Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har för mig att det har med att kampdriften kan dölja om hundarna är belastade, men kan minnas fel.
Hmm. Logiskt, men känns ändå som att det ändå bara skulle funka på de som har absolut högst kampdrift som skiter fullständigt i vad för leksak de leker med. Tinja till exempel hatade att leka med andras leksaker vid den åldern, men hon lekte ändå under skott. Asni är inte ens så intresserad av leksaker, men lekte ändå under skott.
 
Har för mig att det har med att kampdriften kan dölja om hundarna är belastade, men kan minnas fel.

Jag vill minnas det samma. Känns dock ändå som ett väldigt konstigt moment. Hundarna var verkligen ganska totalt ointresserade av den typen av lek, och då pratar vi ändå boxrar. Men i slutet av ett test med en massa spännande upplevelser och så lite värme på det och då var det verkligen inte så kul att springa efter matte utan en leksak.

Tillägg: Inte minst då man först leker med leksak, och sen lägger undan den. Blir ju en "nu är leken slut" signal.
 
Jag vill minnas det samma. Känns dock ändå som ett väldigt konstigt moment. Hundarna var verkligen ganska totalt ointresserade av den typen av lek, och då pratar vi ändå boxrar. Men i slutet av ett test med en massa spännande upplevelser och så lite värme på det och då var det verkligen inte så kul att springa efter matte utan en leksak.

Tillägg: Inte minst då man först leker med leksak, och sen lägger undan den. Blir ju en "nu är leken slut" signal.
Nu har jag bara sett 2 MHn med den här leken live och några på film, alla hoffar och avkommor till min tik, men ingen av de va ointresserade av att leka på det viset eller tog undan stoppandet av leksaken som att leken va slut. Men vet inte om jag tycker det är en bra förändring än.
 
Nu har jag bara sett 2 MHn med den här leken live och några på film, alla hoffar och avkommor till min tik, men ingen av de va ointresserade av att leka på det viset eller tog undan stoppandet av leksaken som att leken va slut. Men vet inte om jag tycker det är en bra förändring än.

Det kan ju vara lite hur man leker med sina hundar normalt också. Ingen av oss som gick det här MH:et hade för vana att leka på det sättet med våra hundar. Jag undviker det aktivt eftersom jag inte vill ha en burdus boxer i hälarna. ;)
 
Det kan ju vara lite hur man leker med sina hundar normalt också. Ingen av oss som gick det här MH:et hade för vana att leka på det sättet med våra hundar. Jag undviker det aktivt eftersom jag inte vill ha en burdus boxer i hälarna. ;)
Kan säkert spela in 🙂 Hoffarna är rejält burdusa i sin lek så jag leker medvetet med mina utan leksak just för att lära dom vara lite försiktiga vid lek med mig. Sen är det praktiskt att kunna använda det som tävlingsbelöning.
 
Det kan ju vara lite hur man leker med sina hundar normalt också. Ingen av oss som gick det här MH:et hade för vana att leka på det sättet med våra hundar. Jag undviker det aktivt eftersom jag inte vill ha en burdus boxer i hälarna. ;)
Samma tänk har jag med min Cattledog, har ju aktivt tränat bort sådan lek eftersom rasen har lätt för att nypas.
 
Fick göra så med min första kelpie som var för trött för att leka med leksaken i slutet på MH:t och det gick bra.

Min nuvarande hade det nog varit svårare med. Han tacklas om man springer och leker med honom då jag hade nog mest legat och sprattlat på marken. Blir spännande att se hur det fungerar med kommande hund som bör göra MH om drygt ett år.
 
Det kan ju vara lite hur man leker med sina hundar normalt också. Ingen av oss som gick det här MH:et hade för vana att leka på det sättet med våra hundar. Jag undviker det aktivt eftersom jag inte vill ha en burdus boxer i hälarna. ;)
Jag gissar att det är en lek som du själv kan moderera intensiteten i. Kan man inte springa lite med sin hund utan att den ballar ur och bits är det nog också en sak att ta hänsyn till i både avel och uppfostran. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ.
 
Jag gissar att det är en lek som du själv kan moderera intensiteten i. Kan man inte springa lite med sin hund utan att den ballar ur och bits är det nog också en sak att ta hänsyn till i både avel och uppfostran. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ.

Fast nu sa jag inget om ballar ur eller bits. Boxrar leker gärna väldigt fysiskt och är i MH-åldern väldigt livliga. Jag leker i stort sett aldrig med mina hundar utan en leksak, för jag får tillräckligt med blåmärken av dem ändå. ;)
 
Fast nu sa jag inget om ballar ur eller bits. Boxrar leker gärna väldigt fysiskt och är i MH-åldern väldigt livliga. Jag leker i stort sett aldrig med mina hundar utan en leksak, för jag får tillräckligt med blåmärken av dem ändå. ;)
Jag tänker att de blir så burdusa de får vara. Hårdhänt lek funkar t ex inte alls med någon som är barn eller inte fullt frisk i kroppen. Jag gillar verkligen inte att få blåmärken av några hundar, det är absolut inte okej att tacklas fullt så hårt eller använda munnen oförsiktigt. Det lär sig hundarna fort (uppenbart lär de av varandra också, tänk om de tacklat än äldre tik så hon fick ont på riktigt. Det hade nog tagit hus i helvete).
 
Jag tänker att de blir så burdusa de får vara. Hårdhänt lek funkar t ex inte alls med någon som är barn eller inte fullt frisk i kroppen. Jag gillar verkligen inte att få blåmärken av några hundar, det är absolut inte okej att tacklas fullt så hårt eller använda munnen oförsiktigt. Det lär sig hundarna fort (uppenbart lär de av varandra också, tänk om de tacklat än äldre tik så hon fick ont på riktigt. Det hade nog tagit hus i helvete).

Sant till en viss del, men hunden har ju också sitt naturliga lekbetende. Det finns ju en anledning till att många raser inte tycker om att leka med boxrar. De tacklas, de ska upp med tassarna på den andra hunden och de biter i frambenen. Om man ska försöka ta bort det hos hunden, då ska man nog ha en annan ras. (Tillägg: boxer är inte en ras jag rekommenderar om man är "skröplig" och barn tycker jag bara funkar om de växer upp med dem.)

För att hålla mig till ämnet så hade jag möjligen kunnat köpa anvisningarna till leken om man fick välja mellan att springa mellan två punkter och att bara fysiskt uppmana hunden till lek. Eller att man fick välja fyra skott i passivitet istället, om de nu tycker kampen döljer för mycket.
 
Jag tänker att de blir så burdusa de får vara. Hårdhänt lek funkar t ex inte alls med någon som är barn eller inte fullt frisk i kroppen. Jag gillar verkligen inte att få blåmärken av några hundar, det är absolut inte okej att tacklas fullt så hårt eller använda munnen oförsiktigt. Det lär sig hundarna fort (uppenbart lär de av varandra också, tänk om de tacklat än äldre tik så hon fick ont på riktigt. Det hade nog tagit hus i helvete).
Så ser jag det med. Jag lär mina hundar att leka på mina villkor oavsett om jag har en leksak eller ej. Även med leksaker styr jag leken och det är inte okej att bita ”fel”.
 
Sant till en viss del, men hunden har ju också sitt naturliga lekbetende. Det finns ju en anledning till att många raser inte tycker om att leka med boxrar. De tacklas, de ska upp med tassarna på den andra hunden och de biter i frambenen. Om man ska försöka ta bort det hos hunden, då ska man nog ha en annan ras. (Tillägg: boxer är inte en ras jag rekommenderar om man är "skröplig" och barn tycker jag bara funkar om de växer upp med dem.)

För att hålla mig till ämnet så hade jag möjligen kunnat köpa anvisningarna till leken om man fick välja mellan att springa mellan två punkter och att bara fysiskt uppmana hunden till lek. Eller att man fick välja fyra skott i passivitet istället, om de nu tycker kampen döljer för mycket.
Men alltså reglerna säger att hunden ska springa mellan två punkter. Det ska den liksom klara även om det är en boxer. Är den extremt lättriggad så räcker det kanske med att tjoa litegrann för att den ska bli sprallig och glad. Klarar man inte ens det utan att hunden går helt ur hand så har man i mitt tycke ett problem, oavsett ras.

OM det visar sig att det är svårt för många så tycker jag snarare att man ska utveckla momentet. Lite bättre nervkonstitution än så är nog önskvärt hos bruksraserna.
 
Men alltså reglerna säger att hunden ska springa mellan två punkter. Det ska den liksom klara även om det är en boxer. Är den extremt lättriggad så räcker det kanske med att tjoa litegrann för att den ska bli sprallig och glad. Klarar man inte ens det utan att hunden går helt ur hand så har man i mitt tycke ett problem, oavsett ras.

Nu pratar vi om olika saker. För det första ska hunden inte "springa mellan två punkter" utan föraren ska ta sig mellan två punkter medan den leker med hunden utan föremål. Det jag påpekade från början var att de fyra boxrar som gjorde MH:et den dagen var alla ganska ointresserade av att leka med föraren på det sättet utan hittade istället på annat (som t.ex att försöka leta reda på skytten). Vi fyra förare sa alla att vi aldrig leker med våra hundar på det sättet, vilket gjorde det väldigt onaturligt och det kändes inte som testsituationen uppfylldes på ett bra sätt.

Sen har vi diskuterat _anledningen_ till varför vi inte leker så med våra hundar, vilket är en helt annan sak än att de inte skulle klara av att springa mellan två punkter. Min hund gick inte ur hand på något sätt, men han fann mig ganska ointressant eftersom jag inte uppmuntrar den sortens lek.

Jag ser inte vad det har att göra med nervkonstitution att vissa raser naturligt leker mera hårdhänt. Går kurser med ganska många olika bruksraser och det är stora skillnader.
 
Men då behöver du inte heller välja bort sådan lek?
Jag ser ingen anledning att börja med en sådan lek. Speciellt inte om det ligger nära för rasen att få nyptendenser. Vi leker/kampar mycket och det funkar bra. Jag anser inte att jag "valt bort" lek utan tillbehör, jag har bara aldrig valt det, inte med någon hund faktiskt.
Så för mig känns det helt ointressant att börja med det bara för ett MHs skull. Jag löser det ändå. Att jag skrev i tråden var för att fråga om hur andra gjort när dessa nya regler kom, för att få lite tips helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp