Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla bph-kunniga!

Jag har precis anmält mig och sambon och vår ena hund till bph. Hunden är reaktiv och jag får lätt ångest och katastroftankar, så när jag nu läste igenom alla moment så såg jag bara det värsta möjliga framför mig och kände hjälp, vad har jag gjort :nailbiting:

Är det någon här som har erfarenhet av att gå bph med reaktiv/rädd/osäker hund? Någon som sitter på film där sådan hund beskrivs? Är det vanligt att behöva avbryta och hur illa måste det vara för att det ska avbrytas? Anser ni att det för hundens skull kan vara dåligt att gå bph? Andra tankar?
Här är min lille mespropp :D

För mig var det självklart att gå BPH med honom, det är en liten ras och få som går BPH/MH tyvärr så jag vill göra vad jag kan för rasen. Han reagerade precis som förväntat vilket ju är bra, så att det känns som en rättvis bild.
 
Hej alla bph-kunniga!

Jag har precis anmält mig och sambon och vår ena hund till bph. Hunden är reaktiv och jag får lätt ångest och katastroftankar, så när jag nu läste igenom alla moment så såg jag bara det värsta möjliga framför mig och kände hjälp, vad har jag gjort :nailbiting:

Är det någon här som har erfarenhet av att gå bph med reaktiv/rädd/osäker hund? Någon som sitter på film där sådan hund beskrivs? Är det vanligt att behöva avbryta och hur illa måste det vara för att det ska avbrytas? Anser ni att det för hundens skull kan vara dåligt att gå bph? Andra tankar?
Jag har gått BPH med båda mina hundar, som båda har lite problem med rädslor.

Min äldre hund, en blandras, gick jag BPH med för att lära mig att förstå henne bättre och för att förstå och testa vad BPH var. Hon reagerar ganska rejält när hon väl gör det, och har 5:or på både överraskningsflykt och överraskningsoro. Men samtidigt så har hon inga problem att avreagera sig till andra moment, så även om hon inte ville gå nära överraskningen så hade hon inga som helst problem med några av momenten efter det, med 1-1.5 på de delarna.

Min yngre hund, en storpudel, gick jag BPH med eftersom jag anser att alla hundar bör göra någon typ av BPH eller MH för att utvärdera mentaliteten i rasen. Jag tycker det ännu mer efter att jag fått henne - så att man inte bara väljer att testa de mentalt stabila individerna. Vi avbröt pudelns test vid överraskningen - liksom blandrasen reagerade hon väldigt starkt på den, och hon hade inte ett dugg intresse av att gå fram till den. Även om jag och testledaren satt vid den med godis och lockade, så var hon inte intresserad utan hon gick och lade sig på gräset ett antal meter bort. Till skillnad från min blandras så är min pudel en hund som inte avreagerar sig särskilt lätt, och det var tydligt mentalt jobbigt för henne med överraskningsmomentet. Hade vi fortsatt håller jag med domaren om att hon definitivt fortsatt hade varit påverkad i de efterföljande momenten, och jag vet även sedan tidigare att hon kan ha problem med både ljud och underlag, vilket ju är bland annat det som kommer efter överraskningen.
 
Kombinationen av osäker hund och förare med ångest känns ju så där.... Kanske kan sambon gå med hunden istället? Frågan är om jag ens hade valt att göra bph med en uttalat osäker hund, men se till att det är den trygga av er två som går med hunden, för att inte göra det värre.

Beskrivaren kan välja att bryta beskrivningen om denne inte anser att hunden klarar av det. Även du/föraren kan välja att bryta om du inte anser att det fungerar.

Jag ska själv göra bph med en ungtik om lite mer än en vecka och då tillåter de endast en person per hund att närvara, så jag åker utan min man. Lite synd, då jag hade tänkt att han skulle få filma, men med tanke på hur läget nu ser ut, så får jag vara glad att ens få göra ett bph. Kanske kan vi som gör beskrivningen hjälpas åt genom att fota varandra.
Tack för svar!

Jag skrev väldigt otydligt ser jag nu :o Själva ångesten tror jag nämligen inte kommer vara ett problem när vi väl är där, det är mest innan och efter som jag tenderar att grubbla för mycket och skapa ångest hos mig själv.

Varför skulle du tveka att göra bph med en sådan hund? Kan det påverka hunden på något sätt?
Jag har en osäker hund som jag har gått MH med. Jag visste att risken fanns att vi skulle behöva bryta, och det fick vi också göra efter skramlet. I min mening var det aldrig ett alternativ att inte testa honom. Även sådana hundar ska "föras fram i ljuset", så att säga. Han är reaktiv och osäker och det finns det nu också papper på.

Eftersom jag gått MH tidigare och också var införstådd med vad som kunde hända så var jag aldrig orolig eller stressad.

Det "värsta" som händer är att ni bryter. Det blir ingen katastrof av det. :) Du känner din hund och en bra beskrivare avbryter i tid.
Tack så mycket för svar! Det är lite så jag resonerar också; oavsett hur det går så är det bra att få det svart på vitt. Både för mig och sambon men också förstås för rasen.

Skönt att höra att det inte blir nån katastrof!
Hej

Vi får alla möjliga hundar till BPH och det är inte ovanligt med hundar som är lite på tårna. Om hunden inte kan genomföra ett moment så avbryter man det och går vidare, alternativt om hunden inte kan avreagera vid överraskningen för då avbryter man hela beskrivningen. Jag som beskrivare har till uppgift att se till hundens bästa, och inte belasta den hårdare än vad den klarar av. Det händer då och då att man bryter (jag snittar nog 1 av 25-30?), men oftast så tar sig hunden igenom hela banan om man bara ger den lite tid. Och det är verkligen inte hundens initiala reaktion som är avgörande, så att hunden reagerar mycket och stort spelar ingen roll.

Jag tycker alltså att du ska gå med hunden, och att du ska släppa din nervositet. Det är en simpel beskrivning och inget annat. Beskrivarna har i de allra flesta fall sett massor med hundar på banan innan din och brutit ett flertal.
Tack för svar, skönt att höra!

Jag är faktiskt inte helt klar över hur han avreagerar eller bygger på sig, så det ska bli intressant att få veta.

Jag tänker också som du säger att beskrivaren har bra koll på när det är dags att avbryta, så det borde ju inte påverka hunden alls egentligen?
Här är min lille mespropp :D

För mig var det självklart att gå BPH med honom, det är en liten ras och få som går BPH/MH tyvärr så jag vill göra vad jag kan för rasen. Han reagerade precis som förväntat vilket ju är bra, så att det känns som en rättvis bild.
Åh, tack! Kollade massa filmer igår men hittade bara såna som knappt blir överraskade ens och det var inte vad jag behövde se, haha.

Bra som du säger! Bph är inte så vanligt i våran ras heller och det är ju faktiskt något viktigt man kan bidra med.
 
Jag har gått BPH med båda mina hundar, som båda har lite problem med rädslor.

Min äldre hund, en blandras, gick jag BPH med för att lära mig att förstå henne bättre och för att förstå och testa vad BPH var. Hon reagerar ganska rejält när hon väl gör det, och har 5:or på både överraskningsflykt och överraskningsoro. Men samtidigt så har hon inga problem att avreagera sig till andra moment, så även om hon inte ville gå nära överraskningen så hade hon inga som helst problem med några av momenten efter det, med 1-1.5 på de delarna.

Min yngre hund, en storpudel, gick jag BPH med eftersom jag anser att alla hundar bör göra någon typ av BPH eller MH för att utvärdera mentaliteten i rasen. Jag tycker det ännu mer efter att jag fått henne - så att man inte bara väljer att testa de mentalt stabila individerna. Vi avbröt pudelns test vid överraskningen - liksom blandrasen reagerade hon väldigt starkt på den, och hon hade inte ett dugg intresse av att gå fram till den. Även om jag och testledaren satt vid den med godis och lockade, så var hon inte intresserad utan hon gick och lade sig på gräset ett antal meter bort. Till skillnad från min blandras så är min pudel en hund som inte avreagerar sig särskilt lätt, och det var tydligt mentalt jobbigt för henne med överraskningsmomentet. Hade vi fortsatt håller jag med domaren om att hon definitivt fortsatt hade varit påverkad i de efterföljande momenten, och jag vet även sedan tidigare att hon kan ha problem med både ljud och underlag, vilket ju är bland annat det som kommer efter överraskningen.
Tack för att du delar med dig! Jag tycker också att det är viktigt med mental utvärdering, och precis som du säger så får man ju själv också större insikt i sin hund. Jag hoppas att vår hund är som din blandras och klarar av att avreagera sig bra, men är inställd på att han är mer som din pudel och kommer behöva avbryta.

Hur upplevde du det efteråt, främst med pudeln? Var det som vanligt?
 
Tack alla ni som delar med er av erfarenheter och tankar!

En fundering jag har: vi jobbar mycket med skvallerträning och att hunden gärna ska vända sig till mig när han ser/hör nåt han reagerar på. På bph ska jag ju vara passiv. Kan vår träning förvanska resultatet? Och inte minst - kan bph förstöra vår träning?
 
Tack för att du delar med dig! Jag tycker också att det är viktigt med mental utvärdering, och precis som du säger så får man ju själv också större insikt i sin hund. Jag hoppas att vår hund är som din blandras och klarar av att avreagera sig bra, men är inställd på att han är mer som din pudel och kommer behöva avbryta.

Hur upplevde du det efteråt, främst med pudeln? Var det som vanligt?
Jag minns inte att hon betedde sig annorlunda efter det, och upplevde inte att hon fick några men från BPH:et.
 
Det är ju ändå skillnad på en 12-månaders och en 18-månaders. Rekommenderas det att man väntar mot 18 månader eller gör det närmare 12 månader?
Jag har gått mitt emellan med båda mina, kring 15 månader; mest för att uppfödarna anordnat det då. Annars skulle jag väl bara tänka på att hunden inte bör vara mitt i en hormonperiod som kan få den att bete sig annorlunda än normalt. Tinja till exempel löpte inte förrän en vecka efter att hon blivit 12 månader, så hon var fortfarande rätt hormonell och spökig vid MH, men det gick bra ändå. Men det var nog inte optimalt, så 16 eller 17 månader hade nog varit bättre för henne.
 
Det är ju ändå skillnad på en 12-månaders och en 18-månaders. Rekommenderas det att man väntar mot 18 månader eller gör det närmare 12 månader?

Ju närmare 12 månader desto mer säger resultatet om hundens/kullens gener snarare än inlärda beteenden. Blir irriterad på de som vill göra det så sent som möjligt för att de tror att hunden "presterar" bättre. De har helt missat syftet med beskrivningarna. De är avelsutvärdering (utvärdering av hundens föräldrar) och inte "tävling" mellan individer.
 
Gjorde MH med Winter i söndags och jag tycker han skötte det fint. 5:a på hanteringen, så klart, och översocial. Bättre kamp än jag hade trott, han har varit lite sen att komma igång med den. Hade väldigt lätt för dumpen och skramlet, lättare än jag trodde, men backade lite mer på spökena än jag hade väntat. Nya "leken" vid de första två skotten (man ska inte längre kampa med ett föremål utan bara springa fram och tillbaka och engagera hunden) kändes dock som en riktigt underligt förändring. Det blev väldigt halvdant, hade varit bättre att bara göra alla fyra i passivitet.
 

Bifogade filer

  • Scanned_20200517-1639.pdf
    1,6 MB · Visningar: 36
Är så nöjd med min uppfödda fröken Lasses BPH idag :)
Heffaklumpens Lazy Ladybug - efter den inlånade tiken Bianca och min egen Skalman :love:
En härlig tik, så mysig glad och lekfull. Och långbent :p
IMG_3935.jpeg
 
I helgen har 6 av 9 av Impas senaste valpar gjort MH och de gjorde riktigt fint ifrån sig allihopa. Kort sammanfattat är de sociala med mkt lek, fina gripande och inga kvarstående rädslor. Pga corona hade jag bara möjlighet att se 2 live och beskrivaren där tyckte det va riktigt trevliga hoffar att se. Så glad och det gör att det känns än mer rätt att låta Impa få en 3:e och sista kull.
 
Gjorde MH med Winter i söndags och jag tycker han skötte det fint. 5:a på hanteringen, så klart, och översocial. Bättre kamp än jag hade trott, han har varit lite sen att komma igång med den. Hade väldigt lätt för dumpen och skramlet, lättare än jag trodde, men backade lite mer på spökena än jag hade väntat. Nya "leken" vid de första två skotten (man ska inte längre kampa med ett föremål utan bara springa fram och tillbaka och engagera hunden) kändes dock som en riktigt underligt förändring. Det blev väldigt halvdant, hade varit bättre att bara göra alla fyra i passivitet.

Grattis till fint MH.
Du skrev om det som jag funderar på. Hur ska man leka med hunden under skotten utan leksaker? Jag har lite ågren över det...Tips någon?
 
Grattis till fint MH.
Du skrev om det som jag funderar på. Hur ska man leka med hunden under skotten utan leksaker? Jag har lite ågren över det...Tips någon?
Du blir hänvisad till att springa mellan två punkter sen får du tjoa, klappa händer, locka eller vad du nu vill i lagom mängd för att få med dig hunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp