Stora bumlingtråden...aka kallblod

Du menar att han har falsk ål?

Han pappa, Backdalas Kämpe, är f.n. den enda godkända hingsten med färgen Brunblack. Han godkändes trots endast 39 poäng exteriört, p.g.a. kombinationen bevarandevärda linjer, och den bevarande värda färgen brunblack.
Många försöker matcha fram fler blacka hästar, genom att betäcka icke blacka ston, som har blacka förfäder, med Backdalas Kämpe, eller tidigare med Ene-blacken.

Om man nu får ett föl där grep och zebraränder är otydliga , men ålen finns, och pappan är brunblack, då bör ID-kontrollanten åtminstone rekommendera uppfödaren att ta ett DNA-prov, för att säkerställa vilken färg hästen egentligen har.

FNH anser på goda grunder att blackfärgerna är bevarandevärda. Och då bör man hjälpa till att bevara dem.
Jag menar ingenting. Jag såg ingen ål, nu när jag tittar lite närmare skymtar jag något. Jag är ingen färgexpert, jag sa bara vad jag tyckte :up:
 
Jag menar ingenting. Jag såg ingen ål, nu när jag tittar lite närmare skymtar jag något. Jag är ingen färgexpert, jag sa bara vad jag tyckte :up:
Det är egentligen inte jag heller, men när jag lägger ihop de olika delarna jag ser på bilderna av Albin, så blir summan för mig "antagligen black", eller möjligen en häst med en gulanlagsfärg.

Men penseln i svansen, färgerna i manen, den lite utspädda färgtonen på kroppen, och antydan till ål, samt viss "prickighet" på frambenen, får mig att tänka black...
Hade det varit en häst med mycket gulanlag, så hade man och svans haft en solid färg t.ex.
 
Screenshot_20200404-001037.png

Lite tydligare ål.
 
Tänkte just det. Synd att han står registrerad som ljusbrun!

Det finns några blacka Nsv, som tyvärr inte registrerats som blacka, av för mig okänd anledning.
Det är så tråkigt att det bara finns en aktiv hingst med någon av de brunblacka färgernai dagsläget, alltså Backdalas Kämpe.

Black färger var ju ganska vanligt i rasen, i synnerhet i Jämtland, under tiden före avhästningen, så det är synd att antalet minskat. Och det blir ju liksom inte bättre om de få blacka hästarna, dessutom blir registrerade med fel färg.

Skulle jag få korn på ett inte alltför dåligt (exteriört och lynne) blackt sto som var till salu, så skulle jag köpa direkt, och försöka få fram en black hingst med tillräckliga kvaliteer för att godkännas.
Finns en musblack hingst som godkändes som 3 åring, vars ägare inte vill visa igen för slutgodkännande. Snygg rörlig hingst. Askar heter han. Det är att sabba för bevarandeaveln.
 
Finns en musblack hingst som godkändes som 3 åring, vars ägare inte vill visa igen för slutgodkännande. Snygg rörlig hingst. Askar heter han. Det är att sabba för bevarandeaveln.
Jag vet.

Askar är nog exteriört lika bra, eller bättre än Backdalas Kämpe. När Askar visades på Grevagården 2017, så var han i lågt hull, han såg mer eller mindre ut som en vinthund. Att han bara fick en sjua på huvud, hals och bål, hängde nog mycket ihop med det. Med mera "kött på benen" så skulle han nog göra ett annat intryck.

Rent generellt så är det tråkigt att långt ifrån alla hingstägare jobbar för att ta tillvara viktiga linjer, både bland ston och hingstar.

Det är viktigt att "alla" ston blir betäckta/får chansen att föra sina linjer vidare, och det är också viktigt att alla hingstar som blir godkända, verkligen betäcker.

Inte ens helbröder är ju genetiskt identiska.
 
Finns en musblack hingst som godkändes som 3 åring, vars ägare inte vill visa igen för slutgodkännande. Snygg rörlig hingst. Askar heter han. Det är att sabba för bevarandeaveln.

Fast jag trodde han skulle visas i år? Men att det blev inställt i coronans tecken?
 
Aha... Ja, jag hade koll på att han flyttat, men att han var anmäld hade jag inte koll på. Tack för info! Så bra att ägaren vill förvalta honom rätt och så typiskt att det blev inställt.
Är premieringarna inställda? Tänker annars att det är något som kan fungera om man kan hålla den utomhus?
 
Aha... Ja, jag hade koll på att han flyttat, men att han var anmäld hade jag inte koll på. Tack för info! Så bra att ägaren vill förvalta honom rätt och så typiskt att det blev inställt.
Ägaren verkar vara mycket seriös i tränandet av sina körhästar. Hon skrev någongång i vintras att hon arbetade för att Askar skulle bli en lika bra körhäst som Rask, så det kanske inte har varit bara att åka och göra bruksprov? Hon har väl inte haft honom i evigheter, mindre än två år skulle jag gissa.
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp