Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Trådlös termometer mellan bil och släp, eller som i mitt fall mellan "skåp" och hytt i hästbussen. (krävs enligt besiktig av miljö och hälsa med den "nya" lagen om hästtransporter, ja inte att den är trådlös men att det ska vara temperaturövervakning)

Väska eller hink med kniv/klinga, extra grimma, grimskaft, reflexvästar (bilen går ju aldrig sönder när det är ljust och bra väder), ficklampa att ha i bilen vid hästtransporter.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jag använder gamla riggrör ( röret på en röjsåg/trimmer ) till att hänga upp våta och tunga vintertäcken på. Borra hål i en tjock planka och sätt i rören. Det fiffiga är att man bara kan sätta i röret i plankan vid behov och sen ta bort röret för att ha det utrymmet fritt övrig tid. Rören är tillräckligt tjocka och hållbara för att hålla ett tungt täcke.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Har dammastma så jag har skruvat upp en gammal dammsugare med hålband på väggen. En extra lång slang inköpt från dammsugarfirma i lpm och sedan en borste/skrapa med slanganslutning som jag köpte från en hästfirma för ett par år sedan. Tar bort det värsta när hästarna rullat sig i leran (torrt) och päls när det är fällning. Fungerar utmärkt. Hästarna mår bättre också när dom slipper dammet.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Nu i betestider tar jag cykeln till hagen för att kolla hästarna, mina och inackarna.

På cykeln har jag min cykelkorg och i den har jag allt jag kan tänkas behöva:
blåspray, idominsalva, tjärsalva, 2 extra grimmor, extra flugpannband, grimskaft och switch

Det är inte speciellt tungt att ha med en cykelkorg, men jag har tröttnat på att komma ut till hästarna och inse att jag får gå hem igen för att hämta något som jag hade behövt till hästen. :)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Har monterat saltstenshållaren på väggen ovanför krubban för hästen vill "salta" alla tuggor kraftfoder hon tar och slabbar då ner väggen och maten hamnar på golvet.

På detta viset kan hon salta maten och den trillar tillbaka ner i krubban.

Ska också försöka hitta nån plastskiva att sätta på väggen bakom krubba/saltstenshållare så det blir lätt att torka av. :grin:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

*knapplån*

En variant på täckeshängare. Denna fungerar bäst om man har ett rum speciellt för torkning eller gott om plats. (Men eftersom den går att fälla ihop så kan den fungera även på något annat ställe)



Fäst en rejäl bräda på väggen med ordentliga gångjärn, tänk på att våta täcken väger mkt!

Mitt på denna brädan sätter man en kortare bräda undertill, också med gångjärn. (det ljusare bruna)

Längre ner på vägger skruvar man fast en rejäl kloss som man lägger den kortare brädan på. Då kommer bräda nr 1 stå rakt ut så att man kan hänga upp täcken på den.

När den inte används lyfter man bräda ett uppåt, den ljusare brädan faller ner från klossen och man kan fälla ner konstruktionen mot väggen.

Tänk dock på att mäta ordentligt så att ni inte skruvar upp det på en höjd av en meter när brädan ni sätter upp är 1.40m
Då går den liksom inte att fälla ihop.:grin:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Har bara ett tips...
Använd överblivna hästskor till krokar. Bara att böja till lite, kanske färga eller liknande så är det klart.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Detta är en jättebra tråd!
Just nu har jag inga bra tips på lager, men jag kanske återkommer när jag kommit på ngt.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Kom just på!!

Mitt gamla stall hade galler för fönstren i boxarna, i boxgallret till respektive häst, svetsade vi fast överblivna hästskor från den hästen som prydnad. Tex Puttes gamla skor i Puttes box.

Mitt nya stall har ett gjutet trappsteg inifrån och ut på logen, där har vi gjutit in gamla broddade hästskor, med broddarna uppåt, så blir det inte så halt på vintern
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jag är SÅ impad av boxdörren!

Gissa om här ska ut och kolla möjligheter till enkel nära förvaring.

Har nu cykelkorgar till borstar och benskydd. Blir inte så mkt skräp i botten som i en hink eller ryktlåda.

Hänger upp cykelkorgen på en täckeshängare jag har i stallet.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jippi!:bump:

mer tips till framtidens drömstall (om man blir miljonär vill säga..):idea::p

Star
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

BRA TRÅD!
Jag brukar klura lite på smarta lösningar men kommer för tillfället inte på så mycket förutom ett litet tips:

*Att använda milda människoschampoo till känsliga hästar då hästschampoo ofta är ganska starkt. Det har vi till min ponny - H**d and Sh**lders mjällschampoo + balsam, jättebra då man har en allergisk ponny som mjällar o kliar sig :)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

BRA TRÅD!
Jag brukar klura lite på smarta lösningar men kommer för tillfället inte på så mycket förutom ett litet tips:

*Att använda milda människoschampoo till känsliga hästar då hästschampoo ofta är ganska starkt. Det har vi till min ponny - H**d and Sh**lders mjällschampoo + balsam, jättebra då man har en allergisk ponny som mjällar o kliar sig :)

Har ingen aning om vad för schampo, men finns det inte speciella häst schampon för känsliga och allergiska hästar?:confused: har ingen aning själv men tycker det borde finnas, då det finns så många olika till människor:cool:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

nej, tyvärr så har jag nog knappt ens bild på en enda pryl.. du nämnde till och med varför, när man blir miljonär blir det byggt ;)

sketchupbild har jag på den "tjockare" ihåliga boxväggen.. men här är den inte fullt så tjock, man kan göra den tjockare och få plats mer mer (skit) intill boxen..


damn you! nu måste jag ju sätta mig med sketchup och skissa på detta stall.. :p

Skitbra idé:bow::banana:

, ett förslag till produktutveckling är att sätta en skjutdörr istället, på så sätt fungerar det även längs en vägg i trång gång, alternativt är säkrare om det ska passera hästar vid dörrarna.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

ja en infälld skjutdörr fungerar också.. :) jag har inte utvecklat idén så mycket sedan jag skapade den.. :)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

L
Om man har hage med dike:

Bygg en rejäl bro som hästarna kan gå över på och som man kan ta sig över med traktor (eller bil och transport) Och hägna gärna in resten av diket så att hästarna verkligen använder bron.

Om något händer kan man ta sig in, lasta hästen och köra därifrån (beroende på vad som hänt givetvis)
I värsta fall får man avliva hästen på plats men slipper iaf ta den därifrån i bitar. (Jag vet att det låter otäckt)

/Lillan- var förra medryttarhästs kompis fastnade i ett dike och dog av sviterna efteråt och vars nya medryttarhäst har en fin bro i sin sommarhage.

Ja, diken är riktigt ruskiga ibland. Min mammas häst fastnade på rygg i ett traktorspår i hagen en gång. Som tur var såg vi det i tid!
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

jo, det finns väl mildare hästschampoon också. Dock föredrar jag det människoschampoot just med tanke på min ponnys känsliga hårbotten och mjäll. Jag har testat en del olika varianter, men detta och ett mer bakteriedödande tee treaoilschampoo är mina favoriter. Ofta är schampoon för människor snäppet mildare än det som finns för hästar, säkert med tanke på att vi inte rullar oss i smuts som dom gör:cool:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Okej då fattar jag. Nä hade sett lite roligt ut, om man går ute på stan, hittar en lerpöl och slänger sig på rygg i den och frustar omkring lite..:rofl::p;)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

jo, det finns väl mildare hästschampoon också. Dock föredrar jag det människoschampoot just med tanke på min ponnys känsliga hårbotten och mjäll. Jag har testat en del olika varianter, men detta och ett mer bakteriedödande tee treaoilschampoo är mina favoriter. Ofta är schampoon för människor snäppet mildare än det som finns för hästar, säkert med tanke på att vi inte rullar oss i smuts som dom gör:cool:

Testa vanlig hederlig grönsåpa, är jätte bra att lösa upp smuts med, men milt ändå.
Jag använder det till både pållarna och hundarna och ingen har regagerat konstigt eller dyl.
(katterna får delux, hihi)
Tänk på att skölja ur allt, oavsett vad som används, riktigt ordentligt ur pälsen.
Och när du gnor in det, använd en piggborste så når du ner ordentligt till skinnet.

Btw, en super bra tråd!

*drömmer mig bort och önskar att jag vore rik*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 137
Senast: Yeah but
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
635
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp