Stora bumlingtråden...aka kallblod

Alltså ååh. Sitter här idag med världens blåmärke på överarmen från igår då mini - bumlingen lyckades i sin panik över att bli lämnad nästan sist ute i hagen när det dessutom blåste storm igår, prejja in matte i hagstaketet (av järn). Ajaj. Ledde dessutom med kedja under hakan och min vanligtvis så snälla och fina bumling blev så arg på mig att han försökte flera ggr vända rumpan till och måttade sparkar mot mig för att komma loss 😨 Helt olikt honom. Visst kan han ha bråttom in och bli stressad när det är få hästar kvar ute och är dåligt väder, men aldrig såhär 😐

Såg redan igår när jag närmade mig hagen och han och hans hagkompis sprang runt som yra höns att det skulle bli intressant....Det är vid sådana tillfällen det är drygt att ha ett (relativt) stort och starkt kallblod.
 
Och nu har hon gjort sitt första riktiga uppdrag och plattat paddocken. Så kul att ha en häst som liksom går att använda till saker! :)
91166310_10158147338802566_1752511759605825536_n.jpg
 
img_20200331_134921_916_5e8372c5ddf2b3733d24e8d8.jpg
20200331_185926_5e8376ffe087c334022164a2.jpg

dsc_0169_5e8374ccddf2b3736ec5bd5f.jpg

img_20200318_163254_822_5e72bc982a6b2289f13bbb57.jpg

DSC_0174.JPG


En massa bilder på mina bumlingar bara för att jag tycker att dom är så fina.
Vi gör ingenting för tillfället, Stråla den mörka håller på att tillfriskna från fång och Albin den ljusa väntar på barmark för det är hopplöst underlag för barfota häst.
 
Ganska OT och relativt gammalt inlägg men VA? Var det så längesen vi hämtade henne? Sjukaste jag hört. Vad hände med alla de åren?
Nästan, vi hämtade henne för 4,5 år sedan (hon var ju 1,5 år), men ÄNDÅ! Jag håller helt med. Jag förstår ingenting?

Planerar för övrigt nu för att bärga in hö med henne i sommar. Med farfars höarka (hövagn) som han byggde 1936 och som min pappa varit med och bärgat in mycket hö med. Det känns ändå rätt häftigt.
 
e: Backdalas Kämpe
u: Alice ue: Hårleman
Tänkte just det. Synd att han står registrerad som ljusbrun!

Det finns några blacka Nsv, som tyvärr inte registrerats som blacka, av för mig okänd anledning.
Det är så tråkigt att det bara finns en aktiv hingst med någon av de brunblacka färgernai dagsläget, alltså Backdalas Kämpe.

Black färger var ju ganska vanligt i rasen, i synnerhet i Jämtland, under tiden före avhästningen, så det är synd att antalet minskat. Och det blir ju liksom inte bättre om de få blacka hästarna, dessutom blir registrerade med fel färg.

Skulle jag få korn på ett inte alltför dåligt (exteriört och lynne) blackt sto som var till salu, så skulle jag köpa direkt, och försöka få fram en black hingst med tillräckliga kvaliteer för att godkännas.
 
Tänkte just det. Synd att han står registrerad som ljusbrun!

Det finns några blacka Nsv, som tyvärr inte registrerats som blacka, av för mig okänd anledning.
Det är så tråkigt att det bara finns en aktiv hingst med någon av de brunblacka färgernai dagsläget, alltså Backdalas Kämpe.

Black färger var ju ganska vanligt i rasen, i synnerhet i Jämtland, under tiden före avhästningen, så det är synd att antalet minskat. Och det blir ju liksom inte bättre om de få blacka hästarna, dessutom blir registrerade med fel färg.

Skulle jag få korn på ett inte alltför dåligt (exteriört och lynne) blackt sto som var till salu, så skulle jag köpa direkt.
Ja det är tokigt men vi tänkte få det ändrat så att det står rätt.
Jätresynd att det blir så. Vi har funderat på varför han är felreggad men vet inte heller.
 
e: Backdalas Kämpe
u: Alice ue: Hårleman
Knepigt egentligen: nu är det kanske lite svårt att se i fölpälsen, men det är ju märkligt, att ID-kontrollanten som registrerade Albin, inte reagerade på ål, och antagligen en antydan till grep och zebraränder, på ett föl vars pappa än är brunblack, vilket ju är en rätt dominant färg...

ID-kontrollanten kan man tycka, borde aktivt leta efter blacktecknen (förutom ålen) på ett sådant föl.
 
Knepigt egentligen: nu är det kanske lite svårt att se i fölpälsen, men det är ju märkligt, att ID-kontrollanten som registrerade Albin, inte reagerade på ål, och antagligen en antydan till grep och zebraränder, på ett föl vars pappa än är brunblack, vilket ju är en rätt dominant färg...

ID-kontrollanten kan man tycka, borde aktivt leta efter blacktecknen (förutom ålen) på ett sådant föl.
Ja man tycker ju det.
Zebraränderna syns knappt alls nu på vintern, var tydligare under hösten. Så det var säkert svårt när han var liten men som du säger iom att hans pappa är black.
Vad är "grep"?
 
Tycker fortfarande han ser brun ut men jag ska inte orda mer om det :)
Du menar att han har falsk ål?

Han pappa, Backdalas Kämpe, är f.n. den enda godkända hingsten med färgen Brunblack. Han godkändes trots endast 39 poäng exteriört, p.g.a. kombinationen bevarandevärda linjer, och den bevarande värda färgen brunblack.
Många försöker matcha fram fler blacka hästar, genom att betäcka icke blacka ston, som har blacka förfäder, med Backdalas Kämpe, eller tidigare med Ene-blacken.

Om man nu får ett föl där grep och zebraränder är otydliga , men ålen finns, och pappan är brunblack, då bör ID-kontrollanten åtminstone rekommendera uppfödaren att ta ett DNA-prov, för att säkerställa vilken färg hästen egentligen har.

FNH anser på goda grunder att blackfärgerna är bevarandevärda. Och då bör man hjälpa till att bevara dem.
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 097
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp