Stora jobbsökartråden

Varför tvekar jag? Jag borde vara glad för att jag fått ett jobb (Visserligen som vikarie men vem vet, kan ju bli förlängt).
Jobbet är i sig rätt fysisk krävande i visa stunder och jag känner mig helt slut i kroppen bara efter ett par dagars arbete. Antingen är det för at jag är så himla otränad eller så är det en kombination med att de är just ett tungt arbete (ibland), mycket springande fram o tillbaka, upp och ner för trappor, samtidigt ska man hålla reda på en massa runt i kring. (Städar tåg, är jobbigare än jag trodde)

När jag började jobba på detta företag så gick jag in med att lära mig så snabbt som möjligt och bli minst lika snabb som de jag arbetar med.
Ibörjan tyckte jag att jag var snabb men ändå inte lika snabb som de andra så jag har försökt öka tempot för varje tåg.
Har kikat lite på hur de andra gör (när de är i närheten) och har sett att de "hoppar" några saker på "städlistan" då man antingen inte hinner det eller för att just den grejen inte behövs göras denna gång... så jag har förskt göra samma sak. Alltså "hoppa" någon punkt från "listan" och klart det går snabbare.
Här om dagen var jag tillsammans med en äldre dam som klagade för att jag jobbade för snabbt:crazy: Jag hade glömt något och sedan efter det har hon letat efter fel jag gjort :mad::meh: "Jag kommer inte säga att du är bra" sa hon sedan till mig..
Viserlign har hon gått på semester nu, så behöver inte jobba med henne på ett tag, men ikväll/natt ska jag jobba med hennes syster, som jag hört ska vara värre med att påpeka saker och ting typ hela tidenO_o
Jag försöker bara "strunta" i vad hon säger men samtidigt fixa till/tänka på det till nästa gång så jag inte upprepar händelsen så att säga.
Och allt är fortfarande så nytt för mig så jag har inte riktigt läart mig att komma ihåg allt som jag ska göra. Allt från städningen till, hur mycket sopor det blev (ska räknas) till en hel del massa annat. Igår la hon över allt sådant till mig och sa, jag skiter i det här nu för jag går på semester snart O_o:confused:
Sådant får mig att börja tveka på detta jobb. Är en hel del andra små grejer med men ett jobb är väl aldrig felfritt heller så försöker inte tänka på det så mycket....

Oj, nu måste jag sluta helt tvärt här då jag börjar jobba om en kvart :p höhö
Får fortsätta en annan dag ;)

Åhh, en av anledningarna till att jag hatar att vara ny på jobbet utan att ha någon jag känner mig säker med. Det är SÅ svårt, men du lär dig! På tehandeln jag jobbar på hade jag förvisso en som jag kände sedan innan, och de andra som jobbade där var väldigt öppen och förstående. Allt var så jobbigt men nu kan jag det mesta utantill och jag ser vad som behöver göras. Det kommer du också att göra :-)

Har hittat ett jobb som jag funderar på att söka. Men funderar på en sak, kan den som jag söker jobb hos kontakta min nuvarande arbetsgivare utan min tillåtelse?
Om du söker jobbet så kan du ju berätta för dem att du inte har berättat för din nuvarande arbetsgivare att du söker nytt jobb och därför skulle uppskatta om de inte ringde upp dem. Annars tror jag att de gärna vill prata med din nuvarande arbetsgivare för referenser.

Åhh, en av anledningarna till att jag hatar att vara ny på jobbet utan att ha någon jag känner mig säker med. Det är SÅ svårt, men du lär dig! På tehandeln jag jobbar på hade jag förvisso en som jag kände sedan innan, och de andra som jobbade där var väldigt öppen och förstående. Allt var så jobbigt men nu kan jag det mesta utantill och jag ser vad som behöver göras. Det kommer du också att göra :-)
Det gör ju verkligen det. Sen får man komma ihåg att det är bara man själv som är så fokuserad på sig själv. Alla andra har fullt upp med sig själva.

@grodan21 Jag tror inte att du behöver vara orolig. Referenser vill de ju för det mesta inte ha innan du varit där på intervju, och i intervjusituationen kan du ju ge dem dina referenser istället. :)

Tack för era svar och er förståelse, nu känns det bättre :)

Systern var trevlig men mycket noggrann, o sa det till mig med, att hon var den noggrsnnaste sv dom alla, övrr stt allt på listan blir gjort varje gång. Sen sa hon att hon skulle kolla mig (, om jag missat nåt eller så) efter jag var klar med min del sv tåget. hon hittade en sopkorg som jsg aldrig sett förut som ej var tömd och nån pyttegrej till. Efter det så har hon inte sagtvåt mig nånting mer än att jag skulle säga till när jag var klar och inte hoppa ur tåget utan att hon viste. Så det har gått över förväntan inatt måste jag säga :)
Hon kunde ju åtminstone vara trevlig..

Hoppas nu bara att jag blir bättre och bättre o slipper klagomål, känner mig så ynklig o dålig då, fast jag försöker bara ruska av mig det, tänka vad jag gjorde för fel o förbättra det nästa gång.

Idag (igår) ringde en annan städfirma till mig. Han dock inte svara så fick mobilsvar ist. de behövde en vikarie i några dagar framöver sa han, o om jag var intresserad skulle jag höra av mig.
I annonsen sökte de både för heltid/deltid och extra vid behov. Tillsvidare.
Så det låter ju lockande att få in en fot där med. Fast man vet ju aldrig om det bara blr dessa dagar heller.. kluven. Samtidigt har jag ju redan ett jobb nu, som kan finnas chans till förlängning.
Där jag jobbar nu är ändå helt okej bara det att man är helt slutkörd (typ) efter varje dag. O extra jobbigt när man får klagomål av gnällspikar. Men förutom det så är det som sagt helt okej jobb.
Vem vet, det andra jobbet kanske inte är nå bättre?!
Samtidigt känns de lite halvdumt att "strunta" i ett jobb :/ :p

Haha, tror min hjärna börjar gå på högvarv nu dfter nattens jobb. Är npg dags att sova nu ;)
Nu har jag 3 dagars välbehövlig vila :)

kl

Shit, insåg nyss att jag varit med sedan trådstarten! :crazy: Men jag har ju jobbat både som maskinoperatör, personlig assistent och butiksbiträde/butikssäljare under tiden, men ändå..

Söker fortfarande "drömjobbet", eller ett jobb som ger mig trygghet. Funderar på att söka utbildningen som ger titeln "Vårdadministratör"... Men undrar hur det jobbet är i längden. Just nu skriker de efter folk och här i Västernorrland ser jag flertalet platsannonser varje vecka. Men hur ser det ut om 2 år? Och lönen ska väl vara sådär som jag förstår det.

Om jag skulle få nuvarande jobbet på 50% (kan ev. bli så) så skulle distansstudier vara perfekt. Frågan är bara om jag/vi klarar av att leva och vara så ekonomiskt begränsade? Tåls att fundera på..

:D :angel:

Du kan väl ta visst studielån +jobba 50 procent, borde väl kunna funka? :)

Jag kastas mellan hopp och förtvivlan. Det går verkligen skitbra på sommarjobbet och jag jobbar med BRA folk. Finns chanser till mer jobb i höst, men jag varken vågar eller orkar hoppad. GHA! Jag skulle behöva hjärntvättas för att bli mer positiv...

Du kan väl ta visst studielån +jobba 50 procent, borde väl kunna funka? :)

Jag kastas mellan hopp och förtvivlan. Det går verkligen skitbra på sommarjobbet och jag jobbar med BRA folk. Finns chanser till mer jobb i höst, men jag varken vågar eller orkar hoppad. GHA! Jag skulle behöva hjärntvättas för att bli mer positiv...

Du, då är vi två! :crazy:

Jo, ditt förslag skulle absolut funka.. Är dock rädd att dra på mig för mycket lån, då jag redan har ett lån via csn tack vare komvux-studier och ett år på universitet (som är ofullständigt egentligen). Vet inte exakt hur mkt jag är skyldig redan, men om jag tar 50% på två år så blir det ju som 100% ett år :idea: :laugh: Det kan det ju vara värt förstås...

Ang. ditt dilemma, chanserna är väl alltid stora att få fortsatt jobb i den bransch du jobbar i? Om inte fast, så strötimmar... Men det är just det jag antar att du inte vill ha, för det skulle inte jag vilja iaf (som jag haft det nu). Skulle bara vilja ha en trygghet med semester och ledig röda dagar! :p

Fast jag hatar att behöva jobba 5 dagar i rad (så hur jag fixade 18 av 20 dagar i juni fattar jag inte) :cautious:

Fast studielån är ju en investering. Jag har 170 000 och betalar 650 kronor i månaden, typ. Så det är ju inget att oroa sig för - tycker jag :P

Jo, strötimmar och vikariat, i bästa fall längre än tre månader och det får mig att må dåligt med all osäkerhet :(

Blöh. Jag har helt tappat motivationen (igen) efter att inte fått svar alls från ställen som lovat att höra av sig osv. Jag satt på biblioteket en stund i tisdags och filade ihop några personliga brev att skicka till ställen som lagt ut jobbannonser, så jag har 4 ställen som skulle kunna få in en ansökan ikväll om jag bara kunde banka lite fart i mig. :banghead:

Träffade en jättetrevlig person igår som precis fått nytt jobb och då blev det ju att vi diskuterade arbete en del. Just då kändes allt möjligt och jag var superpepp, men för trött när jag kom hem mitt i natten för att fixa något och nu är jag lika seg i skallen som innan... Försöker tänka på allt bra han sa till mig igår, men det känns mer lockande att fly och lägga sig under täcket i sängen.

Kan ingen bara komma hit och hota att slå mig i huvudet med en stekpanna så att jag sätter lite fart? Det här fungerar ju bara inte. Jag måste ju göra något. Nu. Helst igår. Helst för någon vecka sedan.

Jag bestämmer en tid/dag när jag ska söka jobb. Gör det oavsett om jag vill eller inte. Funkar till 90 procent. När jag jobbade mindre började jag dagen med att kolla över ev intressanta jobb sen sökte jag jobb ca en dag vecka. Kanske ngt att inspireras av iaf :)

Det var ett tag sedan jag startade tråden och jag har inte varit särskilt aktiv sedan dess :o

Roligt att så många fått prata av sig i tråden och hoppas att alla snart hittar ett jobb som de trivs med :)

Själv hade jag total brist på jobb och överlevde som timvikarie i flera månader, sedan helt plötsligt lossnade allt och jag blev erbjuden 4 (!) jobb på bara två veckor :o Ett (eller egentligen två) av dem var inom min utbildning så nu har jag ett superjobb med superbra kollegor :banana:

Det var ett tag sedan jag startade tråden och jag har inte varit särskilt aktiv sedan dess :o

Roligt att så många fått prata av sig i tråden och hoppas att alla snart hittar ett jobb som de trivs med :)

Själv hade jag total brist på jobb och överlevde som timvikarie i flera månader, sedan helt plötsligt lossnade allt och jag blev erbjuden 4 (!) jobb på bara två veckor :o Ett (eller egentligen två) av dem var inom min utbildning så nu har jag ett superjobb med superbra kollegor :banana:
Får man fråga hur lång tid det tog? :)

Ok, nu har jag bestämt mig. Innan jag lägger mig ikväll så SKA jag ha sökt två jobb. Så är det bara. Nu är det lite för varmt för att jag ska orka tänka, men efter middagen sätter jag mig och skriver ihop något bra OCH skickar iväg det även om det inte känns perfekt.

Heja dig :)

Jag har sökt ett jobb idag, tänkte försöka beta av nått om dagen även nu när jag jobbar, öka chanserna liksom... Känner mig dock ganska uppgiven (inte helt logiskt, jag vet...), känns som jag aldrig kommer få ett fast jobb i staden (länet) jag önskar.

@Gimlan, när jag pratade med en vän idag så kom jag plötsligt på (igen) att jag kanske inte får något av jobben jag söker nu, men att jag garanterat inte får några jobb om jag inte söker. Om jag söker så finns i alla fall en liten chans. Att tänka på det räckte för att lite av motivationen skulle hitta tillbaka i alla fall.

Sedan fick jag ett sms från en man som är övertygad om att jag inte har jobb enbart för att jag är en korkad latmask... Han frågade hur det går med jobb nu och jag har inte svarat än, jag blir så arg på folk som inte på något vis försöker hjälpa till att peppa igång en utan bara ska sprida negativ energi omkring sig.... GAH.

Så är det ju, söker man inget så blir det garanterat inget. Men det känns som det bara finns jobb i Sthlm och visst kan jag jobba här ett tag, som jag gör nu, men jag vill ju ha möjlighet att leva som jag vill. Framförallt så saknar jag att ha häst (har henne ju kvar men inte här, hon går i hemlänet och blir tjock - men är glad).

Vill lägga mig på marken och skrika: "Ge mig ett jobb i rätt län!" FÖRHELVETE! Men det hjälper nog inte. Känner mig så maktlös!!

Och råkar jag tänka på vad som händer om jag inte får jobb alls på ett tag så får jag allvarlig ångest. Avskyr Arbetsförmedlingen och A-kassan som jagar en som man gjort fel, fast man inte gjort det och så vill de veta senast man var på toa. Typ.

Juste person som messade :( En och annan verkar inte fatta att det kan finnas många skäl till att en person inte har jobb, typ den höga arbetslösheten i samhället :meh:

Ja, jag börjar få full förståelse för folk som avskyr arbetsförmedlingen, främst för att jag börjar bli en av dem... När jag först kom dit så kändes det hela bra och tankar som "Va, vad är det folk ogillar egentligen?" for genom huvudet. Nu... jag vill slå dem i huvudet med en stekpanna och säga åt dem att hjälpa mig med allt de sagt att de ska hjälpa mig med. Samtidigt säger de ju själva som det är, det är inte många som får jobb genom dem utan de flesta som får jobb får det på annat håll :meh:

och om du visste hur många (främst män) jag träffat som är övertygade om att jag är arbetslös enbart pga lathet. Samtidigt är de inte villiga att lyssna på mina förklaringar osv, så tja, de är väl inte speciellt sympatiska någonstans alls. Ska försöka lägga mer fokus på de trevliga personer jag får kontakt med istället, det blir man nog gladare av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka