Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

En ordenlig kick så ligger grejorna över hela stallgången?;)
Ah,det ÄR smart men man får se till att ha ett ordentligt lås.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Om man har vattenhink ist för koppar i boxarna, blir det tugnt att bära till och från rengörning/påfyllning. Skaffa en vattenslang som räcker till alla boxarna. Enkelt, smidigt och framförallt väldigt skonsamt för ryggen :D
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

oftast finns ett element i sadelkammaren. å oftast sitter de en bi upp från golvet... sätt en täckeshängare under mot golvet där ni kn torka blöta reflexer å skydd..

i vår sadelkammare har vi inget vanligt element utan en handduktstork strl större. oki de tar upp lite plats på väggen men man kan hänga mycket där till å med regntäckena torkar toksnabbt.
längst upp emot taket finns självklart hyllplan att lägga täckena mm som itne används.

vi har höluckor i taket till 2 x-tra fodringar så halv 6 ramlar de ner hö på morgonen å halv 12 på natten..där emellan är de 4 fodringar.. kanon att ha så många fodringar. så fast man ahr 6 fodringar så behöver vi bara ge 4 som man oftast gö...
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Vi har dragit fram vattenledningar till alla boxarna, en liten slangbit ca 50cm och en balofix-koppling. Vips behöver man bara bära när man ska tömma hinkarna och rengöra dem. ;)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jag har hölucka över varje box, dräller inte så mycket hö överallt då. Men jag undrar, har du nån slags manick som släpper ner höet vid dessa tider och hur funkar det? :confused:

Jag har en luftavfuktare som står och går i sadelkammaren, detta gör att jag bara behöver värma väldigt lite på vinten, för det är ju fukten man vill bli av med.

Hällde över flugmedlet i en sprayflaska (gammal fönsterputs) för att kunna spraya som komplement, istället för att köpa den dyra sprayflaskan som kommit. :)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

ja om hästen din brukar kicka sönder boxväggarna var och varannan dag så kommer det säkert att hända där också.. men tanken är att väggen mot boxen skall vara lika stark som en vanlig boxvägg och givetvis skall man i ett så välplanerat stall ha harmoniska och lugna hästar som inte sparkar MOT MÄNNISKOR I STALLGÅNGEN.. :p

rejäla lås behövs ej heller.. man kan ha ett fingerhål att öppna dörren med istället för ett handtag, så får hästen inte upp dörren..
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

våra går på timer.. sitter magneter som håller fast luckorna å så ställer man in timern å vid den tidpinkten så släpper magneten å luckan ramlar ner å höet ner i boxen..

första gågnen som höet ramlar ner brukar hästarna bli rädda sen fattar dom snabbt att aha de va mat.. å sen så lär dom sig att höra ljudet så dom slyttar sig inna hlet ramlar ner..
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Åh, så smart det vill jag oxå ha...

Har ni byggt själva, eller köpt färdigt nånstans?

Inga tunga höluckor då?
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

ska försöka ta kort nån dag då ja e sämst på att förklara men ajg kan försöka...

upp på skullen längst emot väggen har vi byggt en låda över varje box med 2 fack i ett för natten å ett för morgonmaten.magneterna som är timerstyrda har vi köpt nånstans.. fråga mig itne vart...:o

i botten av dom dvs taket nere i stallet sitter de en lucka av en vanlig skiva. den sitterfast med gågnjärn i luckan sitter dessutom 2 rnda krokar som vi fäst persienne snören (dom e extrahållbara).

sen går persiennsnörena uppgenom plaströr å sitter fast i magneterna i taket ovanför lådorna. svårt att förklara. men jäkligt praktiskt. barnen där jag står brukar fixa höluckorna lätta att dra upp du drar bara i persienn snörena. väger inget alls. nästan.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jsg har satt upp såna där trearmade täckeshängare över elementet i sadelkammaren, och där torkar jag benskydden mellan ridningarna.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jag vet att denna tråden inte varit aktiv på några månader, men det är väl dags att aktivera den igen. Nu när vintermörkret kryper på kan det vara läge att fixa till lite i stallet och då är alla smarta lösningar och tips på hur man fixar dem på sin plats.
Ett av mina bästa tips är att göra en bra uppbindningsplats till hästarna i stallgången. En av pållarna i stallet hugger gärna efter en när man borstar henne, inte så att hon bits, men hon är kittlig och lite känslig. Har ni också samma problem? Lösningen:

Fäst ett rullkoppel - ett sånt för hundar (bör vara av grövre sort) vid varje uppbindningsfäste. Kopplet har karbinhakar som fäste och funkar fint att fästa i grimman. Om hästen rycker med huvudet kommer hon ingenstans, men om hon vänder sig långsamt så ger kopplet efter (rullar ut). Detta är också utmärkt eftersom linan stannar i ett bra läge och blir inte för långt, utan rullar upp sig själv i förhållande till hästens storlek.

Kom igen nu - fler smarta lösningar önskas!:)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Skofack i nylon (modell "tygstycke med fickor") funkar utmärkt för borstar och benskydd. En borste i varje ficka - lätt att hitta. Om man spänner upp den på t ex boxväggen eller i stallgången med krokar är det bara att haka ner och ta med om man skall iväg med hästen.
Jag har en garderob full med låga trådkorgar (tror att det går in 14 st...). Ett täcke i varje korg gör att täckena förvaras luftigt och det är lätt att hitta och komma åt ett specifikt täcke.
Havren har jag i en gammal fryxbox - en säck pelletterade mineraler passar precis i det lilla facket vid sidan. På locket går det utmärkt att skriva foderstater med whiteboardpenna.
Staketstolpar upphängda i taket på logen för täcken som inte behövs nästa dag - ett gammalt torkskåp torkar annars ett blött täcke på ca en timme - under tiden man rider. Jag hade funderingar på att sätta taljor i taket och sådana där linstopp som man har på segelbåtar för att kunna hissa upp täckena högt, men jag har så gott om plats att jag inte gjort den ansträngningen. Samma system fungerar med smörjankare och hinkar om man behöver mer plats i sadelkammaren - hissa upp sådant som inte används dagligen i taket.
Vanliga bokhyllor med plastbackar i på ena sadelkammarväggen är perfekt för alla flaskor, byttor, lindor, handskar osv.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

sketchupbild har jag på den "tjockare" ihåliga boxväggen.. men här är den inte fullt så tjock, man kan göra den tjockare och få plats mer mer (skit) intill boxen..


damn you! nu måste jag ju sätta mig med sketchup och skissa på detta stall.. :p

Nu blev jag ordentligt inspirerad.
Jag måste bygga om två av boxarna för valacken hoppar över boxdörren. Och nu vet jag PRECIS hur jag skall göra :p
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Tänkte starta tråd om smarta lösningar som underlättar i "hästvärlden"....sånt som är bra för alla som bygger nytt, renoverar eller vill lägga till??? Så fram med alla era smarta tips och kloka lösningar som förenklar tillvaron eller förgyller den....

:banana:

Om man har stall skall hagen ligga så att man kan öppna och släppa rakt in/ut utan att behöva leda hästarna. Man kan i stallöppningen även ha vattentunnan så att man bara behöver en kort slang när man fyller på.

I hagen skjul för regn så att hästarna slipper täcke i onödan, åtminstone på unghästar och hästar som inte arbetar hårt. Då kan man också med gott samvete låta hästarna vara ute länge på kvällar och tidigt på morgnar ut. Gör gladare hästar och mycket mer lättmockat då de är inne bara när man själv sover.

Foderhäck i hagen och nära den ett inhägnat område där man förvarar ensilagebalarna. De skall stå lite ifrån varandra så det finns plats att gå runt om och hantera balen. På så sätt kan även de utan traktorer utfodra fri tillgång till ensilage. Man fyller bara foderhäcken en gång per dygn med så mycket foder som går åt under dygnet. Man får även då alltid chans att se att fodret är fräscht. Det skall också vara nära stallet nog så att man kan ta med IKEA påsar ut och fylla upp nattens portion som hästen får i boxen. På så sätt behövs heller inget stall med stor skulle. Man kan ha mindre och luftigare stall.

Med dessa enkla sätt att ha det räcker det med 20-30 min per dag att ta hand om 3 hästar. Mockning, fodring till stallet, fodring till foderhäcken ute, på fyllnad av vatten, sopning av gång. Ut-och insläpp tar då bara några minuter.

På detta sätt får man mycket mer tid över till att umgås med sina hästar.

Hälsning Maja
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

En sak till för att blandandet av kraftfoder skall vara smidigt. Det ni ser längst bak är fodertunnor. Det är tre lårar som gömmer sig i den träfärgade lådan som hänger på väggen. Längst ner finns en lucka. Innanför så finns det en hyllor under varje lår med en liten lucka som man kan dra ut och så faller fodret ner. Man kan stå vid hyllan med foderhinkarna och slipper böja sig ner. Den lilla lådan som hänger på sidan av låren är för salt, vitlök och annat småplock man vill peta i. Foderlårarna fylls i från ovanifrån från taket till sadelkammaren. Detta gör också att man alltid har torrt, fräscht och musfritt foder.

MVC00202.jpg


Hälsning Maja
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

KL
Använder sådana där varukorgar, som finns (fanns...;)) på mataffären till ryktlåda.

Har även en sådan korg färdigpackad på sommaren med alla prylar som behövs för att titta till hästarna på betet. Flugmedel, sårvårdsgrejjer mm.

I sadelkammaren har jag ett element och ovanför det har jag satt en hatthylla. Där lägger vi hjälmarna och hänger snyggt upp säkerhetsvästarna på galgar. De är SÅ varma och sköna att ta på sig när man ska ut och rida.

Det är även smart att utnyttja väggarna ända upp till tak. Ovanför sadelhängarna, så högt att man knappt når, har jag satt upp en hylla med rejält djup. Där lägger jag rena schabrak i prydliga högar. Dressyr för sig och hopp för sig osv. Sedan har jag en sådan där träpall från IKEA för 99 kr att kliva på för att nå.

I änden av stallgången har jag satt upp en rejäl stång ca 40 cm från väggen. Den funkar som täkeshängare åt alla utetäcken som används för tillfället. Sitter skylt med hästen namn ovanför så man lätt hittar rätt täcke. Får plats en hel del där pga avståndet från väggen.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Kl

Många bra tips och här kommer några till!

Vi har gjutit in vattenslang i golvet med fall ut till hagen, bara att sätta på kranen så rinnner vattnet ut i vattenkaret.

Jag har kanske 6 par fleecevantar som tidigare låg huller om buller på hatthyllan. Jag fick alltid med mej två olika som skulle sitta på samma hand :grin:, eller så ramlade alla ner på mej... Nu sätter jag ihop likadana vantar med hårband och kan bara ta ett par i högen och vara säker på att få passande vantar.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Vad mycket bra tips:idea::idea:! Gillar boxväggskåpet och schabrakhyllan!

Jag har en pärm i stallet med journal på alla hästar där ägaren fyller i normaltemp, puls och sånt som är bra att veta ifall olyckan är framme. Om den är känslig för något, gamla skador eller allergier. Kopia på försäkringsbrevet och eventuellt fullmakt att ta beslut (ex.vis tillkalla vet. och bevilja behandlingsråd från vet) som rör hästen om ägaren inte går att nå.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

balofix-koppling vad är det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 137
Senast: Yeah but
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
635
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp