Stora surdegstråden

Vill du ha en surdeg eller vill du göra en surdeg?

Jag har köpt på bageri :) (många år sedan nu men den funkar än)
och har faktiskt funderat på om det skulle gå att bygga vidare på de som säljs på ICA också, men har iofs aldrig ens provat att baka med en.
En högst relevant fråga! Efter en stunds funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en surdeg. Jag trodde i min enfald att enklaste vägen dit var att göra den själv, men icke, har ännu inte lyckats. :cautious:

Dom i mataffären ska man väl tillsätta jäst när man bakar med så dom är nog fusksurdegar. Bageri, ja… det känns lite jobbigt att fråga om, det är ju inte det dom säljer. Som om jag liksom vill köpa nåt som gör att dom totalt sett får sälja mindre. Ja jag vet, det är fjantigt :bag:
 
En högst relevant fråga! Efter en stunds funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en surdeg. Jag trodde i min enfald att enklaste vägen dit var att göra den själv, men icke, har ännu inte lyckats. :cautious:

Dom i mataffären ska man väl tillsätta jäst när man bakar med så dom är nog fusksurdegar. Bageri, ja… det känns lite jobbigt att fråga om, det är ju inte det dom säljer. Som om jag liksom vill köpa nåt som gör att dom totalt sett får sälja mindre. Ja jag vet, det är fjantigt :bag:

Det går att få surdeg skickad till sig ;) Endast ett PM bort :)
 
Manitoba cream och @athena_arabians surdeg ger väldigt fina bröd... :)
20230121_213503.jpg
 
En högst relevant fråga! Efter en stunds funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en surdeg. Jag trodde i min enfald att enklaste vägen dit var att göra den själv, men icke, har ännu inte lyckats. :cautious:

Dom i mataffären ska man väl tillsätta jäst när man bakar med så dom är nog fusksurdegar. Bageri, ja… det känns lite jobbigt att fråga om, det är ju inte det dom säljer. Som om jag liksom vill köpa nåt som gör att dom totalt sett får sälja mindre. Ja jag vet, det är fjantigt :bag:
Jag gick in på mitt närmaste bageri, som råkar vara ett sånt ekologiskt hantverksbageri med kulturspannmål osv. De blev jätteglada, önskade mig lycka till och jag fick absolut inte betala något för den lilla klutten.
 
En högst relevant fråga! Efter en stunds funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en surdeg. Jag trodde i min enfald att enklaste vägen dit var att göra den själv, men icke, har ännu inte lyckats. :cautious:

Dom i mataffären ska man väl tillsätta jäst när man bakar med så dom är nog fusksurdegar. Bageri, ja… det känns lite jobbigt att fråga om, det är ju inte det dom säljer. Som om jag liksom vill köpa nåt som gör att dom totalt sett får sälja mindre. Ja jag vet, det är fjantigt :bag:
Jag frågade ett mindre bageri som ligger lokalt, tror inte det går att fråga på typ Gateau. :)
De hade både pris och transportmedel klara.
 
Jag "råkade" spontanköpa en liten gjutjärnsgryta igår, så nu får jag väl försöka att baka med ren surdeg trots att temperaturen här ställer till logistiken ordentligt. (Ibland behövs 8 h jäsning, ibland är det överjäst på 5. :meh: Jag har liksom inte några hela dagar hemma så att jag kan gå och titta till den då och då.)

Satte en deg på min rågsuris (gjord på wapnös stenmalda rågmjöl) och Icas ekologiska vetemjöl special. Det var inte lika starkt som det vetemjöl jag brukar använda, så nu har vi en kombo av en lite för blöt och överjäst deg. Plus en ugn som inte riktigt kommer upp i temperatur, trots att den är rätt ny. Det var väl tur att jag köpte en gryta. :angel: (Det kan också komplicera saken lite att jag behövde skala om receptet, men så gör jag ju jämnt. :rofl:)

Nåja, jag har inte råd att beställa specialmjöler nu, så det är lika bra att jag lär mig jobba med det jag har...

20230128_184256.jpg



(3 liter, 319 spänn på Rusta.)
 
Mitt senaste reste sig jättefint i ugnen, hoppade över kylvilan och jäste inte tillräckligt länge i rumstemp så ur ugnen kom en amerikansk fotboll. Men en god iallafall! Måste äta ur frysen, sedan laddar jag för att prova en sirapslimpa och ett 1-2-3 bröd igen, jäsa längre. Ni som inte har köksassistent, hur mycket och i vilket stadie bearbetar ni degen? Jag är dålig på det, men jag använder mig ju av autolys (fancy ord för att låta mjöl och vätska bilda gluten i en timme) och då är det väl inte lika viktigt?

En bild på mitt bästa bröd hittills för att bidra till tråden, medan det fortfarande såg lovande ut!
 

Bifogade filer

  • 328855443_3338708703010520_8479122869544458805_n.jpg
    328855443_3338708703010520_8479122869544458805_n.jpg
    142,9 KB · Visningar: 12
Mitt senaste reste sig jättefint i ugnen, hoppade över kylvilan och jäste inte tillräckligt länge i rumstemp så ur ugnen kom en amerikansk fotboll. Men en god iallafall! Måste äta ur frysen, sedan laddar jag för att prova en sirapslimpa och ett 1-2-3 bröd igen, jäsa längre. Ni som inte har köksassistent, hur mycket och i vilket stadie bearbetar ni degen? Jag är dålig på det, men jag använder mig ju av autolys (fancy ord för att låta mjöl och vätska bilda gluten i en timme) och då är det väl inte lika viktigt?

En bild på mitt bästa bröd hittills för att bidra till tråden, medan det fortfarande såg lovande ut!

Jag använder inte min lilla degmaskin till surdegar, utan rör ihop degen och viker 4-5 gånger under tiden den jäser i rumstemperatur. Sen försöker jag forma den så färdigt som möjligt innan jag ställer kallt för liggtid.
 
Jag säger ju att surdegsbakande må vara tidseffektivt i faktisk insats, men kräver att man är hemma mycket och kan hålla ögonen på den.

Mätade på rågsurisen tidigare i veckan. Fick inte så mycket aktivitet som jag ville, så jag matade om den en gång till. Igår morse hade inget hänt. När jag kom hem från jobbet var den försiktigt vaken. När jag kom hem från stallet var den ännu inte riktigt igång.

Idag; :meh:

20230202_124325.jpg



Matar om, och hoppas att den tänker vara aktiv någon gång när jag faktiskt är hemma och vaken den här gången... :cautious:
 
Blivit erbjuden en surdeg, men hur matar man den och sköter om den, vårat hus är lite som en jojjo med värmen. Måste elda varje dag för och ha värme.
 
Blivit erbjuden en surdeg, men hur matar man den och sköter om den, vårat hus är lite som en jojjo med värmen. Måste elda varje dag för och ha värme.

Verkar finnas många olika sätt att sköta sin surdeg. Sök på Youtube så kan du hitta massor med olika instruktioner.

Vi matar vår nästan varje dag genom att kasta all gammal surdeg förutom cirka en matsked och sen blanda det med 40 g mjöl (grovt rågmjöl och vetemjöl blandat) och 40 g vatten. Vår står oftast i rumstemp (20 grader) men ska vi resa bort står den i kylen så för den här tempen inte varit mest avgörande. Inför att vi ska använda den försöker vi mata den lite tätare då jästen i den blir mer aktiv då.
 
Blivit erbjuden en surdeg, men hur matar man den och sköter om den, vårat hus är lite som en jojjo med värmen. Måste elda varje dag för och ha värme.

Jag har min i kylen, och matar med 4-5 dagars mellanrum. Är det kallt när jag ska baka tar jag ut den en dag i förväg och gör en extra matning så att den piggnar till lite extra.

När den behöver mer värme ställer jag den bredvid ett element eller i ugnen med en kopp hett vatten eller vetekudde som kan avge värme ett tag. Ugnen är ju isolerad, så där svajar det inte lika mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 962
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 287
Senast: Milosari
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp