Kan du inte ge dina bästa tips för personliga brev
Oj, absolut! Ska se om allt lossnar i huvudet nu bara
1. Beskriv saker du är bra på, t.ex. stresstålig, men ge också exempel på när du har varit det eller varför du är det. Tex. "Under min tid som telefonförsäljare lärde jag mig att hantera stress på ett bra sätt eftersom.....".
2. Läs på om företaget och motivera varför just det företaget lockar. Är det en affär som satsar på ekologiska varor kanske det är något du vill lyfta fram, eller om företaget har utvecklats mycket under de senaste åren.
3. Se till att skriva just ett personligt brev, inte ett standardbrev som du skickar till 100 andra företag. Vissa delar har jag samma på, men jag ser alltid till att brevet är riktat till just det företaget, den tjänsten och de arbetsuppgifterna.
4. Nu är ju du journalist(?), men det är sååå viktigt med språket! Inga stavfel eller särskrivningar, upprepa inte dig själv för ofta, undvik "jag" så mycket som möjligt, ha en bra struktur (din adress, datum osv.), styckeindelning..
5. Läs annonsen för tjänsten noga. Vilka egenskaper söker de och på vilket sätt uppfyller du kraven? Återigen, ge tydliga exempel på vad du har gjort tidigare och varför just du passar för tjänsten.
6. Inled inte med "Mitt namn är Lisa Lison och jag är 30 år gammal.". Du vill utmärka dig så mycket som möjligt från resten av "högen". Försök skriva en inledning som fångar läsaren att läsa vidare.
7. Skriv inte för mycket, max 1 A4 men gärna mindre.
8. Visst är ett personligt brev just personligt, men när det gäller vad du gör på fritiden, vart du bor etc. räcker det med en mening i slutet.
9. Avsluta gärna brevet med t.ex. "Jag ser fram emot att höra av er!" eller liknande, så att det inte bara är tvärt slut eller "Mvh.."
10. Undvik att skriva "jag tror", "kanske", då det låter som att du är osäker. "Jag tror att jag skulle passa för den här tjänsten eftersom.." låter inte lika bra som "Jag vet att jag skulle passa för den här tjänsten eftersom...". Så länge du har en bra motivering fungerar det bra!
Får återkomma om jag kommer på mer, hoppas det hjälper någon!