Stora surdegstråden

Första försöket att baka på surdegen jag äntligen fick liv i. Har nu jäst i två timmar, gissar att det tar minst ett par timmar till.

20230212_100235.jpg
 
Första försöket att baka på surdegen jag äntligen fick liv i. Har nu jäst i två timmar, gissar att det tar minst ett par timmar till.

Visa bifogad fil 112489

Heja! :banana:

Jag drömde inatt att jag satt två degar men saknade ugn så de skulle transporteras på flakmoppe under största försiktighet till en granne för gräddning. Tyvärr var det så varmt ute och tog sån tid att komma iväg så när jag nådde grannen var degarna helt överjästa :turd: Kanske ska ta en paus från surdegsgruppen på fb..
 
Första försöket att baka på surdegen jag äntligen fick liv i. Har nu jäst i två timmar, gissar att det tar minst ett par timmar till.

Hos mig jäser det i nuvarande temperatur 4-6 h i rumstemperatur och sen över natten i kylen. Tar ut den någon timme innan gräddning. Jag använder hyfsat starkt mjöl, så det blir bra med långa jästider.
 
Hos mig jäser det i nuvarande temperatur 4-6 h i rumstemperatur och sen över natten i kylen. Tar ut den någon timme innan gräddning. Jag använder hyfsat starkt mjöl, så det blir bra med långa jästider.
Receptet säger 3-5 timmar, sedan ska det bakas ut och jäsa ytterligare 1,5. Har gett mig sjutton på att följa receptet den här gången, men det är svårt då jag normalt bara går på känsla när jag bakar annars. :laugh::laugh: Tänkte lära mig mer innan hag börjar köra mer på frihand.
 
Mitt bakande är i full gång! Tre pizzor hittills, sirapslimpan tog över ugnen och gräddas i detta nu. Mina kanter kunde varit luftigare men kan inte svinga pizzadeg.. I övrigt mycket nöjd, "bästa pizzan ever" enligt barnen och riktigt tunn och fin botten trots avsaknad av pizzasten utan bara kall plåt in i ugnen.
pz.jpg
 
Surdegarna i kylen igen och bakning avslutad för den här vändan. Jag gjorde en limpa med proportionerna 1 del surdeg, 2 delar vatten och 3 delar mjöl. Som vanligt blev den underjäst, det är så svårt att läsa degen :sorry: nästa gång längre jästid och färdigformad innan kylvila! Min sirapslimpa blev mycket bra istället! Den var mycket enklare att bedöma med sirapen och smöret, ganska bränd, skulle ha täckt den tidigare i ugnen. Men publiken älskade och vill ha repris. Till sist gjorde jag tekakor på en ganska trött start, så de blev bra platta. Innanmätet fint och smakar bra så det kommer gå ner! Det sämsta brödet kommer bli krutonger, jag har åtminstone avancerat från att behöva mata fåglarna med resultaten.
IMG_20230216_102730.jpg
 
Nytt försök. Samma recept som förra veckan, men nu fick den jäsa över natten. Efter drygt tolv timmars jäsning ser degen ut så här. Tycker den ser toppen ut. Har nu delat upp den och lagt den i korgar, får se hur det blir efter gräddning.

20230218_083557.jpg
 
Texturen på brödet blev bättre, men nu misstänker jag att degen blev överjäst och inte riktigt orkade resa sig i ugnen då bröden inte blev lika höga och fina som förra gången.

Nästa gång ska jag testa något annat recept, det här smakar lite för mycket råg för min smak.

20230218_114505.jpg
 
Jag experimenterar vidare och testar recept och olika proportioner av olika sorters mjöl. Har precis börjat med att baka i gryta, stiligt värre blir det ju! Hoppas det smakar lika bra som det ser ut. Ca 1/3 rågmjöl och 2/3 vetemjöl special i detta idag.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230226_192948.jpg
    IMG_20230226_192948.jpg
    315,1 KB · Visningar: 22
Eftersom jag bara gör stenhårda diskusar när jag försöker mig på grytbröd blir det limpa och franska här. Veckans sirapslimpa, livets andra och helt perfekt! Inte så snygg, hade lite högre hydrering och formningen blev ganska bristfällig. Men den reste sig kanon och blev fin färgmässigt också. Kommer hålla mig till mer snabbjästa degar ett tag tills jag fått en känsla för hur jag vill ha dem färdigjästa och vågar testa kylvila igen.

limpa.jpg
 
Åh, jag bakade massa surdegsbröd för kanske ett år sen men tröttnade sen och lät surisen stå kvar i kylen. Nu började jag bli sugen igen men då hade den såklart möglat :( förra gången startade jag upp den själv men nu tänkte jag försöka korta startsträckan genom att fråga om en klick på närmsta bageri. Har dock inget sånt riktigt hemtrevligt, mysigt ställe så ska försöka samla mod till att fråga på det förvisso lokala, men lite större stället!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp