Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till hösten ska en willys-butik öppna 1,5 mil från mig. Hoppas annars kunna få in en fot där, men det lär vara många sökande och att sticka ut då blir en konst.
Men du, har de någon annons ute nu? Om inte, kolla om du kan få tag på någon som på något vis är ansvarig för personalen där och säg redan nu att du är intresserad av att jobba där! Sitt inte och vänta på att en annons kommer ut, för då jäklar får du konkurrens.
Nej, ingen annons! Ringde runt för ett par veckor sedan och då fick jag prata med en snorkig dam som bad mig vänta tills det kommer ut en platsannons på tjänsten...
Förvisso var ingenting klart då, så jag får försöka att leta lite trådar att dra i![]()
Hej! Är i jobbsökartagen och ska skriva in mig på arbetsförmedlingen idag. Har en fråga ang jobb, men som inte handlar om af på nått sätt.
Tycker ni att man ska försöka ta vilket jobb som helst bara det är jobb och bita ihop lite trots ni vet att det inte kommer funka för er eller anser ni att man bör trivas på sin arbetsplats redan från start?
I mitt fall så har jag gått arbetslös i ca en månad och söker de flesta jobb jag kan hitta som jag tror kan funka för mig, allt från ihopsättning av bord till butiksarbete. Nu har min pappa blivit tokig och släpade med mig till grannbonden och sa åt mig och kolla om hon behövde hjälp. Fine tänkte jag, hon bor ju ändå granne med oss och tills vidare så kan det väl funka. Hon hade tyvärr inget men jag fick numret till en bonde 45 min härifrån som kanske behövde hjälp. Pappa tror att jag är värsta storbonden för att jag gått naturbruksgymnasium inriktning häst och för tre år sen hade genomgång i ladugården med lite traktorkörning. Jag har alltså ingen aning om hur en ladugård funkar, hur man kör en traktor och har ingen lust att jobba på bondgård heller, jag är rätt klen och har skador i arm och hand sen tidigare. Han tycker att jag ska ringa dit och kolla "du kan ju alltid tacka nej". Jag tycker att det känns värdelöst att ringa dit och kolla om han behöver hjälp för att ändå tacka nej senare.. Hade jag endast suttit på arslet hela dagarna så hade jag helt klart förstått hans noja över att jag behöver söka ett jobb NU, men nu söker jag minst 3 jobb om dagen och annonserar om hästmassage/stallplats osv som jag också kan erbjuda. Behövde skriva av mig lite, egentligen är det mest frågan överst som jag är nyfiken på![]()
Vad hände på arbetsplatsen? Om det inte var ngt helt galet hade jag ringt eller sökt jobbet.åh.. nu kommer jag med mina problem igen
Har sett att konditoriet jag "jobbade/praktiserade" hos förut söker folk. Först kom de ut en annons om ett cafébiträde som skulle fixa disk, städning, kassan och servering.
Nu kom det en till annons där de söker 2 personer som kan kassaarbete och kaffe/te-maskin och 2 personer som vill/kan baka tårtor och andra bakverk.
Den första annonsen kom ut för ca 1vecka sedan och kontaktperson är chefen (som vet vem jag är). Den andra annonsen kom ut idag och där är det någon annan som är kontaktperson. Nu är frågan om jag ska skicka en ny ansökan eller om jag ska ringa till chefen?
Sedan är jag lite kluven ändå över just denna palts, då mitt avslut där sist inte kanske blev så bra. Har fått för mig att chefen inte gillar mig pga det, då jag var in i vårast och frågade om jobb och då sa han att han skulle kontakta mig om det dök upp något...men som ni kanske förstått så har han inte ringt mig :/ Vilket får mig att tro att han kanske inte gillar mig?! SÅ är det lönt att söka/ringa? Vad hade ni gjort?
Dessutom har jag anställning fram till sista augusti hos städföretaget... hur göra?
(För att förenkla det hela är jag intresserad av "baka tårtor jobbet" i första hand)
Sant!
Ja du har nog rätt, jag måste chansa o söka! Då har jag åtminstone försökt..
Ja, håller med, det tyr verkligen på en, man tappar gnistan efter många nej, men vad ska man göra?!
Funderar på utbildningar, lärlingsplats hos något bageri/konditori, praktik i någon butik, osv. Allt för chans till ett jobb, men man behöver ju en inkomst under tiden med :/ Allt går i en enda stor ond cirkel, när man är arbetssökande/arbetslös!
Har du a-kassan? Annars, borde du kunna få möjlighet till praktikplats genom AF om det ökar dina chanser till jobb.
Och du, fundera inte så mkt, ring chefen och säg att du är intresserad och erbjud dem att jobba en dag eller ngt.
Kan in AF erbjuda sånt ändå?Har du a-kassan? Annars, borde du kunna få möjlighet till praktikplats genom AF om det ökar dina chanser till jobb.
Och du, fundera inte så mkt, ring chefen och säg att du är intresserad och erbjud dem att jobba en dag eller ngt.
Kan in AF erbjuda sånt ändå?
Oftast är det ju lite tid från man tackar ja till ett jobb tills man börjar men det är bara att avsäga sig de enstaka passen.Jag har en liten fråga.
Hur gör man om man söker jobb/vikariat, får det men redan tackat ja till exempelvis två-tre dagar på ett annat jobb? Jag känner att jag inte kan sitta och tacka nej till enstaka jobb utifall jag får ett jobb någon annan stans eftersom det inte är säkert att jag får det andra. Det känns som att det är skillnad om man blir vikarie "när det behövs" på det nya stället, då kan man ju faktiskt inte bara sitta och vänta på jobb, eller hur?
Jo, beroende på omständigheterna. Ålder och situation, men med lägsta ersättningen. @Akerman borde kolla upp det.