Stora jobbsökartråden

Till hösten ska en willys-butik öppna 1,5 mil från mig. Hoppas annars kunna få in en fot där, men det lär vara många sökande och att sticka ut då blir en konst.

Men du, har de någon annons ute nu? Om inte, kolla om du kan få tag på någon som på något vis är ansvarig för personalen där och säg redan nu att du är intresserad av att jobba där! Sitt inte och vänta på att en annons kommer ut, för då jäklar får du konkurrens.

Men du, har de någon annons ute nu? Om inte, kolla om du kan få tag på någon som på något vis är ansvarig för personalen där och säg redan nu att du är intresserad av att jobba där! Sitt inte och vänta på att en annons kommer ut, för då jäklar får du konkurrens.

Nej, ingen annons! Ringde runt för ett par veckor sedan och då fick jag prata med en snorkig dam som bad mig vänta tills det kommer ut en platsannons på tjänsten... :grin:

Förvisso var ingenting klart då, så jag får försöka att leta lite trådar att dra i :p

Hej! Är i jobbsökartagen och ska skriva in mig på arbetsförmedlingen idag. Har en fråga ang jobb, men som inte handlar om af på nått sätt.

Tycker ni att man ska försöka ta vilket jobb som helst bara det är jobb och bita ihop lite trots ni vet att det inte kommer funka för er eller anser ni att man bör trivas på sin arbetsplats redan från start?

I mitt fall så har jag gått arbetslös i ca en månad och söker de flesta jobb jag kan hitta som jag tror kan funka för mig, allt från ihopsättning av bord till butiksarbete. Nu har min pappa blivit tokig och släpade med mig till grannbonden och sa åt mig och kolla om hon behövde hjälp. Fine tänkte jag, hon bor ju ändå granne med oss och tills vidare så kan det väl funka. Hon hade tyvärr inget men jag fick numret till en bonde 45 min härifrån som kanske behövde hjälp. Pappa tror att jag är värsta storbonden för att jag gått naturbruksgymnasium inriktning häst och för tre år sen hade genomgång i ladugården med lite traktorkörning. Jag har alltså ingen aning om hur en ladugård funkar, hur man kör en traktor och har ingen lust att jobba på bondgård heller, jag är rätt klen och har skador i arm och hand sen tidigare. Han tycker att jag ska ringa dit och kolla "du kan ju alltid tacka nej". Jag tycker att det känns värdelöst att ringa dit och kolla om han behöver hjälp för att ändå tacka nej senare.. Hade jag endast suttit på arslet hela dagarna så hade jag helt klart förstått hans noja över att jag behöver söka ett jobb NU, men nu söker jag minst 3 jobb om dagen och annonserar om hästmassage/stallplats osv som jag också kan erbjuda. Behövde skriva av mig lite, egentligen är det mest frågan överst som jag är nyfiken på :o

Nej, ingen annons! Ringde runt för ett par veckor sedan och då fick jag prata med en snorkig dam som bad mig vänta tills det kommer ut en platsannons på tjänsten... :grin:

Förvisso var ingenting klart då, så jag får försöka att leta lite trådar att dra i :p

Äschdå, så synd! När jag ringde till ett ställe som jag hört att skulle öppna affär så var de supertrevliga.

åh.. nu kommer jag med mina problem igen :p

Har sett att konditoriet jag "jobbade/praktiserade" hos förut söker folk. Först kom de ut en annons om ett cafébiträde som skulle fixa disk, städning, kassan och servering.
Nu kom det en till annons där de söker 2 personer som kan kassaarbete och kaffe/te-maskin och 2 personer som vill/kan baka tårtor och andra bakverk.
Den första annonsen kom ut för ca 1vecka sedan och kontaktperson är chefen (som vet vem jag är). Den andra annonsen kom ut idag och där är det någon annan som är kontaktperson. Nu är frågan om jag ska skicka en ny ansökan eller om jag ska ringa till chefen?

Sedan är jag lite kluven ändå över just denna palts, då mitt avslut där sist inte kanske blev så bra. Har fått för mig att chefen inte gillar mig pga det, då jag var in i vårast och frågade om jobb och då sa han att han skulle kontakta mig om det dök upp något...men som ni kanske förstått så har han inte ringt mig :/ Vilket får mig att tro att han kanske inte gillar mig?! SÅ är det lönt att söka/ringa? Vad hade ni gjort?
Dessutom har jag anställning fram till sista augusti hos städföretaget... hur göra?

(För att förenkla det hela är jag intresserad av "baka tårtor jobbet" i första hand ;))

Hej! Är i jobbsökartagen och ska skriva in mig på arbetsförmedlingen idag. Har en fråga ang jobb, men som inte handlar om af på nått sätt.

Tycker ni att man ska försöka ta vilket jobb som helst bara det är jobb och bita ihop lite trots ni vet att det inte kommer funka för er eller anser ni att man bör trivas på sin arbetsplats redan från start?

I mitt fall så har jag gått arbetslös i ca en månad och söker de flesta jobb jag kan hitta som jag tror kan funka för mig, allt från ihopsättning av bord till butiksarbete. Nu har min pappa blivit tokig och släpade med mig till grannbonden och sa åt mig och kolla om hon behövde hjälp. Fine tänkte jag, hon bor ju ändå granne med oss och tills vidare så kan det väl funka. Hon hade tyvärr inget men jag fick numret till en bonde 45 min härifrån som kanske behövde hjälp. Pappa tror att jag är värsta storbonden för att jag gått naturbruksgymnasium inriktning häst och för tre år sen hade genomgång i ladugården med lite traktorkörning. Jag har alltså ingen aning om hur en ladugård funkar, hur man kör en traktor och har ingen lust att jobba på bondgård heller, jag är rätt klen och har skador i arm och hand sen tidigare. Han tycker att jag ska ringa dit och kolla "du kan ju alltid tacka nej". Jag tycker att det känns värdelöst att ringa dit och kolla om han behöver hjälp för att ändå tacka nej senare.. Hade jag endast suttit på arslet hela dagarna så hade jag helt klart förstått hans noja över att jag behöver söka ett jobb NU, men nu söker jag minst 3 jobb om dagen och annonserar om hästmassage/stallplats osv som jag också kan erbjuda. Behövde skriva av mig lite, egentligen är det mest frågan överst som jag är nyfiken på :o

Jag skulle vilja säga att man ska ta vilket jobb som helst och söka andra tills man hittar något som är bättre. Jag har dock sökt och sedan i så fall tackat nej, en gång på grund av restid och lön mm som inte hade funkat för mig. Nu jobbar jag dock halvtid på tehandeln och med resor in så får jag ca 2000 kr mindre än om jag bara hade stämplat. På den arbetsplatsen trivs jag som fisken i vattnet, så därför går det bra + att det ser bättre ut på mitt CV.

Ur arbetsgivarens perspektiv tror jag att det bara blir en massa onödigt jobb och kostnader om man anställer och lär upp någon som bedyrat att de lär sig snabbt, men som inte är intresserad och har en avig inställning till jobbet. Om jag säger som så, så är ett jobb på en bondgård bra mycket bättre än många andra arbetsplatser. Bor du hemma och inte bidrar med något ekonomiskt? Jo, då förstår jag din pappa och i stället för att "kasta ut" dig så ställer han lite högre krav på ditt jobbsökande och det är helt i sin ordning tycket jag. Vill du hellre gå till soc och få ännu högre krav på dig? Om inte, då skulle jag söka ALLT.

åh.. nu kommer jag med mina problem igen :p

Har sett att konditoriet jag "jobbade/praktiserade" hos förut söker folk. Först kom de ut en annons om ett cafébiträde som skulle fixa disk, städning, kassan och servering.
Nu kom det en till annons där de söker 2 personer som kan kassaarbete och kaffe/te-maskin och 2 personer som vill/kan baka tårtor och andra bakverk.
Den första annonsen kom ut för ca 1vecka sedan och kontaktperson är chefen (som vet vem jag är). Den andra annonsen kom ut idag och där är det någon annan som är kontaktperson. Nu är frågan om jag ska skicka en ny ansökan eller om jag ska ringa till chefen?

Sedan är jag lite kluven ändå över just denna palts, då mitt avslut där sist inte kanske blev så bra. Har fått för mig att chefen inte gillar mig pga det, då jag var in i vårast och frågade om jobb och då sa han att han skulle kontakta mig om det dök upp något...men som ni kanske förstått så har han inte ringt mig :/ Vilket får mig att tro att han kanske inte gillar mig?! SÅ är det lönt att söka/ringa? Vad hade ni gjort?
Dessutom har jag anställning fram till sista augusti hos städföretaget... hur göra?

(För att förenkla det hela är jag intresserad av "baka tårtor jobbet" i första hand ;))
Vad hände på arbetsplatsen? Om det inte var ngt helt galet hade jag ringt eller sökt jobbet.

Egentligen inget speciellt. Jag hade praktik där på obestämd tid och en dag fick jag anställning hos ett annat företag (säsongsarbete under 4-5 månader) dock var det ca 1 månad fram anställningen skulle tillträda så hade möjlighet att stanna kvar hos konditoriet fram tills dess men jag valde att sluta på en gång och vara "ledig" istället för att bekosta resan till praktiken varje dag, då jag redan levde på minimum inkomst.
Dock var jag sjuk sista dagen jag skulle vara där (En fredag) så jag hann aldrig säga tack och hej då till chefen. Dum som jag var så ringde jag heller inte upp veckan efter och pratade med honom.. vilket jag antar att han säkert skulle uppskattat om jag gjort.

Började sedan på säsongsjobbet och jobbade där i ca 1 månad, då jag fick sluta. Sökte då runt på olika café jobb och de visade sig att en av de arbetsgivare jag sökt hos hade Konditoriet som leverantör på fikabröd, mm. Detta fick jag veta i vårast när jag klev in på konditoriet o frågade om jobb. Chefen sa då att han hade pratat med café ägaren och sagt åt dom att anställa mig. Men cafe ägaren ringde aldrig mig och när jag ringde dom sa han bara att de inte var klara med rekryteringen än och att de fått många ansökningar.
Jag tror därmed att Konditori chefen inte alls sagt att de skulle anställa mig utan snarare något tvärtom, men jag kan ha fel. Det är bara en känsla jag har, och därmed får jag känslan att han inte vill anställa mig/ gillar mig trots att han sagt tvärtom till mig O_o Men som sagt, det är bara som jag tror, så det behöver ju inte alls vara så, bara att jag haft otur att de/han inte valde just mig.
Därav min tveksamhet. :banghead:

Har suttit o tänkt på detta hela dagen nu men vet inte om jag blivit någe klokare :p
Ena stunden tänker jag: Klart jag ska söka, det är ju inte säkert jag får fortsätta på städföretaget jag är hos nu, dessutom är det ju bara på timme några dagar hit och dit i så fall. Detta är ju ändå något jag vill jobba och utbildat mig till så varför inte ta chansen?
Andra stunden tänker jag: MEn om jag får chansen att komma till konditoriet igen och det visar sig efter provanställningen att han inte alls vill ha kvar mig, då sitter jag ju där igen utan jobb:banghead::nailbiting::down:

Så vad göra?
O om jag ska chansa, ska jag ringa upp chefen trots att han satt någon annan som kontaktperson på jobbet? Eller ska jag skicka en ansökan och hamna bland alla andra i högen?
Känns som jag redan har svaret framför mig men känner mig så kluven. Är nog rädd för att misslyckas o bli arbetslös igen:crazy:

Ja, men jobba timmar är ju inte heller hållbart i längden. Klart du ska söka! Ring och/eller sök, gör det som känns bäst. Det suger verkligen att söka jobb, äter upp en att ständigt söka - och få nej. Med vad är alternativen?

Sant! :)

Ja du har nog rätt, jag måste chansa o söka! Då har jag åtminstone försökt..
Ja, håller med, det tyr verkligen på en, man tappar gnistan efter många nej, men vad ska man göra?!

Funderar på utbildningar, lärlingsplats hos något bageri/konditori, praktik i någon butik, osv. Allt för chans till ett jobb, men man behöver ju en inkomst under tiden med :/ Allt går i en enda stor ond cirkel, när man är arbetssökande/arbetslös!

Sant! :)

Ja du har nog rätt, jag måste chansa o söka! Då har jag åtminstone försökt..
Ja, håller med, det tyr verkligen på en, man tappar gnistan efter många nej, men vad ska man göra?!

Funderar på utbildningar, lärlingsplats hos något bageri/konditori, praktik i någon butik, osv. Allt för chans till ett jobb, men man behöver ju en inkomst under tiden med :/ Allt går i en enda stor ond cirkel, när man är arbetssökande/arbetslös!

Har du a-kassan? Annars, borde du kunna få möjlighet till praktikplats genom AF om det ökar dina chanser till jobb.

Och du, fundera inte så mkt, ring chefen och säg att du är intresserad och erbjud dem att jobba en dag eller ngt.

Har du a-kassan? Annars, borde du kunna få möjlighet till praktikplats genom AF om det ökar dina chanser till jobb.

Och du, fundera inte så mkt, ring chefen och säg att du är intresserad och erbjud dem att jobba en dag eller ngt.

Nej, jag har ingen a-kassa. Är tyvärr inte ens med i något fack :/
Japp, ska ringa honom imorgon, min sambo tyckte att jag skulle göra det med så nu gäller det bara att jag tar modet till mig imorgon innan jag åker och jobbar :p hehe

Jag har en liten fråga.
Hur gör man om man söker jobb/vikariat, får det men redan tackat ja till exempelvis två-tre dagar på ett annat jobb? Jag känner att jag inte kan sitta och tacka nej till enstaka jobb utifall jag får ett jobb någon annan stans eftersom det inte är säkert att jag får det andra. Det känns som att det är skillnad om man blir vikarie "när det behövs" på det nya stället, då kan man ju faktiskt inte bara sitta och vänta på jobb, eller hur?

Jag har en liten fråga.
Hur gör man om man söker jobb/vikariat, får det men redan tackat ja till exempelvis två-tre dagar på ett annat jobb? Jag känner att jag inte kan sitta och tacka nej till enstaka jobb utifall jag får ett jobb någon annan stans eftersom det inte är säkert att jag får det andra. Det känns som att det är skillnad om man blir vikarie "när det behövs" på det nya stället, då kan man ju faktiskt inte bara sitta och vänta på jobb, eller hur?
Oftast är det ju lite tid från man tackar ja till ett jobb tills man börjar men det är bara att avsäga sig de enstaka passen.

Jo, beroende på omständigheterna. Ålder och situation, men med lägsta ersättningen. @Akerman borde kolla upp det.

Jo men jag har haft praktik genom AF tidigare. Får jobb och utvecklingsgaranti som ligger på ca 175kr/dag. Vilket inte blir så mycket i slutändan men alltid något...fast jag klarar mig egentligen inte på de då jag har utgifter som ligger på nästan samma summa..men leder en praktik till ett jobb så kan man ju leva snålt under en tid. Det är tur man har en sambo!

Sitter här nu och försöker ta mod till mig och ringa till kondis-chefen :nailbiting::p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka