Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis min tanke, men problemet är att det ändå är ett så pass 'allvarligt' problem som jag gärna skulle vilja kunna se via mentalbeskrivningar. Asni har det ju uppenbarligen jobbigt och jag vill inte främja att fler hundar som har hennes problematik föds upp.

Det är ju inte heller något som folk ofta pratar om. Ungefär som aggression mot andra hundar; jag vet en aussie som tävlas högt i klasserna, gjort fint MH etc men försöker hugga alla hundar som går förbi dem på tävlingar.

Jag vet inte hur man ska komma åt det. Kanske ett moment där föraren ska gå själv och en figge går längre bort? Jag vet inte.

För vår del räckte det att TL stod ensam, en bit från publiken. Det gick min hund igång på som fan. Hon ansåg att det måste vara något tokigt med honom, som inte stod med resten av gruppen...
 
Sitter och tittar lite på momenten på BPH och MH - hur de skiljer sig åt. Själva momenten verkar ganska lika?
Ser dock att BPH har underlagsmoment och marmoment men det finns inte i MH?
 
Sitter och tittar lite på momenten på BPH och MH - hur de skiljer sig åt. Själva momenten verkar ganska lika?
Ser dock att BPH har underlagsmoment och marmoment men det finns inte i MH?

Nej, underlagsmomentet och matmomentet finns inte i MH. Istället för matmomentet finns ett jaktmoment, där hunden jagar ikapp en "hare" (en fluffig trasa) och man ser hur jakten och gripandet ser ut. MH har även ett passivitetsmoment där man ser vad hunden gör om man bara står stilla med den på en gräsplätt i fem minuter.

Av de moment som är liknande tyckte jag det var stora skillnader i utförandet på vissa. Leken är kortare och enklare på BPH. Avståndsfiguranten (BPH) skiljer sig en hel del från spökena (MH).

Sen är BPH-banan tydligen gjord för att kunna göras på ett platt, inhägnat område där alla momenten ligger inom synhåll av varandra. På MH sprider man ut det betydligt mer och avstånden är större.
 
Sitter och tittar lite på momenten på BPH och MH - hur de skiljer sig åt. Själva momenten verkar ganska lika?
Ser dock att BPH har underlagsmoment och marmoment men det finns inte i MH?
Nu har inte jag sett MH live utan bara på film men min uppfattning är att MH är mer krävande mentalt, det sätter hunden på prov mer så att säga. Hoppas du förstår vad jag menar, känner att jag inte gittar rätt ord riktigt. Att MH är mer mentalt krävande är ju helt logiskt eftersom MH är framtaget för att utvärdera brukshundar medan BPH är framtaget för övriga raser/sällskapshundar.
 
Sitter och tittar lite på momenten på BPH och MH - hur de skiljer sig åt. Själva momenten verkar ganska lika?
Ser dock att BPH har underlagsmoment och marmoment men det finns inte i MH?
Den största skillnaden är att BPH är väldigt standardiserat och att det finns extremt många kryss att välja på (drygt 300). Som forskningsunderlag är det bättre än MH. Överraskningsmomentet är mindre men mer socialt belastande. Leken är mindre social och leksaken är tråkigare på BPH. Närmande person är tydligt en person och inte en konstig figur som spökena på MH. Dessutom skjuter man bara två skott på BPH och bryter direkt om hunden visar obehag.
 
Den största skillnaden är att BPH är väldigt standardiserat och att det finns extremt många kryss att välja på (drygt 300). Som forskningsunderlag är det bättre än MH. Överraskningsmomentet är mindre men mer socialt belastande. Leken är mindre social och leksaken är tråkigare på BPH. Närmande person är tydligt en person och inte en konstig figur som spökena på MH. Dessutom skjuter man bara två skott på BPH och bryter direkt om hunden visar obehag.

Överraskningsmomentet, det är den liggande "figuren" som dras upp? Hur är det mer socialt belastande på BPH? :)
 
Överraskningsmomentet, det är den liggande "figuren" som dras upp? Hur är det mer socialt belastande på BPH? :)
Dumpe är huvudlös och det är tveksamt om de öht uppfattar den mänskliga formen. Gubben på BPH liknar släden som de har på MT med stora ögon och mun. Många hundar blir tydligt påverkade av just det och ibland behöver vi hålla för ögonen för att få fram hundarna.
 
Dumpe är huvudlös och det är tveksamt om de öht uppfattar den mänskliga formen. Gubben på BPH liknar släden som de har på MT med stora ögon och mun. Många hundar blir tydligt påverkade av just det och ibland behöver vi hålla för ögonen för att få fram hundarna.
Ah, så klart! Och den är ju mer i ögonhöjd också. Man kan väl säga ett mellanting mellan dumpe och släde, för släden blir ju ännu mera hotfull i och med att den rör sig.
 
Min uppfödning gick bph för ett litet tag sedan.
Screenshot_20210507-132147_Google.jpg
 
Dumpe är huvudlös och det är tveksamt om de öht uppfattar den mänskliga formen. Gubben på BPH liknar släden som de har på MT med stora ögon och mun. Många hundar blir tydligt påverkade av just det och ibland behöver vi hålla för ögonen för att få fram hundarna.
Min hund reagerade inte nämnvärt på uppdykande gubben så jag fick gå fram och visa flera gånger för de misstänkte att han inte såg ögonen. Han är ju inte så stor.
 
Varför står det känd mental status när ägaren avbrutit innan det ens börjat? Eller alltså du kanske inte heller vet det men tyckte det var konstigt bara :p
Jag tror testet har genomförts på något eller flera moment. Någongång har det brytits. Kanske redan på hanteringen. Status anses som känd. Dvs man kan se hundens mentalitet.
 
Visa bifogad fil 69267Jag kom över ett mh som såg ut så här. Kan man avbryta ett mh innan man ens har påbörjat momenten?
Resultaten ligger på sbktavling så går du in och söker fram MHt som hunden gick där borde du kunna se om den genomfört något. Det kan ju ha blivit fel någonstans tänker jag i systemet. Hörde att SKK har problem med att lägga in resultat just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 594
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 042
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 105
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp