Stora shoppingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte ett vanligt Lingus till B härom veckan faktiskt och var också positivt överraskad över kvalitén på lädret med tanke på märket och priset. Tyvärr får man ofta inte jättemycket kvalité för 700 kr numera utan det brukar vara samma kvalité som det var på 300-kronors-tränsen för 10 år sedan tycker jag men det känns förvånandsvärt fint. Har inte smort det ännu men ska ge det en omgång innan jag börjar använda det på riktigt.
Håller helt med. Jag tycker det är jämförbart med mitt PS som då kostar 2000+ kr nytt, men inte helt i klass med min nosgrimma från Otto Schumacher (för snål för att köpa ett helt träns).
 
Beställde ett Fager bett. Universal Gustav med kindkedja, kindkedjetunnel och ställbart delta. Mycket användbart. Hade egentligen tänkt köpa ett Baucher, men får ju den funktionen med. Ända nackdelen är att jag måste köpa ett rent Baucher med om det blir dressyrtävling🙈
 
Hittade inte mina sommarridbyxor hur mycket jag än grävt, så nu är ett par vinröda tights på väg hem 😁. Och ett grått schabrak... Grå strumpor..
Stigbyglar med korg till barnet... Ja ni vet hur det brukar gå till 🙈.

Horze har börjat med en Eskadron Cotton-kopia, det gick inte att motstå.
 
jag tycker ofta hööks träns kan vara lite ojämna i kvalite? Ibland får man ett jättefint och ibland är det sämre. Fördelen är att jag kan klämma i butik innan köp 🙄
Ps kanske är lika ifs, har haft för få. Men de håller inte sitt pris i kvalite.
Har ett OS nu och det går ju inte att jämföra men priset är ju också högre.

Senast inköpt ett begagnat hööks rundsytt remont som inte sålts på flera år. Vet inte hur gammalt de kan vara? Det är iallafall fortfarande fint om än med nån rispa. Så nöjd 🥰 250kr 😎

6708B1AC-2871-4117-9A8A-4D88632193CB.jpeg
 
jag tycker ofta hööks träns kan vara lite ojämna i kvalite? Ibland får man ett jättefint och ibland är det sämre. Fördelen är att jag kan klämma i butik innan köp 🙄
Ps kanske är lika ifs, har haft för få. Men de håller inte sitt pris i kvalite.
Har ett OS nu och det går ju inte att jämföra men priset är ju också högre.

Senast inköpt ett begagnat hööks rundsytt remont som inte sålts på flera år. Vet inte hur gammalt de kan vara? Det är iallafall fortfarande fint om än med nån rispa. Så nöjd 🥰 250kr 😎

Visa bifogad fil 92837
Väldigt nöjd med vårt träna från Eqviptus samma fördelar som jag ser det som med ps träns - en helt annan prislap. Lädret kändes skönt med för det priset. Är helt nöjd
 
Lagerrensning på Maya Delorez…

Skulle egentligen inte ha nåt, men blev tipsad om vinterridbyxor, så det slank ned ett par för 200 kr och ett par för 600 kr. Fingrade lite på ett par vita ridbyxor, men jag har ju sagt att jag aldrig mer ska tävla… :angel:
 
Håller helt med. Jag tycker det är jämförbart med mitt PS som då kostar 2000+ kr nytt, men inte helt i klass med min nosgrimma från Otto Schumacher (för snål för att köpa ett helt träns).
Jag beställde ett Lippoträns i samma veva som jag var ganska säker på att jag skulle behålla, köpte Linguset mer som en "reserv" ifall Lippot inte passade i storlek, typ plan B. Men när Lippot väl kom så blev jag rätt förvånad över att det var ganska exakt samma kvalité på båda tränsen i själva lädret. Visst, Lippot hade fler sömmar på ställen där Linguset inte hade sömmar och generellt lite mer "detaljer" i det finstilta sas men lädret kändes som samma kvalité i grunden. Jag fick verkligen fundera på om Lippot var värt 1000 kr mer än Linguset och kom ganska snabbt fram till att nä, det var inte värt den extra tusenlappen bara för lite extra sömmar och lite extra attention to detail sas så det blev retur på Lippot.
 
Jag köpte ett vanligt Lingus till B härom veckan faktiskt och var också positivt överraskad över kvalitén på lädret med tanke på märket och priset. Tyvärr får man ofta inte jättemycket kvalité för 700 kr numera utan det brukar vara samma kvalité som det var på 300-kronors-tränsen för 10 år sedan tycker jag men det känns förvånandsvärt fint. Har inte smort det ännu men ska ge det en omgång innan jag börjar använda det på riktigt.
Har ett sådant som jag är supernöjd med! Mjukt och fint och lädret känns riktigt lyxigt faktiskt. :)
 
Beställde ett Fager bett. Universal Gustav med kindkedja, kindkedjetunnel och ställbart delta. Mycket användbart. Hade egentligen tänkt köpa ett Baucher, men får ju den funktionen med. Ända nackdelen är att jag måste köpa ett rent Baucher med om det blir dressyrtävling🙈

Baucher och universalbett har väldigt olika verkan. Universalbett ger hävstångseffekt om det används med kedja, hisseffekt om det används utan. En baucher ger varken det ena eller andra. Ett vanligt missförstånd är dessutom att en baucher ger tryck på nacken, men nyligt genomförda studier visar på att det tvärtom ger minskad nacktryck jmf med tex ett vanligt eggbett 🙂
 
Har äntligen blivit med dressyrsadel igen och kände att jag behövde uppdatera min dressyrschabrak-garderob en gnutta, fick bli fyra nya BoT schabrak varav det ena var denna snygging som kommer vara helt smashing på min svartbruna häst 🤩
 

Bifogade filer

  • IMG_20220613_215925.jpg
    IMG_20220613_215925.jpg
    116,5 KB · Visningar: 12
Baucher och universalbett har väldigt olika verkan. Universalbett ger hävstångseffekt om det används med kedja, hisseffekt om det används utan. En baucher ger varken det ena eller andra. Ett vanligt missförstånd är dessutom att en baucher ger tryck på nacken, men nyligt genomförda studier visar på att det tvärtom ger minskad nacktryck jmf med tex ett vanligt eggbett 🙂
Om man sätter tygeln i vanliga ringen blir detta exakt ett Baucher. Och man kan variera på många olika sätt beroende på vad man vill ha för effekt.

https://fagerbits.com/product/nils-sweet-iron-universal/
 
Om man sätter tygeln i vanliga ringen blir detta exakt ett Baucher. Och man kan variera på många olika sätt beroende på vad man vill ha för effekt.

https://fagerbits.com/product/nils-sweet-iron-universal/
Nej det blir inte som baucher, helt olika utformning. Baucher har ju en liten fast ring för tygeln och inte som universal (eller pessoa som det alltid kallats förr😉) en stor löpande ring. Ringen för sidostycket är inte heller likadan.

Inte ens fager själva påstår att det är samma:
For a mix which emulates a mix of a Baucher bit and loose rings, attach the reins to the middle ring.

Baucher brukar uppskattas av hästar som behöver ha väldigt mycket stabilitet, den delen försvinner här.
 
jag tycker ofta hööks träns kan vara lite ojämna i kvalite? Ibland får man ett jättefint och ibland är det sämre. Fördelen är att jag kan klämma i butik innan köp 🙄
Ps kanske är lika ifs, har haft för få. Men de håller inte sitt pris i kvalite.
Har ett OS nu och det går ju inte att jämföra men priset är ju också högre.

Senast inköpt ett begagnat hööks rundsytt remont som inte sålts på flera år. Vet inte hur gammalt de kan vara? Det är iallafall fortfarande fint om än med nån rispa. Så nöjd 🥰 250kr 😎

Visa bifogad fil 92837
Snyggt träns (och bra köp :D)
Måste även säga att hästen är fantastiskt söt :love:
 
Nej det blir det verkligen inte 😅🙈
”Med tygeln i den stora ringen fungerar Nils som ett Baucher/tränsbett. Tygeln i nedersta ringen ger en gag och hävfunktion, denna kombination ger en mer flexibel och rörlig känsla än fasta sidostycken.”

Vem vill kontakta Fager och säga att de har fel information om sin produkt?

Oavsett så har min häst ridits på ett sånt hos beridaren och han trivs med det.
 
”Med tygeln i den stora ringen fungerar Nils som ett Baucher/tränsbett. Tygeln i nedersta ringen ger en gag och hävfunktion, denna kombination ger en mer flexibel och rörlig känsla än fasta sidostycken.”

Vem vill kontakta Fager och säga att de har fel information om sin produkt?

Oavsett så har min häst ridits på ett sånt hos beridaren och han trivs med det.

Med tanke på att det fortfarande florerar bland diverse bettillverkare att en baucher ger nacktryck så är det inte direkt förvånande att bettillverkare påstår diverse saker och konsumenter nickar och betalar utan att reflektera vad de stoppar in i sin hästs mun.

https://www.researchgate.net/public...ure_induced_by_a_baucherhanging_cheek_snaffle

https://horsebyhorse.com/blogs/news/neue-schule-poll-pressure-guide
 
Senast ändrad:
Med tanke på att det fortfarande florerar bland diverse bettillverkare att en baucher ger nacktryck så är det inte direkt förvånande att bettillverkare påstår diverse saker och konsumenter nickar och betalar utan att reflektera vad de stoppar in i sin hästs mun.

https://www.researchgate.net/public...ure_induced_by_a_baucherhanging_cheek_snaffle

https://horsebyhorse.com/blogs/news/neue-schule-poll-pressure-guide
Så nacktrycket minskar med Baucher (-1 med den modell de studerat), kan i bästa fall vara oförändrat (0) med universal, beroende på hur man sätter tyglar, och kan öka med upp till +4, dvs som man förväntar sig med Pessoa.
 
Med tanke på att det fortfarande florerar bland diverse bettillverkare att en baucher ger nacktryck så är det inte direkt förvånande att bettillverkare påstår diverse saker och konsumenter nickar och betalar utan att reflektera vad de stoppar in i sin hästs mun.

https://www.researchgate.net/public...ure_induced_by_a_baucherhanging_cheek_snaffle

https://horsebyhorse.com/blogs/news/neue-schule-poll-pressure-guide
Svar från Fager. Hm.

”Eftersom baucher finns i många olika utförande är det svårt att svara på, men det blir lite liknande ett baucher bett. Den största skillnaden är att ett universal bett har rörliga ringar, så på så sätt blir det inte riktigt som ett baucher men det ger ingen hävstång iheller för den delen om man sätter tygeln i den stora ringen.

Kimblehook och pelham blir mer likt ett traditionellt baucher bett om man sätter tygeln i stora ringen/översta kroken och tar bort kedjan eftersom det då får samma utförande som ett baucher bett med den fasta mundelen.”
 
”Med tygeln i den stora ringen fungerar Nils som ett Baucher/tränsbett. Tygeln i nedersta ringen ger en gag och hävfunktion, denna kombination ger en mer flexibel och rörlig känsla än fasta sidostycken.”

Vem vill kontakta Fager och säga att de har fel information om sin produkt?

Oavsett så har min häst ridits på ett sånt hos beridaren och han trivs med det.

Men på engelska lyder texten "For a mix which emulates a mix of a Baucher bit and loose rings, attach the reins to the middle ring" vilket ger en helt annan betydelse.

De skriver alltså annorlunda på engelska och svenska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 248
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp