Stora shoppingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpstopp till mig själv men klickade precis hem schabrak + luva från Kentucky till en stallkompis som tog hand om min häst i tre veckor när jag skadade mig. Kunde inte komma på något hon behövde men tänker att schabrak slår ju aldrig fel🤪
 
Jag har köpstopp till mig själv men klickade precis hem schabrak + luva från Kentucky till en stallkompis som tog hand om min häst i tre veckor när jag skadade mig. Kunde inte komma på något hon behövde men tänker att schabrak slår ju aldrig fel🤪
Nä det har nog aldrig hänt :D
 
Reklamerade dotterns eq3 idag eftersom limmet i panelerna har släppt. Fick tillgodo på summan men XXL ska sluta med så dyra hjälmar för de säljer inte så vi kan inte köpa en likadan. Så nu är frågan vad den ska ersättas med? Är sugen på hansbos vision med mips. Men så länge får hon använda min Lynx som jag är för snål för att bara rida i skogen med :angel: :rofl:
 
Jag klickade hem ett par ridbyxor, jag som inte ens rider 😂 Och strumpor. Ska prova båda strax. Men det viktigaste var egentligen en manborste! Allt var ju på rea (utom kanske borsten :angel:) så jag förstår att jag var tvungen enligt inläggen ovan 😁
 
Åh, hur gör jag nu? Vill inte räkna ihop vad halvblodets täckesgarderob har kostar mig ( haft honom i 15 mån). Allt i stl 155. Och vad jag nu kommer att behöva i stl 135 till nya lilla pållan. Var dum nog att skicka med ett par täcken i stl 135 när jag sålde förra hästen. Har bara ett flugtäcke kvar, och ett ländtäcke och ett reflexländtäcke som förmodligen funkar.

Vilka täcken behöver man till fjording? Kan man ha hals?Halvhals?
 
Åh, hur gör jag nu? Vill inte räkna ihop vad halvblodets täckesgarderob har kostar mig ( haft honom i 15 mån). Allt i stl 155. Och vad jag nu kommer att behöva i stl 135 till nya lilla pållan. Var dum nog att skicka med ett par täcken i stl 135 när jag sålde förra hästen. Har bara ett flugtäcke kvar, och ett ländtäcke och ett reflexländtäcke som förmodligen funkar.

Vilka täcken behöver man till fjording? Kan man ha hals?Halvhals?
Känner att till en Fjording behöver du inte så mkt täcke.
Ett bra 0 grams täcke och ett 50 grams täcke kommer du långt på.
Oftast brukar ju de vara i lite överhull och då är de sista du ska göra att täcka dem varmt.
Bättre de får lite mer grovfoder och värmer sig av det.
Ofodrad hals hade jag valt om man ska ha hals.

(Obs att de finns olika individer även med fjordingar, detta är bara generellt)
 
@Fabian In Memoria jag hade undvikit halstäcke. De minskar hästens möjlighet att termoregulera själv och häst är generellt för mycket täckade, inte för lite.
En överviktig häst eller en häst i hög kondition (mycket muskler) behöver inte så mycket/varma täcken.
 
Köpte två par vita ridbyxor för mindre än vad ett par kostade (egentligen). Ett par lite beigare som är i nån form av softshell och ett par vita-vita lite tunnare. Båda paren från Kingsland då detta är ett märke som är lite kortare så jag slipper vika upp bensluten.

Men har kommit på att jag egentligen också behöver ett par 'hoppstövlar' och ev en kavaj också. Kan hända att jag behöver åka till affären på fredag...
 
@Fabian In Memoria jag hade undvikit halstäcke. De minskar hästens möjlighet att termoregulera själv och häst är generellt för mycket täckade, inte för lite.
En överviktig häst eller en häst i hög kondition (mycket muskler) behöver inte så mycket/varma täcken.
Ja, ungefär så jag också tänker.

Mitt halvblod har gått med ett 100 g täcke med hals (halsen mest för att jag ska slippa ta bort så mycket lera;)) nästan hela vintern, ibland ett 50 g när det varit varmt. Ibland när det varit kallt med ett stalltäcke under. Köpte på mig ett 300 g täcke när han kom första vintern och använde det i två veckor när han stod i utestallet under karantäntiden. Sen har det bara legat, det är på tok för tjockt och varmt.

Ländtäcket har varit suveränt när jag har skrittat fram eller ridit ut när det har varit kallt. Det har märkts stor skillnad på hur lång tid det tagit att få honom varm och i gång.

Funderar på ett ofodrat regntäcke och ett 50g regntäcke utan hals (tänker att halstäcke inte blir bra på en fjording) och ett tunt filt/fleece så behövs det inget mer. Men först får jag se vilka/vilket täcke jag får med (något skulle följa med).

Varför tänker alla att hästen skulle vara överviktig bara för att det är en fjording :D? Men förmodligen korrekt antagande.
 
Tips till alla er som letar huva med långa öron 😁😁😁
Finns även matchande kaninsvans att köpa till 😉

302FBE89-446F-401C-875C-D651E2056451.jpeg
 
Fyndade ett par fina hw-täcken begagnat häromdagen. Bara för att vid provtillfället minnas att, ja just det, hästen har ju växt under vintern... :banghead:
 
Ja, ungefär så jag också tänker.

Mitt halvblod har gått med ett 100 g täcke med hals (halsen mest för att jag ska slippa ta bort så mycket lera;)) nästan hela vintern, ibland ett 50 g när det varit varmt. Ibland när det varit kallt med ett stalltäcke under. Köpte på mig ett 300 g täcke när han kom första vintern och använde det i två veckor när han stod i utestallet under karantäntiden. Sen har det bara legat, det är på tok för tjockt och varmt.

Ländtäcket har varit suveränt när jag har skrittat fram eller ridit ut när det har varit kallt. Det har märkts stor skillnad på hur lång tid det tagit att få honom varm och i gång.

Funderar på ett ofodrat regntäcke och ett 50g regntäcke utan hals (tänker att halstäcke inte blir bra på en fjording) och ett tunt filt/fleece så behövs det inget mer. Men först får jag se vilka/vilket täcke jag får med (något skulle följa med).

Varför tänker alla att hästen skulle vara överviktig bara för att det är en fjording :D? Men förmodligen korrekt antagande.
Jag hade köpt två ofodrade regntäcke från hw och sedan en eller två liners beroende på hästens behov. Min fjording gick otäckad även som halvklipp, fick bara täcke vid dåligt väder. Hon frös aldrig, det var mer för min bekvämlighet hon hade täcke vid regn, ville inte lägga sadeln på en blöt och skitig häst
 
Jag hade köpt två ofodrade regntäcke från hw och sedan en eller två liners beroende på hästens behov. Min fjording gick otäckad även som halvklipp, fick bara täcke vid dåligt väder. Hon frös aldrig, det var mer för min bekvämlighet hon hade täcke vid regn, ville inte lägga sadeln på en blöt och skitig häst
Har kikat lite på HW, men de modellerjag tittat på finns inte i st 135, så jag avvaktar tills hon är hemma och jag kan testa storlek.
 
Tog en till vända på megaslutrean.

Ett par fritidsbyxor, dunväst till barnet, ridstrumpor till både henne och mig, snygg tävlings/gymtröja i svart funktionsmaterial, och så två matskålar (anledningen till att jag åkte dit 🤣).

369kr. Nice.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 385
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp