Stora jobbsökartråden

Grattis till jobbet! @Chili :)

Här går det segt, eller rättare sagt det står fullständigt still fortfarande.
Har sökt två utb men kom inte in på någon av dem, sökt jobb efter jobb efter jobb och inte ett enda jäkla svar. Blö!
Skulle vilja gå hundinstruktörsutbildningen i Örebro, men den kostar ju en hel del och man får betala det själv. Inte csnberättigad eller så, finns iof möjlighet att låna. Men den startar inte förrän vt nästa år, man lär ha egen hund också vilket jag inte har.

Har sökt två utb men kom inte in på någon av dem, sökt jobb efter jobb efter jobb och inte ett enda jäkla svar. Blö!
Skulle vilja gå hundinstruktörsutbildningen i Örebro, men den kostar ju en hel del och man får betala det själv. Inte csnberättigad eller så, finns iof möjlighet att låna. Men den startar inte förrän vt nästa år, man lär ha egen hund också vilket jag inte har.

Om man tänker efter, så är ett csn-lån på tre år á sex terminer nästan 200 000 kr exkl. tillägg för barn, merkostnadslån osv. Så varför skulle man inte kunna ta 200 000 kr och lägga på en utbildning man verkligen vill gå? Man ska ju förstås vara säker på att det finns arbete efter utbildningen och som t.ex hundinstruktör kanske man måste starta eget helt eller delvis? Och så är det förstås sämre ränta på en sådan utbildning, men det borde ju vara ett alternativ.

Och min panik fortsätter! Tittar på utbildningar och känner inte att något tilltalar mig. Vad gör man då? Hoppar på en utbildning och hoppas på det bästa? Önskar att jag kunde läsa till och bli civilingenjör, då skulle jag iaf tjäna bra sen, men det finns inget plugghuvud till det. Suck.

Jag vet inte heller vad jag ska sikta in mig på. Jag vet vad jag vill, men att det kan ta tid att komma dit och jag har inte tålamod till det - men jag måste väl. Typ.

Jag hoppar in lite såhär, hoppas det är lugnt!
Sitter just nu och knåpar ihop ett personligt brev. Ungefär vad har ni med, vad har ni valt att inte skriva med? Jag har aldrig sökt jobb så (genom CV och PB) förr så jag känner mig lite lost..!

*Uppdatering*
Om det är någon som har lust att läsa igenom CV/PB som jag knåpat ihop nu får ni gärna säga till :)

Om man tänker efter, så är ett csn-lån på tre år á sex terminer nästan 200 000 kr exkl. tillägg för barn, merkostnadslån osv. Så varför skulle man inte kunna ta 200 000 kr och lägga på en utbildning man verkligen vill gå? Man ska ju förstås vara säker på att det finns arbete efter utbildningen och som t.ex hundinstruktör kanske man måste starta eget helt eller delvis? Och så är det förstås sämre ränta på en sådan utbildning, men det borde ju vara ett alternativ.

Och min panik fortsätter! Tittar på utbildningar och känner inte att något tilltalar mig. Vad gör man då? Hoppar på en utbildning och hoppas på det bästa? Önskar att jag kunde läsa till och bli civilingenjör, då skulle jag iaf tjäna bra sen, men det finns inget plugghuvud till det. Suck.
Det är sant, men man ska ju ha dem pengarna tillgängliga då också.
Men den börjar inte förrän VT 2015 så det hinner väl kanske hända mycket innan dess, vet ju inte än om jag kommer in på uska heller.

Vad vill du syssla med, vad är du intresserad av?
Jag tror det lätt blir pannkaka om man hoppar på nåt som verkar bra bara, utan att ett egentligt intresse för det.

Sitter just nu och knåpar ihop ett personligt brev. Ungefär vad har ni med, vad har ni valt att inte skriva med? Jag har aldrig sökt jobb så (genom CV och PB) förr så jag känner mig lite lost..!

*Uppdatering*
Om det är någon som har lust att läsa igenom CV/PB som jag knåpat ihop nu får ni gärna säga till :)
Kan kolla på det, ingen expert, men skriva kan jag, är journalist :)

*Uppdatering*

Jag kan också, har jobbat med rekrytering :)

Kan du inte ge dina bästa tips för personliga brev :)

Oj, absolut! Ska se om allt lossnar i huvudet nu bara :p

1. Beskriv saker du är bra på, t.ex. stresstålig, men ge också exempel på när du har varit det eller varför du är det. Tex. "Under min tid som telefonförsäljare lärde jag mig att hantera stress på ett bra sätt eftersom.....".

2. Läs på om företaget och motivera varför just det företaget lockar. Är det en affär som satsar på ekologiska varor kanske det är något du vill lyfta fram, eller om företaget har utvecklats mycket under de senaste åren.

3. Se till att skriva just ett personligt brev, inte ett standardbrev som du skickar till 100 andra företag. Vissa delar har jag samma på, men jag ser alltid till att brevet är riktat till just det företaget, den tjänsten och de arbetsuppgifterna.

4. Nu är ju du journalist(?), men det är sååå viktigt med språket! Inga stavfel eller särskrivningar, upprepa inte dig själv för ofta, undvik "jag" så mycket som möjligt, ha en bra struktur (din adress, datum osv.), styckeindelning..

5. Läs annonsen för tjänsten noga. Vilka egenskaper söker de och på vilket sätt uppfyller du kraven? Återigen, ge tydliga exempel på vad du har gjort tidigare och varför just du passar för tjänsten.

6. Inled inte med "Mitt namn är Lisa Lison och jag är 30 år gammal.". Du vill utmärka dig så mycket som möjligt från resten av "högen". Försök skriva en inledning som fångar läsaren att läsa vidare.

7. Skriv inte för mycket, max 1 A4 men gärna mindre.

8. Visst är ett personligt brev just personligt, men när det gäller vad du gör på fritiden, vart du bor etc. räcker det med en mening i slutet.

9. Avsluta gärna brevet med t.ex. "Jag ser fram emot att höra av er!" eller liknande, så att det inte bara är tvärt slut eller "Mvh.."

10. Undvik att skriva "jag tror", "kanske", då det låter som att du är osäker. "Jag tror att jag skulle passa för den här tjänsten eftersom.." låter inte lika bra som "Jag vet att jag skulle passa för den här tjänsten eftersom...". Så länge du har en bra motivering fungerar det bra!

Får återkomma om jag kommer på mer, hoppas det hjälper någon! :)

Hoppar in i denna tråden då jag behöver ventilera lite tankar. :p
Var på intervju idag på ett stort företag. Det kändes bra medans jag var där och intervjun drog ut på tiden så att en senare intervju var tvungen att skjutas fram. :D Men nu i efterhand så börjar jag ju fundera på hur jag uppfattades och om jag verkligen borde sagt allt jag sade! :nailbiting: Jag skulle i alla fall mejla in vilka dagar jag finns tillgänglig att jobba redan från nu tillsammans med ett par referenser, och skulle få besked senast nästa vecka. Jag hoppas ju att jag oroar mig i onödan och att jag kommer få höra att jag fått jobbet, men det gnager i mig nåt otroligt. Jag vill ju ha detta jobb, och jag hoppas att arbetsgivaren förstod det. Men det vet man ju aldrig... Finns det tecken (typ vissa frågor/ord eller kroppsspråk) som tyder på att intervjun går bra eller dåligt?

Hoppar in i denna tråden då jag behöver ventilera lite tankar. :p
Var på intervju idag på ett stort företag. Det kändes bra medans jag var där och intervjun drog ut på tiden så att en senare intervju var tvungen att skjutas fram. :D Men nu i efterhand så börjar jag ju fundera på hur jag uppfattades och om jag verkligen borde sagt allt jag sade! :nailbiting: Jag skulle i alla fall mejla in vilka dagar jag finns tillgänglig att jobba redan från nu tillsammans med ett par referenser, och skulle få besked senast nästa vecka. Jag hoppas ju att jag oroar mig i onödan och att jag kommer få höra att jag fått jobbet, men det gnager i mig nåt otroligt. Jag vill ju ha detta jobb, och jag hoppas att arbetsgivaren förstod det. Men det vet man ju aldrig... Finns det tecken (typ vissa frågor/ord eller kroppsspråk) som tyder på att intervjun går bra eller dåligt?
Det låter väl bara positivt? :) Annars hade de knappast velat veta när du kan jobba.

Jag knegar på sommarjobbet och är inne på del två sas, en annan redaktion. Känns som det här kan gå lika bra det. Orkar tyvärr inte glädjas utan svär bara åt att jag vill ha ett fast jobb i ett annat län där jag hellre bor... Men det verkar gå trögt på den fronten. Är FRUSTRERAD!!

Varför tvekar jag? Jag borde vara glad för att jag fått ett jobb (Visserligen som vikarie men vem vet, kan ju bli förlängt).
Jobbet är i sig rätt fysisk krävande i visa stunder och jag känner mig helt slut i kroppen bara efter ett par dagars arbete. Antingen är det för at jag är så himla otränad eller så är det en kombination med att de är just ett tungt arbete (ibland), mycket springande fram o tillbaka, upp och ner för trappor, samtidigt ska man hålla reda på en massa runt i kring. (Städar tåg, är jobbigare än jag trodde)

När jag började jobba på detta företag så gick jag in med att lära mig så snabbt som möjligt och bli minst lika snabb som de jag arbetar med.
Ibörjan tyckte jag att jag var snabb men ändå inte lika snabb som de andra så jag har försökt öka tempot för varje tåg.
Har kikat lite på hur de andra gör (när de är i närheten) och har sett att de "hoppar" några saker på "städlistan" då man antingen inte hinner det eller för att just den grejen inte behövs göras denna gång... så jag har förskt göra samma sak. Alltså "hoppa" någon punkt från "listan" och klart det går snabbare.
Här om dagen var jag tillsammans med en äldre dam som klagade för att jag jobbade för snabbt:crazy: Jag hade glömt något och sedan efter det har hon letat efter fel jag gjort :mad::meh: "Jag kommer inte säga att du är bra" sa hon sedan till mig..
Viserlign har hon gått på semester nu, så behöver inte jobba med henne på ett tag, men ikväll/natt ska jag jobba med hennes syster, som jag hört ska vara värre med att påpeka saker och ting typ hela tidenO_o
Jag försöker bara "strunta" i vad hon säger men samtidigt fixa till/tänka på det till nästa gång så jag inte upprepar händelsen så att säga.
Och allt är fortfarande så nytt för mig så jag har inte riktigt läart mig att komma ihåg allt som jag ska göra. Allt från städningen till, hur mycket sopor det blev (ska räknas) till en hel del massa annat. Igår la hon över allt sådant till mig och sa, jag skiter i det här nu för jag går på semester snart O_o:confused:
Sådant får mig att börja tveka på detta jobb. Är en hel del andra små grejer med men ett jobb är väl aldrig felfritt heller så försöker inte tänka på det så mycket....

Oj, nu måste jag sluta helt tvärt här då jag börjar jobba om en kvart :p höhö
Får fortsätta en annan dag ;)

Man FÅR göra fel i början, man FÅR missa småsaker. Det gör ALLA och det vet ALLA vettiga människor. Jag har sagt några gånger på mitt sommarkneg: "Jag kan rodda en sajt, jag kommer inte ställa till med några katastrofer, men jag kommer garanterat göra fel och missar."

Och alla har hållit med och en många har berättat om sina missar.

Surkärringen är säkert känd hos chefen och man kan faktiskt gå till chefen och berätta om nån beter sig illa, det där känns ju som det är på gränsen.

Det låter som ett ganska tufft jobb, och kärv arbetsmiljö bitvis så inte konstigt att du tvekar. Sen ÄR det jobbigt att börja på ett nytt jobb. Man kan inte allt, man minns inte allt, man vill göra bra från sig och är rädd att misslyckas...

Kan man försörja sig som hundinstruktör? Kan man det så kan det ju vara en idé, annars är det ju bara dumt.

@Akerman, jag håller med Gimlan om att man får och man KOMMER göra fel. Eller vara långsam. Eller glömma något. Så är det bara, även att städa tåg är nånting man måste lära sig en rutin för innan det går fort och effektivt och blir bra gjort. Vi har en oerhört monoton arbetsuppgift på mitt sommarjobb som vi alla får hjälpas åt med, men i början går det sakta och man kan vara osäker. Med tiden får man upp farten och sen kan man sitta och drömma sig bort medan man gör det. Både kropp och knopp vänjer sig. Så är det ju alltid på nya jobb. :)

Här rullar det för övrigt på med sommarjobbet, jag får allt mer och mer ansvar och det känns jättekul. :) Får göra nya saker som kräver precision och noggrannhet och ansvar för många saker som vi gör.

Har hittat ett jobb som jag funderar på att söka. Men funderar på en sak, kan den som jag söker jobb hos kontakta min nuvarande arbetsgivare utan min tillåtelse?

@Akerman Det sägs att det tar minst ett år innan man kommer in i jobbet.Man kommer att ha sina upp och nedgångar och ibland funderar på att skita i allt, men ibland får man kämpa på.

Men jag vet hur svårt det är att vara ny på jobbet, är det själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka