Stora jobbsökartråden

Fast det är ju otroligt fult om det inte nämnts...

Fast i mitt fall nämndes det i annonsen, men de sa inget när jag var på intervjun. Så hade jag läst lite noggrannare hade jag inte behövt bli överraskad idag.
Det är en statlig myndighet, så jag antar att det är rätt standard där.

Jag är provanställd på ett år, känner också att det är lite nervöst. Men idag så tillämpar nästan alla provanställning först. Idag sitter du ju inte trygg på en fastanställning heller.
Nej, enligt svensk lag är du provanställd i max 6 månader. Dagen då det gått 6 månader och 1 dag är du tillsvidareanställd, oavsett vad som står i ditt anställningsavtal. Lagen går ej att avtala bort. Men jag skulle verkligen rekommendera att du är med i facket som kan driva din fråga om din chef försöker säga upp din "provanställning" efter 6 månader. Kan vara jobbigt att ta i själv.
/Ekonomichef

Nej, enligt svensk lag är du provanställd i max 6 månader. Dagen då det gått 6 månader och 1 dag är du tillsvidareanställd, oavsett vad som står i ditt anställningsavtal. Lagen går ej att avtala bort. Men jag skulle verkligen rekommendera att du är med i facket som kan driva din fråga om din chef försöker säga upp din "provanställning" efter 6 månader. Kan vara jobbigt att ta i själv.
/Ekonomichef
Är med i facket och har varit anställd i över sex månaden. Men om man har tre månaders uppsägningstid åt båda håll så måste de väl säga upp provanställningen tre månader innan den går ut?

Eftersom att jag är rätt så trött på att ha fyra olika deltids jobb att bolla runt med, Ett sådant pyssel att få ihop tiderna på ett vettigt sätt, även om det går och är kul att variera... så tänkte jag skicka iväg lite jobbansökningar. Mitt problem - jag har aldrig behövt söka ett jobb. Helt galet, jag är ju 24 år, men jobb har jag alltid blivit erbjuden, aldrig sökt.

Så, i ens CV, ska man bifoga en bild eller inte?

jag har googlat runt och vetenskapligt skall det vara en nackdel eftersom den som läser ansökan kan få förutfattade meningar om vem man är. Men en hel del hävdar motsatsen.

Dyker in lite

Är så sur. Hade egentligen tänkt vara ledig i sommar men sökte ändå två olika deltidsjobb, mest för att det vore kul. Jag vet att jag skulle vara perfekt där. Och blev inte ens kallad på intervju. :wtf: Det ena jobbet gick dessutom istället till min kompis, som har en bråkdel av min erfarenhet av just den sortens jobb.

Urvalet känns helt slumpmässigt? Eller är jag superdålig på att göra en ansökan..? Jag la ändå en del tid på den? (För mycket tid?) :(

Det är nämligen ALLTID så! Varje gång jag söker ett jobb via "officiella" kanaler kommer jag inte ens på intervju. (Och varje gång jag pratar direkt med nån arbetsgivare så bara KASTAR de jobb på mig. Blivit erbjuden två andra, egentligen "bättre", sommarjobb nu, av folk jag snackat direkt med.)

Det är ju många sökanden på varje tjänst, inte säkert de läser alla ansökningar ens. Så kan ju hänga på det.

Jag försöker hålla modet uppe. Det går inte bra. Vet inte vad jag ska göra mer än jag redan gör. Jag är less, behövde ett papper fr a-kassan för att få min inkomstförsäkring de svarar "goddag yxskaft" - igen. Jävligt gnällig - jag vet - men jag ser verkligen inget ljus just nu.

Är med i facket och har varit anställd i över sex månaden. Men om man har tre månaders uppsägningstid åt båda håll så måste de väl säga upp provanställningen tre månader innan den går ut?

Nej, arbetsgivaren ska meddela arbetstagaren senast 2 veckor innan anställningen ska upphöra enl lag. Däremot gäller dina och deras tre månaders regel när du är tillsvidareanställd.

Jag törs inte avslöja nått, det är ju bara en vju, men det är ett jobb som tangerar det jag kan :) Dessvärre bara ett föräldravik fram till årsskiftet, men perfekt i övrigt.

Lycka till imorgon! :)

Pappa hade kontakter inom ett större företag och jag har nu skickat iväg mitt CV till personalansvarige som lät positiv, men man ska inte ta ut segern i förskott. I övrigt står det så stilla att det är på gränsen till att gå baklänges istället, men man får leva på hoppet.
Lite skönt att inte bara jag som känner så ibland. Televjun var ju ett steg i rätt riktning men annars känns det mest som jag söker, söker och söker - rakt ut i luften :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka