Stora svamptråden

Sel

Trådstartare
Det finns ju en kantarelltråd under "allmänt" men jag som aldrig hittat en enda kantarell under hela min livstid plockar Mängder av annan svamp i år! Så mycket att jag egentligen inte vet vad jag ska göra av dem, men det går ju inte bara att gå förbi fina, ätbara exemplar. :D

Igår var det blek taggsvamp, lite sandsopp och grönkremla (en personligstorfavorit! Jag älskar kremlor!) och idag alldeles för mycket Karl-Johan och fler grönkremlor.

Senare i veckan när det svlnat av lite ska vi klättra upp i granskogen och se om där kommit upp mer blodriska.

Vad plockar ni, hur förvarar ni och har ni några goda recept? :d
 
Lite Karl-Johan efter promenad.
68739588_2436578246561456_4729601278932418560_n.jpg
 
Jag har inte unnat mig att gå ut i skogen än. Däremot plockar jag karljohan på gräsmattan under eken. Inne på trettonde exemplaret.

Jag plockar helst taggsvamp, trattkantarell och soppar, mest Karljohan. Hittar jag smörsopp blir jag lycklig. Hoppas på fuktigt höstväder så de går till :)

Här finns inte svart trumpetsvamp så jag vet inte ens hur den ser ut. Flera vänner säger att den är väldigt god. Men med klimatförändringen så kanske den kommer hit snart?
 
KarlJohan är ju så tacksamma! Goda och mycket mat på svampen.

Själv är jag Egentligen ingen soppmänniska men jag har verkligen inte lärt mig hur man hittar de svampar jag vill ha här. Det skiljer lite från barndomens norrländska skogar. :D
Ibland har jag tur och springer på lite fjällig bläcksvamp och annat skoj, men det jag verkligen VERKLIGEN vill ha är helt vanlig, hederlig, vit röksvamp men den verkar inte finnas här. Riddarmusseron likaså, den finns inte alls.

Pepparriska brukar jag hitta men den har inte riktigt kommit upp än tror jag.

Här äts förresten blandsvampschili med vegkorv till middag ikväll. :d
 
Har inte hunnit ut i skogen för att kolla svampläget ännu, men plockade en jätteröksvamp på träningsplanen häromdagen, blev en rejäl omgång svamp till middagen.

I skogen brukar vi plocka kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, soppar, citrongul slemskivling, taggsvamp och blomkålssvamp. Maken är inte jätteförtjust i soppar, åtminstone inte stekta, så de torkar jag oftast. Torkad svamp tar ju inte så stor plats och håller hur länge som helst. Är även uppskattat som present till de som inte tar sig ut i skogen själv, tex min mamma.

Har haft lite svårt att hitta bra ställen här i Skåne - uppe i Östergötland hade vi många fina svampställen bara en kort bit från huset men här nere tog det några år innan vi lyckades hitta bra ställen. Förra året var dock ett uruselt svampår här, vi hittade i princip inte några svampar alls. Ser dock ut att bli betydligt bättre i år. :)

35705
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Har inte hunnit ut i skogen för att kolla svampläget ännu, men plockade en jätteröksvamp på träningsplanen häromdagen, blev en rejäl omgång svamp till middagen.

I skogen brukar vi plocka kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, soppar, citrongul slemskivling, taggsvamp och blomkålssvamp. Maken är inte jätteförtjust i soppar, åtminstone inte stekta, så de torkar jag oftast. Torkad svamp tar ju inte så stor plats och håller hur länge som helst. Är även uppskattat som present till de som inte tar sig ut i skogen själv, tex min mamma.

Har haft lite svårt att hitta bra ställen här i Skåne - uppe i Östergötland hade vi många fina svampställen bara en kort bit från huset men här nere tog det några år innan vi lyckades hitta bra ställen. Förra året var dock ett uruselt svampår här, vi hittade i princip inte några svampar alls. Ser dock ut att bli betydligt bättre i år. :)

Visa bifogad fil 35705
Hur smakar en sån? Vad brukar man laga med dom?
 
Hur smakar en sån? Vad brukar man laga med dom?

Tja... vad ska jag säga om smaken... "smakar svamp" är väl inte till nån större hjälp. :D Nej, men ganska likt hur sopparna smakar skulle jag säga. Jag har bara tärnat och stekt i smör samt saltat och pepprat.
 
Har inte hunnit ut i skogen för att kolla svampläget ännu, men plockade en jätteröksvamp på träningsplanen häromdagen, blev en rejäl omgång svamp till middagen.

I skogen brukar vi plocka kantareller, trattkantareller, trumpetsvamp, soppar, citrongul slemskivling, taggsvamp och blomkålssvamp. Maken är inte jätteförtjust i soppar, åtminstone inte stekta, så de torkar jag oftast. Torkad svamp tar ju inte så stor plats och håller hur länge som helst. Är även uppskattat som present till de som inte tar sig ut i skogen själv, tex min mamma.

Har haft lite svårt att hitta bra ställen här i Skåne - uppe i Östergötland hade vi många fina svampställen bara en kort bit från huset men här nere tog det några år innan vi lyckades hitta bra ställen. Förra året var dock ett uruselt svampår här, vi hittade i princip inte några svampar alls. Ser dock ut att bli betydligt bättre i år. :)

Visa bifogad fil 35705

Jag är så AVUNDSJUK!
Röksvamp är min absoluta favoritsvamp i hela världen och den växer verkligen inte här. Jag är precis som maken din inte särskilt förtjust i soppar och röksvampen är ungefär den enda svampen i hela världen som går att knapersteka. :love:

Det är svårt med svampar när man gör längre flytt har jag märkt.
 
Jag kan inte äta soppsvampar. Har nog aldrig hittat en sopp utan mask. Hur är det med röksvampen? Blir den också maskangripen?
 
Jag kan inte äta soppsvampar. Har nog aldrig hittat en sopp utan mask. Hur är det med röksvampen? Blir den också maskangripen?

Det går utmärkt att hitta sopp utan svamp, men i vissa områden är det svårare än andra. Ibland får man skära bort foten helt, men hatten är ofta fin. :) Bäst är förstås om man kan hitta riktigt unga, fasta exemplar.
Jag har aldrig hittat en röksvamp med mask.
 
Det går utmärkt att hitta sopp utan svamp, men i vissa områden är det svårare än andra. Ibland får man skära bort foten helt, men hatten är ofta fin. :) Bäst är förstås om man kan hitta riktigt unga, fasta exemplar.
Jag har aldrig hittat en röksvamp med mask.

Håller med, röksvampar brukar vara förskonade från maskangrepp.
 
Är väldigt glad i svamp men har inte varit ute i skogen och plockat sedan morfar blev för gammal. Det var han som visste var vi skulle i skogarna runt sommarhuset 😋 blev mycket kantarell, men också Karl Johan, tratt kantarell och lite annat kul vi hitta. Favoriten var dock stuvade murklor, men har fått höra att man inte äter det längre? 🤔 Har noll koll på var man kan plocka svamp i Skåne.

Visste inte man kan äta röksvamp, även dom stora då?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Idag har jag gjort en tur upp till "mitt" berg. Jösses.
Så mycket gula kantareller har jag aldrig tidigare i mitt 60-åriga liv sett! Plockade massor eftersom jag i stort sett snubblade över dem.

Fanns gott om smörsopp också. Fina maskfria exemplar. Övriga soppar var rätt överväxta så det blev inte så mycket annat.
 
Är väldigt glad i svamp men har inte varit ute i skogen och plockat sedan morfar blev för gammal. Det var han som visste var vi skulle i skogarna runt sommarhuset 😋 blev mycket kantarell, men också Karl Johan, tratt kantarell och lite annat kul vi hitta. Favoriten var dock stuvade murklor, men har fått höra att man inte äter det längre? 🤔 Har noll koll på var man kan plocka svamp i Skåne.

Visste inte man kan äta röksvamp, även dom stora då?
ge dig ut igen och se vad du kan hitta! Det är ju en helskön liten hobby att pyssla med såhär på hösten. :) jag har också plockat mycket murklor i mina dagar, farmor förvällde dem. Tycker de är så fina att titta på!

Man kan såvitt jag vet äta alla sorters röksvamp så länge de är vita, fasta och fina i köttet.
 
ge dig ut igen och se vad du kan hitta! Det är ju en helskön liten hobby att pyssla med såhär på hösten. :) jag har också plockat mycket murklor i mina dagar, farmor förvällde dem. Tycker de är så fina att titta på!

Man kan såvitt jag vet äta alla sorters röksvamp så länge de är vita, fasta och fina i köttet.

Jag borde kanske ge mig ut och se, blir lite inspirerad av denna tråden. Är ju kul med en hobby som är ute i naturen och som man även sen kan äta 😁

Ja, murklor är jättefina 😍
 
Kan ni svampar eller förlitar ni ber på aope. Svampguiden eller bok?
Lyssnade på svamppod som sa att det var väldigt viktigt med nyaste exemplar av svamp böcker eftersom kunskap om giftighet ständigt förnyas.
 
Kan ni svampar eller förlitar ni ber på aope. Svampguiden eller bok?
Lyssnade på svamppod som sa att det var väldigt viktigt med nyaste exemplar av svamp böcker eftersom kunskap om giftighet ständigt förnyas.

Jag tycker att jag" kan" svampar.
Min farmor var ett lexikon och hon tog med mig och bror på otaliga praktiska svampkurser när vi var små/unga och vi fortsatte sedan med expeditioner tillsammans. Det är ett underbar arv, tycker jag. :heart
Sedan är jag väldigt försiktig med skivlingar om jag inte känner mig säker till hundra procent, men ofta kan man ta en rå bit och tugga lite på. De flesta oätliga svamparna är just oätliga, eller i alla fall osmakliga. :D

Kom bara häromdagen hem med vad jag trodde var en rödkremla (plockad tillsammans med grön och tegel) men provade lägga en skiva på tungan och slängde direkt!

Sedan har jag en jäkla massa att lära mig och läsa upp på nu när jag bor i ett nytt område med annan flora och fauna.
 
WOW, imponerand! Så roligt att ha sån kumspa öo.
Vet du något Om Aspsopp? Sonen har plockat och sa att det var apelsinsoop, blev lilablå när jag rensade och sköljde den och vi vågade aldrig smaka. Egentligen tror jag, att okej sopp - med rör - är giftig, men någon kan vara ogod att äta?
 
Sedan kan jag tycka att det är rätt fantastiskt ute i svampskogen även utan att man kommer hem med någonting att lägga i grytan. Häromdagen "plockade" jag oätliga svampar med kameran istället. :heart


69124375_2442604935958787_6680433703186857984_n.jpg

68976979_2442607185958562_3583535177785147392_n.jpg

69243812_2442607682625179_4019120070771867648_n.jpg


Och det här är något jag alltid velat se! Första gången jag hittat en på riktigt, tidigare endast sett i bok - en liksvamp!
68833929_2443171635902117_584069308343123968_n.jpg


Och någonting som förmodligen inte ens är en svamp, men som är intressant ändå.
69408228_2442603675958913_7957428523688263680_n.jpg


Och så en ätlig röksvamp. :) Den enda sorten jag hittat häromkring. De är såpass små att det knappt lönar sig att plocka om man inte hittar minst tio stycken, men söta är de!
69040240_2442603485958932_1125280409349783552_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp