Stora jobbsökartråden

Sant – men en sur känsla :( Kollar jobb och deppar. Försöker peppa mig med att jag åtminstone sökt en hög med jobb redan den här månaden.

Jag fick ju ett mail på att jag sökt tjänsten, endast med namnet, som jag antar är rekryteringsansvarig. MÅNGA söker det här jobbet, 15 st tjänster utannonseras. Jag vill verkligen gå vidare i processen. Ansökte igår, vill ringa i morgon. Kan man göra det fast att det inte finns ngt telefonnummer utlagt? Räcker ju med en googling så får jag upp telefonnumret.

Vad tror ni om det? Är det då fräckt att ringa? Jag tolkar det som att rekryteraren inte vill ha en massa folk som ringer. En annan jag pratade med sa att det visar ju att man verkligen vill få jobbet, så jag vet inte hur jag ska göra.

Vad tror ni om det? Är det då fräckt att ringa? Jag tolkar det som att rekryteraren inte vill ha en massa folk som ringer. En annan jag pratade med sa att det visar ju att man verkligen vill få jobbet, så jag vet inte hur jag ska göra.

Har du seriösa frågor? Ring! Annars, låt bli.

Att ringa och tjata om något halvrelevant ger inga plus i kanten (däremot kan det vara guld värt att följa upp mingelkontakter och spontanansökningar med ett samtal).

Kanske ska förtydliga att det är min uppfattning när det gäller större rekryteringar, och där kontaktpersonen kanske måste hantera flera rekryteringar och många sökande. I en mindre process och om man misstänker att människan som läser ansökningarna kan vara en framtida kollega kan man vinna på att höra av sig med några frågor om man vet att man har ett fördelaktigt "telefon-jag".

Mina råd ska dock tas med en nypa salt, jag har anställt en hel del men uppenbarligen inte lyckats söka mig till något jobb. Det är väl smickrande att ha blivit rekommenderad eller head-huntad till jobb, men uppenbarligen är jag inte så bra på att söka dem.. :o

Har du seriösa frågor? Ring! Annars, låt bli.

Att ringa och tjata om något halvrelevant ger inga plus i kanten (däremot kan det vara guld värt att följa upp mingelkontakter och spontanansökningar med ett samtal).

Det står inget om vilken omfattning tjänsterna är etc. Jag skulle vilja höra om de söker specifikt för vissa tjänster eller om chef- och ansvarsområden redan är tillsatta mm. Är det en anledning att ringa? Det är ju sådant jag kan få veta sedan, om jag går vidare i processen. Och en fråga till, en arbetsgivare som anställer mig har möjlighet att få vissa bidrag, är det något att nämna eller börjar den som rekryterar att fundera vad det är för "fel" på mig då? Och alltså inte prioriteras för tjänsterna. Jag tycker själv att om man kan få ett bidrag för att anställa mig, då ska man fan göra det för då tjänar arbetsgivaren dubbelt upp - billigare att anställand, fler kunder som får en trevlig upplevelse under sin stund på affären ;). Dock tvekar jag inför att ta upp något sådant, just av redan nämnd anledning.

+ Att jag vill att rekryteraren ska komma ihåg mig! :D

Det står inget om vilken omfattning tjänsterna är etc. Jag skulle vilja höra om de söker specifikt för vissa tjänster eller om chef- och ansvarsområden redan är tillsatta mm. Är det en anledning att ringa? Det är ju sådant jag kan få veta sedan, om jag går vidare i processen. Och en fråga till, en arbetsgivare som anställer mig har möjlighet att få vissa bidrag, är det något att nämna eller börjar den som rekryterar att fundera vad det är för "fel" på mig då? Och alltså inte prioriteras för tjänsterna.

Jag hade iaf ringt med de frågorna. :)

Sjukt svårt att veta hur man ska göra med bidragsfrågan. Beror så mycket på vem personen i andra änden är. Jag är tyvärr rädd för fördomar, så jag hade väntat med att säga det till en ev intervju. Givetvis beror det också på orsaken till bidragen, men jag (som har ett funktionshinder som inte märks i en arbetssituation men har lett till att jag legat efter i skolan) håller tyvärr inne med det tills jag känner folk.

Jag hade iaf ringt med de frågorna. :)

Sjukt svårt att veta hur man ska göra med bidragsfrågan. Beror så mycket på vem personen i andra änden är. Jag är tyvärr rädd för fördomar, så jag hade väntat med att säga det till en ev intervju. Givetvis beror det också på orsaken till bidragen, men jag (som har ett funktionshinder som inte märks i en arbetssituation men har lett till att jag legat efter i skolan) håller tyvärr inne med det tills jag känner folk.

Ok, jo men jag känner nog som dig! Har också ett funktionshinder som inte märks i arbetssituation och precis som dig, legat efter i skolan osv. Och det är som du säger är jag också rädd för fördomar, att uttala att man har ett funktionshinder skulle till och med få mig att fundera. Tyvärr :banghead:. Ska försöka ringa i morgon när jag är på jobbet då (som PA), måste bara leta fram ett telefonnummer. Har lite tvätt att springa med fram och tillbaka till en tvättstuga, så jag får väl gå ut mellan varven och ringa! :p

Jag fick ju ett mail på att jag sökt tjänsten, endast med namnet, som jag antar är rekryteringsansvarig. MÅNGA söker det här jobbet, 15 st tjänster utannonseras. Jag vill verkligen gå vidare i processen. Ansökte igår, vill ringa i morgon. Kan man göra det fast att det inte finns ngt telefonnummer utlagt? Räcker ju med en googling så får jag upp telefonnumret.

Jag hade nog mejlat frågorna faktiskt.

@Strindlund Jag har valt att inte berätta på mitt jobb om min diagnos, men då kan de inte få något bidrag för mig. Det är inte många alls som jag har berätta om min diagnos för alls. Men om jag var du, skulle jag berätta det tidigast på intervjun.

@Strindlund Jag har valt att inte berätta på mitt jobb om min diagnos, men då kan de inte få något bidrag för mig. Det är inte många alls som jag har berätta om min diagnos för alls. Men om jag var du, skulle jag berätta det tidigast på intervjun.
Jag håller med, och jag håller också min diagnos utanför jobbet. Jag tror det är bättre om det inte finns särskilda skäl att berätta om det.

Jag håller med, och jag håller också min diagnos utanför jobbet. Jag tror det är bättre om det inte finns särskilda skäl att berätta om det.
Hade jag berättat på mitt jobb jag har idag, skulle jag nog inte ens fått jobbet. Kan säga att de verkar jättenöjda med mig. Men ibland önskar jag att man fick lite förståelse för de problemen jag har.

Sant – men en sur känsla :( Kollar jobb och deppar. Försöker peppa mig med att jag åtminstone sökt en hög med jobb redan den här månaden.

Jo, det är jäkligt deppigt. Jag försöker vara lite klämkäck för att jag vet med mig att ingen vill anställa en gnällspik :p Eller ja, det är vad jag har hört i alla fall. Själv har jag ju inget jobb så vad vet jag egentligen?

Nej, nu får jag skärpa mig. Inget sådant. Fast ibland så är det bara så lockande att gnälla!

Jo, det är jäkligt deppigt. Jag försöker vara lite klämkäck för att jag vet med mig att ingen vill anställa en gnällspik :p Eller ja, det är vad jag har hört i alla fall. Själv har jag ju inget jobb så vad vet jag egentligen?

Nej, nu får jag skärpa mig. Inget sådant. Fast ibland så är det bara så lockande att gnälla!
Hoho, tror du hörde det i en buke-tråd :D

Men vafan? Vad ska man göra då? Är ju inte direkt kul att inte ha jobb. Borde väl vara bra att man gnäller för att man vill ha ett jobb? ;)

Hoho, tror du hörde det i en buke-tråd :D

Men vafan? Vad ska man göra då? Är ju inte direkt kul att inte ha jobb. Borde väl vara bra att man gnäller för att man vill ha ett jobb? ;)

Det är mycket möjligt. Ringer en klocka när du säger det :D

Nej, det är ju inte det. Samtidigt känns det så brutalt oproduktivt att gnälla. Fast det innebär ju inte att jag inte vill göra det :p

Jag önskar att jag kunde må bättre i den här situationen som jag är i. Antar att det hänger ihop med åtminstone min vilja att gnälla. SÅ hemskt har jag det faktiskt inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tapeter tapeter tapeter
  • Lekstuga
  • Göra i Borlänge?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka