Stora jobbsökartråden

Håller tummarna!

Tack! :)

*kl*

Hon som intervjuade mig var väldigt trevlig och lättsam, och kommer höra av sig redan imorgon om har hittat en placering åt mig. Nu under sommaren blir det främst timanställning och till hösten kan det komma att bli en fast anställning om det finns en öppning. Det känns riktigt bra, men jag försöker att inte vara för positiv ifall det skulle komma att ändra sig. Fast sådan otur kan jag väl inte ha två gånger? ;)

Förresten, är det någon här i tråden som är hemma på vad man bör kräva för timlön? Jag är utbildad men har ingen erfarenhet förutom det jag har fått via mina praktikplatser. Blev erbjuden 115 kr/tim + OB. Är det en okej timlön?

*kl*

Hon som intervjuade mig var väldigt trevlig och lättsam, och kommer höra av sig redan imorgon om har hittat en placering åt mig. Nu under sommaren blir det främst timanställning och till hösten kan det komma att bli en fast anställning om det finns en öppning. Det känns riktigt bra, men jag försöker att inte vara för positiv ifall det skulle komma att ändra sig. Fast sådan otur kan jag väl inte ha två gånger? ;)

Förresten, är det någon här i tråden som är hemma på vad man bör kräva för timlön? Jag är utbildad men har ingen erfarenhet förutom det jag har fått via mina praktikplatser. Blev erbjuden 115 kr/tim + OB. Är det en okej timlön?
GRATTIS!

Dagens intervju för Sodexo gick bra, bättre än den jag hade i onsdags :) De skulle troligen höra av sig igen inom 1-2 veckor de oxå. Så nu är det bara o vänta.. :p

*kl*

Nej tycker jag. 115 kr tjänar jag som outbildad, som personlig assistent. Där min mor jobbar, har utbildade behandlingsassistenter 125 kr/h och outbildade 115 kr/h. De som har månadslön har givetvis mer om man räknar/timme.

Jag har ju som jag skrivit fått ett vikariat från 2/6 på te- & kaffehandeln jag jobbar extra på så jag är väldigt nöjd. Mindre nöjd är jag över situationen i detta nu. Jag jobbar trots att min läkare sjukskrivit mig över helgen. Vi är kort om folk på ett annat ställe där jag jobbar, men är jag sjuk så är jag sjuk, jag ska inte behöva uppge varför förrän den 8e dagen. Eftersom vi är kort om folk ska BC gå ut och jobba nu när jag är sjuk, men jag blev riktigt tjurig när BC vill lägga över allt ansvar på mig. Inte ok tycker jag. Anledningen är att BC har personliga problem. I mitt tycke så ser man då till att bli sjukskriven, för man har den lön man har av en anledning och kan man inte sköta sina arbetsuppgifter man har extra betalt för, då ska man inte ha det jobbet. Så jag är arg. Så mycket som jag har ställt upp på det här företaget och den här lilla butiken.

Och ärligt talat skiter mitt professionella jag i att BC har personliga problem, jag vill inte veta det överhuvudtaget och anser att det är väldigt oprofessionellt att prata om detta med sina anställda. Mitt privata jag förstår BC till fullo, men eftersom mitt dåliga samvete är större än omtanken av mig själv, så är situationen som den är just nu. Att BC's lediga dagar är heliga förstår jag, men då ser man till att ligga steget före hela tiden. Och BC har vetat om min sjukdom sen i tisdags, även om jag sade då att jag kunde jobba i helgen, men på onsdagen skrev jag att jag var värre igen så tid har det funnits ändå (företaget ska anställa folk eftersom bla jag ska sluta, och BC har haft intervjuer och de som vill jobba skulle tacka ja till en snabb inskolning och ensamjobb nu i kväll).

Samtidigt drar jag inte ingång något, dels för att jag snart ska sluta här men också för att vi har gemensamma vänner. Det här är så illa skött att jag får krupp. Pratade med BC i lugn ton, och dum som jag är så säger jag ju att "nu jobbar jag och så är det med det" eftersom mitt dåliga samvete talar. BC säger att hen självklart skulle hoppa in om hen visste att jag hade ett sjukintyg igår, men idag gick det väl inte att ordna eftersom jag ändå fick jobba. Även om BC inte visste om sjukintyget igår, så ska jag inte behöva jobba, jag skulle inte ens behöva jobba om jag kommer med intyget en halvtimme innan jag skulle ha börjat. Inte ens när jag säger att jag inte är nöjd med detta, säger BC inte att jag ska vara hemma. För jag är inte "dödssjuk", nej, men min vilopuls ligger på 100 slag/minut och jag har feber. SÅ JÄVLA DÅLIGT! SÅ JÄVLA DÅLIGT!

Visst, idag har jag varit rätt ok, men jag äter maxdos av allt och har fått kortisontabletter extra för att min kropp ska återhämta sig. Jag har jobbat med feber, så svetten rinner och jag ser ut som ett åkerspöke. Läkaren sa uttryckligen att jag skulle vila i helgen och ta det lugnt. Förvisso en lugn dag på jobbet, men det är principen och jag skulle mycket hellre ligga hemma i soffan och titta på tv just för tillfället. Och jag tycker om att jobba!

Mitt fel i det hela är att jag varit för mesig och det blev mitt fall. Vi sa på telefon att detta inte får sluta i osämja och det vill jag inte, men jag kan faktiskt inte släppa det här. Jag antar att min släkt inte kallas för tjur-Strindlund för intet. Dessutom förlorar jag 1200 kr brutto på att jag nu får friskskriva mig from idag i stället för på måndag. Det suger. SUGER!

:cry::cry:

Och nu ringde BC och jag orkar bara inte ta upp detta med hen. Jag är inte långsur, men enligt mig är jag värd en sjujäkla ursäkt och ekonomisk kompensation (men jag antar att det inte är möjligt).

Idag har jag fått börja på arbetsträning på Erikshjälpen (second hand butik, för er som inte vet) då AF tvingar en till nån slags aktivitet... :/
Vet faktiskt inte vad jag ska tycka om detta, vet inte vad det ska hjälpa mig till något jobb?!
Idag fick jag börja med att välja vilken "avdelning" jag ville vara på och jag valde "heminredning" eller vad de nu kallade det..
Har fått torka disk/prylar som gjorts ren och sedan ställ de i hyllor på deras "lager" i 5-6 timmar. Rätt lättsamt arbete men i längden vetefan om ja kommer tröttna på det rätt snabbt faktiskt. Fast ifs skulle jag väl typ mjukstarta där denna vecka och sedan få hjälpa till i butiken (på samma avdelning)..så vi får väl se..men kan fortfarande inte riiiktigt se vad detta ska hjälpa mig, Okej att jag har något att pyssla med om dagarna men ja funderar om inte en praktik på ett "vettigare" ställe vore lämpligare för mig ändå i längden? och där jag sedan kanske har chans till anställning? :)

Någon som har varit på arbetsträning här genom AF? Åsikter om det?
Eller kanske varit och jobbat/praktiserat i någon secondhand butik?

Jag ska ge detta en chans, men ser jag ingen utveckling för min fördel så att säga så får jag nog ta o fixa mig en annan aktivitet. På papper är det sagt att jag ska vara där i 3 månader. Känns som en evighet, så hoppas verkligen jag får ett jobb innan dess..helst nu!

*Puttar upp tråden lite*

Hur går det för er andra? :)

Själv funderar jag på om jag ska kolla runt efter praktikplats någonstans, då jag känner att packa upp och diska prylar inte ger mig så mycket.. :meh: Samtidigt så borde jag snart (inom nästa vecka) få reda på om jag får jobb hos någon av de jag var på intervju hos förra veckan, och om jag då har gått o fixat en ny plats så hinner jag knappt börja där fören jag ska sluta :p:banghead:
Dessutom är jag lite kluven över om jag ska gå till travet igen o fråga om sommarjobb/praktik, dels för att det är ett slitsammare jobb, utomhus jobb i ur och skur/sol och stekhet värme..men samtidigt får jag hålla på med något jag tycker är roligt = hästar :)

*Puttar upp tråden lite*

Hur går det för er andra? :)

Själv funderar jag på om jag ska kolla runt efter praktikplats någonstans, då jag känner att packa upp och diska prylar inte ger mig så mycket.. :meh: Samtidigt så borde jag snart (inom nästa vecka) få reda på om jag får jobb hos någon av de jag var på intervju hos förra veckan, och om jag då har gått o fixat en ny plats så hinner jag knappt börja där fören jag ska sluta :p:banghead:
Dessutom är jag lite kluven över om jag ska gå till travet igen o fråga om sommarjobb/praktik, dels för att det är ett slitsammare jobb, utomhus jobb i ur och skur/sol och stekhet värme..men samtidigt får jag hålla på med något jag tycker är roligt = hästar :)
För mig går det ju rätt bra, men jag mår uselt. A-kassan/arbetsförmedlingen strular - igen. Arbetsförnedringen hade GLÖMT att notera att jag varit där på ett möte med en studievägledare så blev avstängd från a-kassan. Ekonomiskt är det lugnt, jobbar ju också, men surt att behöva strula för att andra inte sköter sitt jobb, samt att brevet från a-kassan var sjukt otrevligt. På arbetsförmedlingen var de trevliga däremot, men jag känner mig ändå misstrodd och förnedrad. Jag gör ju allt jag ska och lite till, men det räcker tydligen inte.

Känner mig, som så ofta numera, uppgiven, rädd och trött. Framtiden är mest som en ocean av ångest. Jag VET att jag är en dramaqueen i det här, men det känns verkligen så. Jag vill ha tillbaka mitt liv, mina rättigheter - jag vill för fan ha ett jobb!!

*Puttar upp tråden lite igen*

@Gimlan låter inte speciellt roligt. Men det är ju som vanligt när det gäller AF, de ska strula till det för folk för jämnan :(
skönt att du "sliper" tänka på det ekonomiska i alla fall, hade jag kunnat slipa det hade jag nog skrivit ut mig på direkten från AF, men tyvärr är jag beroende av deras ynka bidrag för att kunna överleva så gott man kan..

Verkar som det går bra för er andra (hoppas :up:) med tanke på att ni inte skriver något här? ;)

Då blir det väl "bara jag" som får gnälla av mig här då, så länge :p
Själv sitter jag i samma sits som inlägget innan, jag har tröttnat så pass att vara där att jag är "hemma och sjuk" idag :down:
Fast jag i själva verket sitter här och har lite smått ångest. Funderar så det riktigt snurrar i huvudet..
Mejlade min handläggare på AF i morse ang. att jag ville boka in ett möte med henne och diskutera detta men hon var tydligen på semester till den 10de.:meh: Så därför skriver jag av mig liiite här istället, hoppas det är ok?:angel:

Det enda jag kommit fram till är i alla fall att jag inte kommer palla att vara kvar där (secondhandbutiken) i 3 hela månader. No way!
Men frågan är ju om jag ska börja leta en praktikplats redan idag eller om jag ska vänta tills jag vet om jag får något utav jobben eller inte...
Samtidigt vill jag byta NU men känns ju inte så roligt att behöva komma till praktiken och säga att "nä, nu har jag fått jobb så nu kan jag inte vara kvar här" när jag kanske precis har börjat där? :grin: Men o andra sidan kan man ju aldrig veta när jobben jag sökt är klara att börja på heller, och då kan jag ju vara på den nya platsen så länge.. haha..ja ni ser, det snurrar en del i mitt lilla huvud.:banghead::laugh:

Sedan är frågan praktik (heller helst sommarjobb) på travbanan (hos samma tränare jag var hos innan eller någon annan?) eller en praktik någon helt annanstans, som typ ICA eller någon annan butik?
Har ni några förslag på var jag kan tänkas vara? Eller vad jag ska göra i huvud taget? :p

Föll på målsnöret på jobbet jag var på vju på. Det som skilde var att den de anställde hade erfarenhet av jobbet, Personlighetsmässigt gillade de mig bäst, så det är väl ok. Känns inte som nått nederlag, jag gjorde bra ifrån mig och erfarenheten är ju som den är.

Men jag gruvar mig mycket över om jag kommer få ett jobb i höst och vad AMS kommer hitta på om jag inte får jobb... Ska dock träffa Trygghetsrådet snart (googla om nu inte vet vad det är), får se om de kan ha några idéer.

@Akerman sök praktik nån annanstans än där du är nu, det lär väl inte ge något? Travbanan lär väl inte heller ge ngt på sikt? Eller?

Kan ju vara bra att välja nått ställe där det åtminstone kan bli en lucka på sikt. :)

Det har du helt rätt i :) Vet inte om det finns chans till jobb på travbanan faktiskt, en liten chans kanske finns men praktikanter tar de nog säkerligen emot, skulle jag tro? Vem vill inte ha gratis hjälp lixom :p

Jag har ju länge funderat på butik så som ICA eller typ Rusta och liknande. Men har samtidigt hört att det är svårt att komma in på ex: ICA.
Det bästa är väl att gå in i butik och fråga men det kommer ju ta evigheter att åka runt halva stan o så är inte ens chefen där? :p
Men att ringa är kanske heller inte så bra? Eller kan man göra det när det "bara" gäller en praktik?

Tänker att man ska akta sig för ställen som bara vill ha gratisjobbare, om det inte kan ge en viss kompetens som nån annan efterfrågar. Det blir ju bara till att slå ihjäl tid istället för att göra ngt som kan leda till något.

Ringa och försöka boka in ett möte borde väl funka, kliver man bara på riskerar man ju att störa :)

Tack! Ja men precis. Så eftersom typ Rusta ofta söker folk så borde ju en praktik där leda till större chans till jobb än som typ ICA som nästan aldrig lägger ut annons..fast de som jobbar på där har ju ifs oftast börjat med en praktik dom med...hm..:cautious: Haha, nu blev det svårt :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka