Stora diskussionstråden, del 2

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Immer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 009
  • Visningar Visningar 71 212
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Har det inte mer att göra med att det inte fungerade med det unga halvblodet?

Unghästar behöver ha ett mkt högre grundtempo för att orka bära sig o det kan förstås vara ovant.

vill man ha "bärighet" så måste bakbenen från början böja sig o trampa under sig för att ta vikt från framdelen- i o m att den dessutom har ryttarens vikt mest på fram.
Bakhovarna ska sättas in under ryttarens gump o inte var frånkopplade från övriga hästen- bara bära upp rumpans vikt.

:bow::bow:

Jag håller med!

KL/Tillägg

Jag köpte ju min ponny som ung och okunnig. Han var väl egentligen ett dumt köp på en hel del sätt. Men jag har lärt mig väldigt mycket av den ponnyn.
Då jag köpte honom kunde jag dessutom inte rida hästar med mer gång än hans pga skadad kropp. Jag skulle eg inte kunna rida igen alls.
Jag ville ha kvar min häst även då jag började inse att jag faktiskt var frisk nog att rida andra raser igen. Och då jag började rida mer och mer avancerad dressyr.
Min häst är egentligen inte skapt för sånt. Han är överbyggd, markbunden, kort/bred och lågt ansatt hals etc etc. Men han har tränats enligt de förutsättningarna med. Vi har inte pressat honom över ngt han inte har förmåga att klara. Och han har trots allt lyckats lära sig väldigt mycket. Och kan nu även bidra till att lära andra rida då jag låter en del elever rida honom ibland.
För hans egen del har det nog enbart varit bra med dressyrträningen. Han har stärkts, lärt sig balansera upp sig, lärt sig gå i tekt och lärt sig släppa de mentala och fysiska spänningar han hade.

Har man en häst så får man göra det bästa av det man har. Dock aldrig på hästens bekostnad. Och vill man satsa får man så klart se till att ha material nog att kunna göra det mer avancerade. Men få ryttare tar sig till toppen inom sina inriktningar iaf. Larva runt på hobbynivå kan de flesta raser göra inom de flesta grenar, bara man tränar dem rätt.

Jag tycker inte alls det måste vara så att alla ska ha halvblod. Visst är de lättare att rida på en del sätt än vissa andra raser. Men det är också en ras som har rätt mycket skadeproblematik. Vill man inte tävla och inte själv vill ha ridkänslan en stor gång ger kan man lika gärna köpa tex en trevligt byggd Lippizzaner, övervuxen ponny eller likn. De håller ofta bättre än sportmodell halvblod av nyare stam.

Jag kan absolut tycka det är skitkul att få jobba tex en Fjordning eller Islandshäst. Men det ger inte en ridkänsla jag personligen är ute efter i dressyren dagligdags. Så jag skulle inte köpa en till det. Men jag förstår om andra gillar den feelingen.

jag skulle hellre skaffa ett fullblod... eller så som jag har det idag. halvblod med mkt sånt inslag.

en sådan som kan galoppera utan att behöva stöttas eller backas- rullar bara på med frust- bara ren fröjd o eufori. de är ju väldigt lättlärda o ambitiösa

galoppen är viktig för det är väldans bekvämt att kunna byta utan att sakta av eller sladda runt kurvorna. jag har svårt för hej-o-hå ridning.

Jag har ridit travare,kallblod, dito travare, lippizaner, fullblod tja det mesta utom ponnies.

Ridhästar tack. Utmaningar har jag fått nog av.Nu vill jag ha det enkelt eller en ny unghäst:idea::love:

tja kanske vill min häst träffa make i vår:love:

Jag menar att utbilda/rida hästar med liknande förutsättningar. Jag ville ha en helt ny typ av utmaning. Jag hade inte ens ridit hästar av den här typen innan och ville helt enkelt se om jag kunde göra en trevlig ridhäst av en häst med dessa knappa och annorlunda förutsättningar.

Har det inte mer att göra med att det inte fungerade med det unga halvblodet?
Unghästen köpte jag för att jag hade tävlingsplaner. Jag upptäckte inte förrän efter ett tag att jag faktiskt inte hade någon tävlingslust kvar. Jag trodde jag hade det, men flömde liksom bort att känna efter. Trodde i min enfald att det var som tidigare. Den hästen hade tävlingsmentalitet och passade inte allt mina behov när jag insåg att de ändrat sig.
Unghästar behöver ha ett mkt högre grundtempo för att orka bära sig o det kan förstås vara ovant.
Nej inte ovant. Snarare väldigt självklart.

vill man ha "bärighet" så måste bakbenen från början böja sig o trampa under sig för att ta vikt från framdelen- i o m att den dessutom har ryttarens vikt mest på fram.
Bakhovarna ska sättas in under ryttarens gump o inte var frånkopplade från övriga hästen- bara bära upp rumpans vikt.
ja självklart även det. Men vad har det med saken att göra??
Det jag skrev var att anledningen för mig var att jag ville prova något annorlunda och se om/hur jag skulle lyckas med det. Det var min orsak. Det är säkert inte så för alla för det. Man utvecklas och förändras i livet och det färgar av sig på allt man gör. Sidor hos mig som inte varit så framträdande tidigare blev det och då drog det med sig en hel del i alla delas av livet. (vilket jag gillar):)

jag skulle hellre skaffa ett fullblod... eller så som jag har det idag. halvblod med mkt sånt inslag.
Fullblod kanske passar dig bättre. Vi är alla olika och vill ha olika utmaningar pga att vi gjort olika saker på vägen.
galoppen är viktig för det är väldans bekvämt att kunna byta utan att sakta av eller sladda runt kurvorna. jag har svårt för hej-o-hå ridning.
Jag vill inte heller behöva sakta av eller sladda i kurvorna, men då gäller det att utbilda hästen så att den klarar det om den inte har det naturligt. Jag har träffat många som undrar varför jag köpt denna häst men det var ju vad just jag ville. Inte vet jag, men nästa häst kanske är något helt annorlunda mot denna. Det vet jag inte förrän jag är där.
Jag har ridit travare,kallblod, dito travare, lippizaner, fullblod tja det mesta utom ponnies.
själv har jag mest ridit halvblod, fullblod, lippe och araber tidigare. Inte kallblod travare eller ponny. Att ponnyer går bort för mig är inte så konstigt eftersom jag är så lång så därför var både kallblod och travare outforskat för mig. Du har ju redan gjort detta så då är det inte så konstigt att du inte känner en utmaning inför det.
Ridhästar tack. Utmaningar har jag fått nog av.Nu vill jag ha det enkelt eller en ny unghäst:idea::love:

tja kanske vill min häst träffa make i vår:love:
Ja varför inte? Du vet ju vad du vill ha.

Folk får väl göra som de vill, även då de går emot "normen". Skittråkigt annars. Det är tröttsamt med rasrasister, att säga att inget annan ras funkar, snäv syn.

Jag har oxå mina favoritraser, men de har ändrats genom åren, från arab (när jag var liten ville jag ha ett arabstuteri) till welsh cob, till fjording till svenskt varmblod osv.. Men jag har kommit fram till att jag mer fastnar för individer än just rasen i sig. Lite märkligt är det att jag letat så mkt efter ett halvblod, men att det blev en islandshäst istället (:crazy:) bara sådär. Men folk har lärt sig att jag gör som jag vill, tom min bästa kompis trodde jag skämta när jag sa att jag ändrat mig och skulle åka till en gård med bara islandshästar. Lite knäpp är man kanske :p

Hej, har du några bilder på din islänning? Tränar du klassiskt eller akademiskt?
I så fall, hur tycker du det funkar? Hamnar tölten i skymundan, eller tränar ni den med?

Jag ska testa en ny tränare i vår när jag satt igång min lilla, inom akademisk dressyr, ska bli jättekul att prova något nytt.

Självklart har jag bilder men har hittills bara lyckats lägga ut en gång (och då fick jag dessutom hjälp :o), måste erkänna att jag inte är nån expert på datorer å heller inte har nån större barmhärtighet när de strular. Man kan ju inte var expert på allt... :( Hade varit smidigt om man bara kunde kopiera och klistra in. Men nej såklart är det alldeles för mkt begärt. och i 7:an fick jag höra av min lärare att han ALDRIG varit med om nån så oteknisk som jag förut (hade lagt batteriet upp och ner) och varje gång nåt dator, tv what ever så hör jag hans nedlåtande stämma i huvudet.

Nog klagat! Kan inte påstå att jag är jättemkt akademisk ryttare, ska åka som veckoelev snart så då får jag intensiva lite med den akademiska ridkonsten. annars har det blivit mest ute i skogen och då rider jag bara på som vanligt, försöker variera mig lite då och då så inte hästen ledsnar eller börjar fatta egna beslut hux flux ;) och jo vi töltar, men det är ngt jag aldrig gjort när vi tränat för AR instruktör, för jag tkr inte att de kunnat utveckla oss i tölten -inte tillräcklig kompetens. och då är det bättre att ta det vid annat tillfälle. annars blir det som att jag rider för mig själv vid lektion, och det har jag inte betalat för!

Spännande m ny tränare! vem?

Haha, det är inte lätt alltid med såna här tekniska mackapärer :p

Får hålla ögonen öppna efter uppdatering när du varit iväg då.
Jag har varit i kontakt med en som heter Karin Müller och om jag gillar tankegångarna så kanske jag försöker få någon reserv eller fotfolksplats på nån större kurs också. Christoffer Dahlgren och Hanna Engström skulle komma dit under året.
Karin är bara en liten bit ifrån mitt stall, så jag hoppas att det funkar bra. Har märkt under träningar med de flesta andra både dressyr och islandsfolk, att jag drar mig mer och mer från deras sätt att rida. Tycker det ofta är alldeles för mycket krav som hästen inte kan leva upp till istället för att ge utmaningar som den klarar av på ett bra sätt.
Många av de jag tränat för så har hästen gått sämre på träningen än vad den gör annars, och det känns såklart inget kul. Sist jag var iväg på kurs så kände jag bara att jag ville ta en paus från allt vad tränare heter, men nu tror jag att jag ska testa på detta istället och se om det kan passa oss bättre. Jag har en ganska klar bild av hur jag tycker att det ska vara, jag har haft en kanonbra tränare inom CR som jag går tillbaka till hela tiden, och det kommer jag göra även i fortsättningen.

Ja precis. Jag tror inte det spelar så stor roll vad för inriktning man väljer, det gäller ju bara att hitta en person som har samma tänk som en själv. :)

Sv: Bildtråd2011

Jag ser tyvärr annat.
En häst som ridits med fokus på huvudet lågt o korta steg o då sänkt ryggen:crazy:

Det är en av nackdelarna med skarpt stångbett även om tygeln hänger.
Man får aldrig bromsa upp motorn mer än korta stunder. Drivet över ryggen försvinner.
Avlastningsits hjälper inte för hästen orkar bära upp en om den får trampa under sig med bakbenen. Man hindrar alltså ryggverksamheten mkt mkt mer genom att bromsa upp bakbenen. Bakhovarna ska vara under ryttarens tyngpunkt för att "bära".

Det finns mängder av ridbilder som visar upp skräp här på bukefalos, det tycks undgå dig, men här på detta forumet ska du alltid klaga?

Lustigt att du kan säga vilket fokus hästen ridits med när det sitter en helt annan ryttare på ryggen som inte är vana vid varandra. Kan leta fram någon bild med 8-årig brorsdotter på ryggen som leds i grimma så kanske du kan få fram ännu mer? :idea:

Kan man inte ens på självaste julafton låta någon annan få må bra och vara nöjd?
Ge dig ut och hjälp folk irl om du sitter inne på så mkt kunskap som kan hjälpa andra! Vore inte det bättre? Då kan du ju få igenom det du vill på riktigt.

Totola:
Söt liten häst!

Alla: God jul! Hoppas ni har det helt underbart!

Känns rätt unikt att du kan rabbla en hästs hela ridhistoria utefter att ha sett tre hundradels sekunder med en ryttare som rider hästen en gång per år.. Känns faktiskt som att du snarare vill knipa dit Totola än att du har något vettigt att komma med..
Men visst folk som aldrig lägger ut något på sig själv är ju faktiskt dom som rider bäst.. eller hur var det..
Känns spontant som att du är en riktigt kass människa som måste gotta sig i att nedvärdera andra jämt och ständigt.. Finns ju fan inte en enda tråd på forumet där du inte bedriver häxjakt utav någon eller något..

Gläds åt de fina bilderna (och det förmodligen mycket trevliga ridpasset) och nonchalera axels kommentarer!

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 949
Senast: Sassy
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 281
Senast: Edla
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
889
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023