Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en speciell bedömningspunkt som heter Förarbundenhet promenad, vilken ligger under rädsla/osäkerhet. Hunden kommer troligtvis få högre poäng (dvs sämre) på just den punkten, men det är ju också tydligt för någon som läser resultaten att det handlar om just bara förarbundenhet. Sedan finns det inget i bedömningen av vad jag vet som tar in huruvida förarbundenheten kommer från att hunden är otrygg med den främmande människan eller om hunden är otrygg att vara iväg från matte/husse.

Det var ju lite tråkigt. Men han kommer inte användas i avel ändå pga en c höft så spelar ju inte jättestor roll egentligen.
 
Det var ju lite tråkigt. Men han kommer inte användas i avel ändå pga en c höft så spelar ju inte jättestor roll egentligen.
När jag själv tittar på BPH protokoll, för att kolla intressanta möjliga hundar som jag skulle vilja ha en valp av (dvs inte att jag tar en kull själv), så är just förarbundenhet inte något som jag ser som så jättestort problem (dvs om det bara är förarbundenhet och inte andra rädslor). När det gäller rädsledelarna av protokollet är det för mig hög oro/osäkerhet som är ett stort nej för mig - dvs t.ex. skrammeloro och oro NP). Förarbundenhet eller hög flykt utan oro ser jag inte som ett lika stort problem. Sen kan det bero på att jag har en hund själv som är väldigt förarbunden ;)
 
När jag själv tittar på BPH protokoll, för att kolla intressanta möjliga hundar som jag skulle vilja ha en valp av (dvs inte att jag tar en kull själv), så är just förarbundenhet inte något som jag ser som så jättestort problem (dvs om det bara är förarbundenhet och inte andra rädslor). När det gäller rädsledelarna av protokollet är det för mig hög oro/osäkerhet som är ett stort nej för mig - dvs t.ex. skrammeloro och oro NP). Förarbundenhet eller hög flykt utan oro ser jag inte som ett lika stort problem. Sen kan det bero på att jag har en hund själv som är väldigt förarbunden ;)

Nej alltså att han är förarbunden tycker jag enbart är positivt i nästan alla situationer. Absolut inte en nackdel för mig.
 
Ska gå bph med min i slutet av oktober.
Funderade på en grej bara, tror det är första momentet när hunden hälsar på testledaren och sedan ska testledaren ta hunden, gå bort en bit, komma tillbaka nästan hela vägen fram och sedan gå bort en bit igen innan hunden ges tillbaka till föraren.
Min hund är inte osäker om någon vill hälsa på honom, ganska ointresserad men låter sig klappas på. Jag skulle se honom som väldigt trygg i "hälsnings situationer". Men han är mammig och kommer troligen inte vilja gå med testledaren, och speciellt inte när dem är påväg mot mig och sedan ska vända en gång till, gissar att han kommer skälla och dra mot mig. Tror ni att det kommer ses som en osäkerhet? För jag tänker att han egentligen inte är otrygg med den främmande människan utan han är otrygg med att vara utan mig?
Om hunden inte är trygg med att vara ifrån dig så ska det noteras. Man tittar ju både på hur hunden är nära och en bit ifrån sin förare i beteendebeskrivningen. Exakt var hunden har visat osäkerhet framgår av protokollet, men går det inte alls att få med hunden så avbryts fasen och man går vidare till nästa (hanteringen). När man sedan ska bedöma hundens personlighet så ska allt vägas samman till en sammanfattande beskrivning av hundens trygghet med främmande människor i den situationen som den presenteras för på ett BPH.
 
Nej alltså att han är förarbunden tycker jag enbart är positivt i nästan alla situationer. Absolut inte en nackdel för mig.
Tänk på att det inte är ett betyg du får. Vi har ingen mall för vad som är bra och dåligt, utan vi beskriver det vi ser. Sedan är det upp till dig och rasklubben vilket beteende som är önskvärt.

(undantaget fördjupande samtal vid rädsla eller aggression)
 
Tänk på att det inte är ett betyg du får. Vi har ingen mall för vad som är bra och dåligt, utan vi beskriver det vi ser. Sedan är det upp till dig och rasklubben vilket beteende som är önskvärt.

(undantaget fördjupande samtal vid rädsla eller aggression)

Ja det är klart att det ska noteras, jag bara undrade hur det tolkas.
 
Ja det är klart att det ska noteras, jag bara undrade hur det tolkas.
Om hunden inte vill lämna sin förare så får en ett kryss i "förarbundenhet". Jag anser inte att en hund som inte vill lämna mattes trygga sfär och gå 10 m bort är helt och hållet trygg i den situationen, så därför drar jag ner på skalan på "trygg" på sammanfattningen. Men själva beteendebeskrivningen är väldigt detaljerad, så det går med ganska stor precision se exakt vad hunden tycker är obehagligt i momentet. Titta gärna i protokollet, https://www.skk.se/sv/Vara-dokument/Ovriga-dokument/BPH/bph-protokoll/

I momentet efter drar jag ner på leklusten istället om hunden inte vill lämna matten och leka med sin leksak som kastats 10 m bort (leksakerna ska kastas minst 10 m vilket också är avståndet som testledaren befinner sig på). Resterande moment på BPH sker nära föraren. Eller maten är 4 m bort och ska den gå fram själv till gubbe, skrammel och närmande person är det 3 m resp 6-7 m som gäller. Men går den inte fram själv så kommer du att få följa med och hjälpa hunden.
 
Om hunden inte vill lämna sin förare så får en ett kryss i "förarbundenhet". Jag anser inte att en hund som inte vill lämna mattes trygga sfär och gå 10 m bort är helt och hållet trygg i den situationen, så därför drar jag ner på skalan på "trygg" på sammanfattningen. Men själva beteendebeskrivningen är väldigt detaljerad, så det går med ganska stor precision se exakt vad hunden tycker är obehagligt i momentet. Titta gärna i protokollet, https://www.skk.se/sv/Vara-dokument/Ovriga-dokument/BPH/bph-protokoll/

I momentet efter drar jag ner på leklusten istället om hunden inte vill lämna matten och leka med sin leksak som kastats 10 m bort (leksakerna ska kastas minst 10 m vilket också är avståndet som testledaren befinner sig på). Resterande moment på BPH sker nära föraren. Eller maten är 4 m bort och ska den gå fram själv till gubbe, skrammel och närmande person är det 3 m resp 6-7 m som gäller. Men går den inte fram själv så kommer du att få följa med och hjälpa hunden.

Jag har ju sagt att han är otrygg med att lämna mig och gå 10 meter bort med en annan person?

Med lek/mat/nyfikenhet är det en annan sak.

Intressant att kika på protokollet, tack!
 
Så var dagen här och beskrivningstillfället har passerat.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men såhär i efterhand är jag inte heller förvånad.

Toddy är helt ok med att vara i sällskap med främmande människor, men tycker att det är onödigt att de klappar honom. Det visade han extra tydligt idag. Det är dock inget som påverkar hans vardag med tex veterinärbesök och utställningar för då står han som ett ljus och klarar han hanteringen utmärkt. Han är en hund med stor integritet så jag är ändå nöjd, det beskriver honom rättvist och rätt väl.

Lek, matintresse, överraskning, skrammel och skott är helt enligt mina förväntningar och jag är mycket nöjd med hunden jag har i kopplet.

Underlaget var tvärnej och det var jag beredd på. Olika material är han okej med, men underlag som rör sig är big no no i hans värld. Inget jag direkt är nöjd med, men det påverkar inte heller vår vardag. Beskrivningen är fullständigt rättvis.

Närmande person blev jag positivt överraskad av. Jag tycker han skötte det otroligt fint! Mycket nöjd med min hund där, och beskrivningen speglar momentet väl tycker jag.

Filmer finns att se om någon skulle vara intresserad.
 

Bifogade filer

  • CD86B1C0-DC49-4173-A879-0BA9F902C148.jpeg
    CD86B1C0-DC49-4173-A879-0BA9F902C148.jpeg
    293,2 KB · Visningar: 76
Så var dagen här och beskrivningstillfället har passerat.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men såhär i efterhand är jag inte heller förvånad.

Toddy är helt ok med att vara i sällskap med främmande människor, men tycker att det är onödigt att de klappar honom. Det visade han extra tydligt idag. Det är dock inget som påverkar hans vardag med tex veterinärbesök och utställningar för då står han som ett ljus och klarar han hanteringen utmärkt. Han är en hund med stor integritet så jag är ändå nöjd, det beskriver honom rättvist och rätt väl.

Lek, matintresse, överraskning, skrammel och skott är helt enligt mina förväntningar och jag är mycket nöjd med hunden jag har i kopplet.

Underlaget var tvärnej och det var jag beredd på. Olika material är han okej med, men underlag som rör sig är big no no i hans värld. Inget jag direkt är nöjd med, men det påverkar inte heller vår vardag. Beskrivningen är fullständigt rättvis.

Närmande person blev jag positivt överraskad av. Jag tycker han skötte det otroligt fint! Mycket nöjd med min hund där, och beskrivningen speglar momentet väl tycker jag.

Filmer finns att se om någon skulle vara intresserad.
Jag ser gärna filmer om du vill visa :)
 
E2B03FF9-47BF-4604-B273-E9975779AF89.png

Har nu läst igenom protokollet och det är ffa två bitar som jag inte riktigt tycker stämmer med verkligheten.. Bedömningen är säkert rätt så inga klagomål på det, uppenbarligen uppfattade de inte min hund lika intensiv som jag gör :D
 
Visa bifogad fil 58865
Har nu läst igenom protokollet och det är ffa två bitar som jag inte riktigt tycker stämmer med verkligheten.. Bedömningen är säkert rätt så inga klagomål på det, uppenbarligen uppfattade de inte min hund lika intensiv som jag gör :D

hehe, så kan det ju bli :) Beskrivaren av min hund var i smärre chock av att hon gav honom en 2a i aktivitet (med rätta mtp hur han betedde sig där). Just för att han var en total virvelvind när vi kom in till banan och körde de första momenten.

Det är ju trots allt vi som lever med hundarna och vet hur de är över tid, överallt. En beskrivning fångar dem vid ett tillfälle.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 752
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 497
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp