otroligt rädd. Men det ser man först på de efterföljande siffrorna, där kvarvarande rädsla var stor.

Jag har inte gett dig kritik på något sätt. Jag försöker ju bara förklara hur man kan se på siffrorna och varför man inte kan stirra på en enskild siffra.
 
Vissa hundar som blir överraskade kan ju ta till flykt som första instinkt. Det är inte ovanligt. Huruvida det sen är önskvärt beror ju på. Min egen hund, var otroligt rädd. Men det ser man först på de efterföljande siffrorna, där kvarvarande rädsla var stor.

Jag har inte gett dig kritik på något sätt. Jag försöker ju bara förklara hur man kan se på siffrorna och varför man inte kan stirra på en enskild siffra.

Ja precis. Min Aussie reagerar dramatiskt på ALLT typ "OMG VAD HÄNDER BÄST ATT FARA RUNT SOM EN IDIOT". Men hade, vad jag minns, ingen kvarvarande rädsla. Skulle leka med overallen och gick själv fram till rasslet osv.
 
Är det inte en ganska trolig slutsats när man läser att hunden ”Flyr mer än 5 meter”? Det står inte springer, förflyttar sej eller något liknande utan just ordet FLYR, och varför ska hunden göra det om den inte blir rädd?

Jag tycker det framgår rätt klart av mina inlägg i tråden att jag inte är särskilt bra på att tolka MH, tvärtom har jag just börjat förstå hur lurigt det kan vara.
En beskrivare kan bara kryssa i den ruta som passar bäst. Rör sig hunden snabbt mer än 5 meter i riktning från overallen är det en femma.

Däremot är den femman inte särskilt intressant. Siffrorna efter visar ju att hunden snabbt insåg att det bara var en ofarlig overall, och att hunden snabbt avreagerade är det viktiga.

Det beror också på hundens temperament vad den gör. En livlig, alert, lättrörlig hund kan mycket väl hoppa bakåt 5 meter utan att vara särskilt rädd, medan en trögare individ som blir livrädd på riktigt kanske fryser fast på platsen. Men den senare hunden kommer inte att avreagera lika lätt som din systers hund.

Att beskrivaren bröt efter två skott beror på att hon eller han såg att hunden var så illa berörd att att betyget redan var en femma. Att skjuta två skott till hade bara varit djurplågeri.
 
Suck. Jag blev erbjuden plats på BPH i augusti av en uppfödare jag känner som bokat ett BPH till sina uppfödningar och det fanns plats över. Hade varit så himla kul ffa med tanke på att det är samma ras. Men givetvis är det i tid då min tik som är 12 mån nu, förväntas vara i löp och antagligen höglöp. Så jag tackade nej med hänvisning till att hon nog inte kan förväntas visa sitt rätta jag, tyvärr.

Vill gärna göra BPH innan hunden är för vuxen sas, men är inte helt lätt att få plats och spec inte då en jobbar helger osv. Går ett att få tag i ett BPH vintertid eller är det som jag tror att det endast görs utomhus? Finns det nån för-/nackdel att göra BPH när hunden är över 18 mån, annat än att det såklart väger in ju mer livserfarenhet hunden fått..?
 
Suck. Jag blev erbjuden plats på BPH i augusti av en uppfödare jag känner som bokat ett BPH till sina uppfödningar och det fanns plats över. Hade varit så himla kul ffa med tanke på att det är samma ras. Men givetvis är det i tid då min tik som är 12 mån nu, förväntas vara i löp och antagligen höglöp. Så jag tackade nej med hänvisning till att hon nog inte kan förväntas visa sitt rätta jag, tyvärr.

Vill gärna göra BPH innan hunden är för vuxen sas, men är inte helt lätt att få plats och spec inte då en jobbar helger osv. Går ett att få tag i ett BPH vintertid eller är det som jag tror att det endast görs utomhus? Finns det nån för-/nackdel att göra BPH när hunden är över 18 mån, annat än att det såklart väger in ju mer livserfarenhet hunden fått..?
Det finns de som kör BPH inne! Minst en bana i Sverige i alla fall. Örkelljunga kör nästan året om utomhus.
 
Det finns de som kör BPH inne! Minst en bana i Sverige i alla fall. Örkelljunga kör nästan året om utomhus.

Jag bor i Mälardalen, kan tänka mig att åka 20-30 mil för BPH i rätt tid dvs när min hund inte löper och innan hon är "för gammal"... men dit ner är det nog dubbelt så långt. Men tack ändå för tips, räknar inte med att folk håller reda på vart alla bor ;) :o
 
Jag bor i Mälardalen, kan tänka mig att åka 20-30 mil för BPH i rätt tid dvs när min hund inte löper och innan hon är "för gammal"... men dit ner är det nog dubbelt så långt. Men tack ändå för tips, räknar inte med att folk håller reda på vart alla bor ;) :o
Hör med Marjo & co i Nykvarn. De kör en rätt lång säsong med många tillfällen och är superduktiga! Jag vet inte när de börjar men det kan ju vara en idé att anmäla så fort som möjligt.
 
Hör med Marjo & co i Nykvarn. De kör en rätt lång säsong med många tillfällen och är superduktiga! Jag vet inte när de börjar men det kan ju vara en idé att anmäla så fort som möjligt.

Tusen tack. Det ser fullt ut alla tillfällen under hösten, men jag ska mejla dit och höra om en kan stå som reserv de datum jag inte jobbar :)
 
Här har vi gått mh idag, hela kullen. Så kul att träffa valparna och ägarna, jag som bor långt bort har inte sett dom andra valparna sen dom var 5-6 veckor.

På det stora hela känner jag igen min hund, någon siffra som jag inte satt just där men det är småpotatis i sammanhanget. Världens bästa kompis har jag iaf i mitt skägg 😍
 

Bifogade filer

  • DSC_5311.JPG
    DSC_5311.JPG
    241 KB · Visningar: 62
Har fått reservplats på BPH 6 mil bort, ett datum 3,5v bort och hon slutade löpa nu i dagarna. Känns bra, krockar givetvis med stalljour och att jag ska på utställning dagen innan, men ja det får helt enkelt gå att lösa... Ska åka och vara publik på samma ställe nu på lör för att se andra av min ras samt se hur det går till :)

Jag kryssade i att jag ville ha BPH med skott. Min hund är skottfast vad det visat sig då vi promenerat kring skjutbanor osv, så jag hoppas det går vägen. Antar att det är en pistol som låter lite snällare än en älgstudsare i vilket fall...
 
Följdfråga: Hur genomförs skottmomentet? Hoppas att de jg ska titta på i helgen har skott med, så att jag får se det för egen del. Det är jag som behöver träna, inte hunden :cautious:
 
Följdfråga: Hur genomförs skottmomentet? Hoppas att de jg ska titta på i helgen har skott med, så att jag får se det för egen del. Det är jag som behöver träna, inte hunden :cautious:
Du får tydliga instruktioner av testledaren inför varje moment, och om det är något du inte förstår är det ju bara att fråga så att du förstår :)
 
På youtube finns många filmer. Här https://www.skk.se/filmen-om-bph hittar du det med. Vid ena skotten går man och vid det andra står man still :)
Har dom ändrat? Som jag minns det skulle jag leka med min hund vid ena skottet och man bedömde, förenklat, hundens reaktion vid skottet på om hunden 1) avbröt leken på ngt sätt, 2) hur den agerande om den avbröt leken (slutade leka helt, slutade leka men fortsatte leka efter några sekunder osv i grader) eller 3) aldrig avbröt lekte utan lekte vidare. Så minns jag det i alla fall. Detta är en mkt förenklad beskrivning från en lekman, en hund kan ju fortfarande vara orädd även om den slutar leka, tex en jakthund kan ju börja kolla efter vilt.
 
Senast ändrad:
Har dom ändrat? Som jag minns det skulle jag leka med min hund vid ena skottet och man bedömde, förenklat, hundens reaktion vid skottet på om hunden 1) avbröt leken på ngt sätt, 2) hur den agerande om den avbröt leken (slutade leka helt, slutade leka men fortsatte leka efter några sekunder osv i grader) eller 3) aldrig avbröt lekte utan lekte vidare. Så minns jag det i alla fall. Detta är en mkt förenklad beskrivning från en lekman, en hund kan ju fortfarande vara orädd även om den slutar leka, tex en jakthund kan ju börja kolla efter vilt.
Ingen aning. Jag gick mitt första i våras :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp