Bukefalos 28 år!

Stora kaninburar och burträning?

Scandi

Trådstartare
Ja, nu hade jag tänkt att köpa en stor kaninbur till mina lösspringande kaniner här hemma, den enmeters buren de har som matplats har jag "förstört" så att den går inte att stänga.

Hade varit skönt att kunna stänga in dem och sätta dem hos kompisar/ i en djuraffär när jag ska åka på semester. Annars får alltid folk ta sig in hit, när de ska ta hand om dem.

Frågan är då... vart får man tag i inneburar på iallafall 150 cm?

Vågar jag stänga in dem tillsammans under semestern (de har aldrig varit instängda tillsammans) och om inte, är risken stor att om de sitter i olika burar att de inte kommer vilja vara tillsammans sen när jag kommer hem igen? För i såfall får det vara...

Iallafall honan känner jag att jag måste burträna lite under uppsikt innan jag åker bort så att hon inte får spel och bryter benen av sig därinne... eller får dem ur led... igen...

Senast någon av kaninerna var instängda var för mer än tre år sedan.
 
Sv: Stora kaninburar och burträning?

Djurmagazinet vet jag har stora burar.
Har sett en som var närmare 2m.

Jag skulle inte våga stänga in bägge tillsammans, om de aldrig varit instängda tillsammans förut.
Med tanke på att de är vana att ha stor yta att röra sig på och komma undan varandra, och sen stängs in på en liten begränsad yta utan större möjlighet att komma undan varandra (jämfört med tidigare alltså) finns risken att de blir osams.
Huruvida de skulle fortsätta klara av att vara tillsammans om de stängs in i varsina burar vet jag ej.
Det kan bli vilket som.
Men jag tror det är mycket säkrare att ha de i varsina burar om de ska stängas in.
 
Sv: Stora kaninburar och burträning?

Frågan är då... vart får man tag i inneburar på iallafall 150 cm?

Gör en bur själv! :idea: Det är grymt mycket billigare än att köpa ett stort åbäke på djuraffärn för kanske 1000 kr (och dom största modellerna brukar ändå kännas för små). Jag har slagit ihop två gallerställ på rad från gamla burar (och tagit bort ena väggen på kortsidan på vardera galler) och sen gjort en botten av inplastad kartong. På det lägger jag sen tidningar och spån till mina marsvin här hemma. Burarna är på närmare två meter var (har två stycken- en för honorna och en för hanarna). Minuset är dock att gallret inte går att fästa i "bur"botten så man kan inte bära dom. Funkar utmärkt förövrigt. Går lätt att tvätta av och billigt att byta ut. Hittar du en plastskiva som är tillräckligt lång/stor är det ju ännu bättre/miljövänligare om du kan lägga den ovanpå kartongen.
 
Sv: Stora kaninburar och burträning?

Tack för tipset men jag är inte så händig så det blir snyggare om jag går och köper mig en ;)
 
Sv: Stora kaninburar och burträning?

Oj vad bra, då ska jag kolla där. Jag kanske kan köpa en bur till att börja med, och ha de instängda tillsammans på prov lite innan och se om det går bra!
 
Sv: Stora kaninburar och burträning?

Jag köpte min bur på 160cm på Arken, Vilket jag tycker är "lagomt" för en medelstor kanin eller 2st mindre :)
 
Sv: Stora kaninburar och burträning?

Ja! enmetersburar är alldeles för små, även för dvärgkaniner tycker jag.
Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 532
Senast: åke
·
Hemmet Det må låta mordiskt och elakt att vilja utrota en art. Men för tillfället har jag en stor myggsvärm i ladugården där jag håller på att...
2
Svar
25
· Visningar
3 518
Senast: Texaz
·
Däggdjur Åh, jag måste skriva av mig... :( Jag har ju alltid haft kaniner. När jag var 6 år så fick jag min första, älskade fina Melker. Han...
Svar
3
· Visningar
1 760
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp