Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Var på 3-timmars jippot igår men fick tyvärr inte jobbet :( Har två intervjuer denna vecka och förhoppningsvis en tredje på gång.
Jag är tämligen säker på att de valde tjejen som redan jobbat i 1 år. Känns så hopplöst när man kommer direkt från universitetet utan arbetslivserfarenhet...

Tråkig att du inte fick jobbet, men lycka till på de intervjuer du har kvar!

-------------

Jag har inte hört någonting från något håll.. Ringde till chefen för skolmats-tillagningen eller vad man ska säga, men inget napp där. Men idag ska jag skriva personliga brev som jag ska lämna på lite olika ställen imorgon och hoppas på att få antingen en praktikplats eller jobb ännu hellre, förstås. Men en praktik hade vart grymt det med.

//r

Va synd! :( Men hur gick hela alltet till? Fick ni göra nåt praktiskt eller vad ville de ha ut av det? Jag känner igen det där med arbetslivserfarenhet också, fick mitt andra nej idag (utan personlig respons, datagenererat igen) och det känns som en nackdel för mig att komma rätt från utbildning.

Känns som att de alltid väljer en med erfarenhet framför någon direkt från utbildning. Vilket man förstår, men trist för oss andra.

Jag tror att man får försöka intressera sig för sitt yrke på fritiden (T.ex. om man vill arbeta på förlag så kan man ha en bokblogg.). Då får man erfarenhet från det och visar sig intresserad. Är ju tyvärr inte alla yrken det fungerar med. Någon som har utbildat sig till läkare kan inte gärna stå och karva i människor på fritiden...:D

Ja det beror ju verkligen på vilken branch man är i, jag som logistiker kan ju inte hålla på och boka transporter eller optimera lager på fritiden :D Däremot kan jag ju typ visa på ett väl organiserat förråd eller att jag hjälpt någon organisera en flytt, men det är ju såna där sällansaker så det ger inte så mkt blogginfo till eventuell arbetsgivare :D

Jo men precis, jag håller ju redan på med hundar på fritiden. Både träning och tävling men även intresserad av avel. Dessutom svarar jag mycket här på buke när någon har en dålig hund. Så där kan jag nog inte göra så mycket mer ;)

Jo det gick till som så att det var jag, två andra tjejer, konsulten, chefen på kliniken och hennes man som också jobbade där. Vi började med att leka en namnlek för att lära sig allas namn. Sen var vi i par där den ena personen skulle berätta om sig själv i ca 5 min. Den andra skulle sedan presentera personen för hela gruppen i jag-form. Man skulle alltså berätta som om man berättade om sig själv. De andra fick sedan ställa frågor och då skulle man hitta på ett svar. T ex vad är din högsta önskan? Så skulle jag svara något som jag trodde var den jag presenterades högsta önskan.
Därefter var vi i nya par och skulle komma på ett fall om ett sjukt djur och spela upp det (djurägare/veterinär).
Sen pratade konsulten lite och sen fick vi gå hem. Så det var en väldigt annorlunda urvalsprocess!

Imorgon är det en mer klassisk intervju vad jag förmodar, hoppas verkligen att det går bra...

Det där lät ganska flummigt och oseriöst :crazy: Sånt gjorde vi när vi skulle lära känna varandra första dagarna på hippologen typ, det låter inte som en anställningsintervju!

Håller med Ninnurur. Lät ganska oseriöst. Djurägare/veterinär lät väll okej, men annars känns det som att intervjun har ordnats av någon rekryteringsfirma som vill vara moderna och "hippa". Inget fel med att hitta på nya intervjumetoder, men det där lät lite väl... annorlunda.

Men gud vilken udda intervju, hoppas jag aldrig stöter på någon sådan :crazy:
Verkar som om det är rätt svårt att få jobb och lär väll inte ändra sig till om 1år, räknar lite kallt med att få fortsätta jobba som djursjukvårdare och fara ut på volontärjobb/fortbildningsresor ett tag.

Senast ändrad:

Vad udda "intervju" :crazy: Har du förresten kollat på sidan Gröna jobb? Har för mig att det finns en speciell kategori för jobb inom djursjukvården på den sidan...

Vad pratade ni då om för alternativ? Jag pratade med min mamma häromdagen och hon tyckte jag skulle skriva in mig på afm...

Malibu_Stacy: Instämmer med de andra, det lät verkligen som en konstig intervju...

//r

Ok, nu kommer detta att bli ett lååååångt inlägg.

Jag har arbete i sommar men det är ett arbete som aldrig kommer att leda till en fast tjänst, tyvärr då jag trivs bra med arbetsuppgifter, lön, arbetskamrater osv. Min nuvarande situation är lite speciell då jag varit sjukskriven från september till januari, för att då ha övergått på en s.k rehabiliteringsersättning. Det första alternativet jag har nu är att fortsätta med den här ersättningen (som är något högre än min a-kassa) under sommaren och ett tag efter det, samtidigt som jag har en sysselsättningsplats av något slag. Alternativ nummer två är att jag avbryter rehab-pengen och arbetar under sommarmånaderna + extra till hösten. Fördelarna är att jag under sommaren kommer att ha en lön som är dubbelt så hög som rehab-pengen, samt tre ggr så hög som a-kassan. Egentligen är det sak samma om hur jag gör, för det ena alternativet ger inte mer än det andra delat på årets 12 månader.

Det är bara känslan av att göra rätt för sig och att få tjäna egna pengar som är lite extra stark. Dock så finns det en överhängande risk att hamsterhjulet blir allt tyngre att driva runt. Jag har varit sjukskriven av en anledning och det är mina återkommande depressioner, som jag verkligen inte styr över.

Skulle jag välja att arbeta i sommar så får jag alltså skriva in mig som arbetssökande på heltid på afm i höst. Jag kommer att ha någon tusenlapp mindre att leva på, men jag har samtidigt möjligheten att jobba något extrapass för att få in lite extra inkomst. Jag kommer dessutom att fortsättningsvis också erbjudas extra insatser från afm, med skillnad att försäkringskassan inte kommer att involveras. Dessa extra åtgärder gör att det finns möjlighet för en individuellt anpassad åtgärdsprogram än om jag är en "vanlig" arbetssökande.

Så, hur gör jag?

Jag måste verkligen få hjälp att bena ut vad det är som gör att depressionen är ibland sköljer över mig. I höstas gick jag mer eller mindre in i väggen och det här har inte släppt riktigt. Att jag gick in i väggen var för att jag under många års tid tagit på mig alldeles för mycket, med kriser och sorg på det personliga planet. Just nu är min hjärna en aningen överhettad och jag vet inte egentligen om jag skulle kunna urskilja fram eller bak på en ko liksom :crazy: :banghead: Och just av DEN anledningen så vore mitt arbete på sommaren vara bra för mig, för det vet jag att jag kan och det är en trygg plats där jag får möjlighet att kyla ned hjärnan innan "allvaret" sätter igång igen.

Fortsättningen följer...

På grund av allt det här så är jag inte särskilt motiverad till att studera. Jag vet att jag kan saker och är en riktigt kompetent arbetstagare. Jag behöver rutiner i min vardag och jag får/kan inte ta på mig för mycket för då kraschar jag. Genom arbetsförmedlingens insats kan jag få lite rutin och kanske en möjlighet till att få in foten på något företag där jag vill och/eller kan tänka mig att jobba på.

Genom att upprätta en kontakt med arbetsförmedlingen, min läkare och försäkringskassan kanske det skulle kunna göras upp en plan att fånga in mig när jag börjar att känna av att depressionen är på intåg. Det är då jag BEHÖVER hjälp, när depressionen är som djupast och ångesten som starkast, men som jag då istället drar ned alla persienner, stänger av telefonen och undviker folk så långt det bara går. Av den anledningen skulle jag också behöva regelbunden samtalskontakt och ev. KBT eller liknande (som jag dock nu inte är mottaglig för riktigt).

Fast sen är det ju alla de här väntetiderna och det stora trycket på terapiplatser som gör det hela svårare. Så är det ju, men jag tror att det är vad jag skulle behöva. För som det varit de senaste 8-10 åren så har jag levt på detta vis utan någon förändring, därför känner jag mig ganska övertygad om att jag är en person som kommer att behöva stöd och hjälp genom resten av mitt liv :grin::crazy:

Förresten, hur tror ni att ett CV är bäst utformat? Kort, enkelt och med bra översikt? Eller bör man skriva lite om sina arbetsuppgifter i sitt CV också?

Jag har haft båda varianterna och jag vet egentligen inte vad jag tycker är bäst. Å ena sidan tycker jag att man som rekryterare ska kunna anta vilka arbetsuppgifter som utförts för yrkestiteln, men å andra sidan kanske det inte är självklart alla gånger? Jag har funderat på att anlita ngn som lever på att skriva CV och ev. personligt brev åt andra, men vet inte om det är värt det. CV är kanske bra, men ett personligt brev är ändå ett personligt brev och ingenting annat. Vad tror/tycker ni?

Jag har fått jobb! :banana: Känns så rätt faktiskt :)

Var på intervju igår, det var en klassisk intervju och inte lika "flummig" som den förra. Kändes skitbra från första stund och tyckte jag lyckades svara riktigt bra på alla frågor. Så ringde de ikväll och sa att jag fått jobbet, och för precis den lönen jag ville ha! Grymt :D Är ett sommarvikariat som klinikveterinär på en smådjursklinik.

Tänkte skriva upp alla de frågor jag kom ihåg då det kan vara bra för er som söker jobb att veta lite vad de frågar, var mest standardfrågor som går att ställa inför vilket jobb som helst.
*Berätta lite om dig själv
*Hur trivdes du på din förra praktikplats/arbetsplats?
*Nämn en bra egenskap och någon lite sämre egenskap hos dig själv?
*Hur skulle dina arbetskamrater/studiekamrater beskriva dig med 3 ord?
*I vilken situation kan du känna dig lite osäker? (Här syftade hon inte på något rent medicinskt utan mer socialt typ)
*Hur ser din närvaro ut? (syftade på sjukfrånvaro etc.)
*Hur vill du ha återkoppling ang. dina prestationer från din arbetsgivare?
*När har du som roligast på jobbet? (Tror det var nått sånt hon frågade, jag beskrev iaf hur en bra dag på jobbet skulle se ut för mig, typ)
*Jobbar du hellre i team eller hellre självständigt?
*Vad har du tänkt dig i lön? (Här svarade jag att jag inte funderat på det än men att jag ber om att få återkomma. Detta för att inte riskera att lägga mig för högt eller för lågt och riskera att bli bortvald alt. stå där med en mycket lägre lön än vad de tänkt betala!)

Sen frågade de lite saker om sånt jag skrivit i mitt CV/personliga brev.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka