Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill ha ett till Le Mieux-schabrak i nån annan färg än svart. Normalt hade någon nyans av rött varit mitt nästa val, men jag tänkte att det skulle vara något lite ljusare så Pivon hittar hästen lättare. 😅

Men vad passar till brunt? Tycker det är en svår färg, speciellt när jag inte är så förtjust i blått själv. Blir grått trist?
Min är ju liknande brun nyans sommartid, har grått från lemieux och tycker det är fint👍
De har ju även några fina gröna nyanser!

Min är ju liknande brun nyans sommartid, har grått från lemieux och tycker det är fint👍
De har ju även några fina gröna nyanser!

Ja, de har absolut fina gröna, fast tycker de finaste är de mörkare. Förutom kanske Sage, den kan jag tänka mig också. :)

Men lutar nog åt grått tror jag, det borde Pivon hitta lättare. :)

Jag har köpt en ny hjälm med mips. Det blev en OneK på rea, så fick den för 1300 kr :up:
20251230_113340.webp

Sen fick hästen ett begagnat HW amigo bravo med 400 gr fyllning för 1000 kr i dag också :)

Hästen ogillar fyrverkerier, så idag var jag in på Hööks och köpte huva plus extra inlägg för ljuddämpning. Jag hoppas det lindrar.

Jag hatar fyrverkerier.
Ett jävla otyg är vad det är.

Gjorde samma, fast i annan butik där jag turligt nog hade 200 kr presentkort och 15% rabatt för ridklubbens medlemmar. Så det blev 20 kr ur egen ficka 👍

Köpte ni vanliga man har under tex träns då? Jag var för sen på att reda ut vilken jag ville testa så när jag väl bestämt mig var ju alla slut 😅 Funderar på Lamicells titanium med öron, kan inte för mitt liv tro att en vanlig man hade under tränset skulle sitta kvar på min vid tolvslaget 🙈

Köpte ni vanliga man har under tex träns då? Jag var för sen på att reda ut vilken jag ville testa så när jag väl bestämt mig var ju alla slut 😅 Funderar på Lamicells titanium med öron, kan inte för mitt liv tro att en vanlig man hade under tränset skulle sitta kvar på min vid tolvslaget 🙈
Jag tänkte ha den under ett kombiträns där det går att ta bort bettet från eftersom den då får grimfunktion men med stabilitet som ett träns.
Men min häst blir inte hysterisk/panik, hon blir dock väldigt orolig och lite "på gränsen" att slå över till panik.

Kompisponnyn brukar vara rätt chill så jag hoppas kompis + huvan tar udden av det värsta så vi får lite mer marginaler till panikläget.

Åh vad jag hatar fyrverkerier, varje nyår önskar jag flytta längre bort från civilisationen.

Köpte en vanlig för träns från HG, samt fetvadd ifall jag vill peta in extra ljuddämpning. Har hennes iCavalo-grimma på i lösdriften som har ganska bra material för att den ska sitta på plats. Kan använda buntband eller någon klämma i värsta fall men tror det är good enough. Men Elsa är inte jätterörig, förra året var det mer hennes inackordering i lösdriften som hispade till dem, när jag gick ut och höll henne i grimskaft så lugnade sig båda då det inte blev en massa vallande. Idag är Elsa själv i lösdriftsdelen precis bredvid boxarna där de två andra står så får se hur det blir.

Om allt går som det ska får jag hem en 2-åring i mitten av januari. Van vid att gå otäckad på lösdrift, men jag som är van att täcka fryser av att bara tänka på det 🫣 de första tre dagarna kommer den stå i sjukhage efter avmaskning, innan den släpps in i lösdriften på gården. Under de tre dagarna, tror ni inte det behövs ett tunt täcke (50g) då? Tänker eftersom hästen bara står rakt upp och ner.. det blir väl kallt, även om den har mat?

Om allt går som det ska får jag hem en 2-åring i mitten av januari. Van vid att gå otäckad på lösdrift, men jag som är van att täcka fryser av att bara tänka på det 🫣 de första tre dagarna kommer den stå i sjukhage efter avmaskning, innan den släpps in i lösdriften på gården. Under de tre dagarna, tror ni inte det behövs ett tunt täcke (50g) då? Tänker eftersom hästen bara står rakt upp och ner.. det blir väl kallt, även om den har mat?
Ett tunt täcke kommer bara försämra för den, undantaget om det är runt noll och nederbörd. Prova utan och se hur den verkar

Ja alltså jag tänker vid just regn. Om hon kommer hem och så ska det regna/snöa de tre dagarna hon ska stå i sjukhage..
Prova utan men med fri mat och se först skulle jag göra. Vissa är inte alls frusna, andra räcker det med regntäcke och ytterligare andra blir kallare med regntäcke då de inte kan resa pälsen. Så ha täcke i reserv men prova utan skulle jag.

Vet du om den alls är van med täcke förresten? Kan vara dumt prova det i just sjukhagen annars. De flesta bryr sig ju inte men om de börjar skutta runt.

Prova utan men med fri mat och se först skulle jag göra. Vissa är inte alls frusna, andra räcker det med regntäcke och ytterligare andra blir kallare med regntäcke då de inte kan resa pälsen. Så ha täcke i reserv men prova utan skulle jag.

Vet du om den alls är van med täcke förresten? Kan vara dumt prova det i just sjukhagen annars. De flesta bryr sig ju inte men om de börjar skutta runt.
Hon är inte van vid täcke, som du säger brukar de inte bry sig men man vet ju aldrig.

Nova börjar bli för stor för mina 130 täcken 🫣
Hade velat köpa ett 50g Rambo (eller amigo med vfront) och sedan ett par liners, men nu blev jag jätteosäker och storlek 140 känns ju väl stort?! Har ett 100g Rambo, måste prova det men har för mig att det inte är mycket mer rymligt.

IMG_2723.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka