Störiga saker vi stör oss på, del 39

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 006
  • Visningar Visningar 104 531
Status
Stängd för vidare inlägg.
Måsen har byggt bo på grannens tak! :arghh: kommer bli attackerad så fort ja går ut ju
17480098992717027275349445523069.webp

1 rum: 6621 = 11 879 kvar efter hyra
2 rum: 9869 = 17 731 kvar efter hyra
3 rum: 14 866 = 26 734 kvar efter hyra

Kan även tycka att det är lite ljug med rumsbeskrivningen med tanke på att det självfallet är öppen planlösning, och därför är kök och vardagsrum samma rum.
Är det alltså hyresvärden som bestämmer hur mycket av lönen man ska kunna lägga på hyran/ha kvar efter? O_o

Är det alltså hyresvärden som bestämmer hur mycket av lönen man ska kunna lägga på hyran/ha kvar efter? O_o

De flesta hyresvärdar har någon modell för att beräkna inkomstkrav för sina lägenheter. Min hyresvärd (kommunalt hyresbolag) skriver inte ut summor på det sättet, men har en kalkylator på hemsidan (i anslutning till där lediga lägenheter läggs upp) där en kan knappa in sina uppgifter - inkomster, antal personer etc - och så får en se om en uppfyller inkomstkravet för bostaden (det står alltså bara om en uppfyller eller inte).

De flesta hyresvärdar har någon modell för att beräkna inkomstkrav för sina lägenheter. Min hyresvärd (kommunalt hyresbolag) skriver inte ut summor på det sättet, men har en kalkylator på hemsidan (i anslutning till där lediga lägenheter läggs upp) där en kan knappa in sina uppgifter - inkomster, antal personer etc - och så får en se om en uppfyller inkomstkravet för bostaden (det står alltså bara om en uppfyller eller inte).
Det var det värsta!
Jag visste väl att det fanns en anledning till att jag inte ville bo kvar i Sverige. :D
Jag minns ingenting liknande från mina tidigare hyreslägenheter hemma i Svea.

Kan även tycka att det är lite ljug med rumsbeskrivningen med tanke på att det självfallet är öppen planlösning, och därför är kök och vardagsrum samma rum.
Det där är något jag stör mig enormt på och tycker också att det är ljug :mad:
Men det är ju ytterligare ett sätt att spara byggnationskostnader på, för en vägg (som jag uppskattar i de flesta fall) tar ju även yta förutom själva byggnationskostnaden, win-win för byggherren :down:

Det var det värsta!
Jag visste väl att det fanns en anledning till att jag inte ville bo kvar i Sverige. :D
Jag minns ingenting liknande från mina tidigare hyreslägenheter hemma i Svea.

Vad händer om ens inkomst ändras, tex blir uppsagd? Måste man flytta ut då?
Kan även tillägga att vissa har regler om hur långt ifrån lägenheten man får ha sin arbetsplats!
(Faktiskt samma företag som jag tog inkomstsiffrorna ifrån, men har sett det hos ganska många)
1748020579263.webp

Men va f*n! Bläddrade ännu längre ned:
Om du redan har ett förstahandskontrakt via XX kan du bli godkänd som hyresgäst om bostaden du har sökt inte inte är dyrare än den nuvarande bostadens hyra eller större i kvadratmeter.

Det där är något jag stör mig enormt på och tycker också att det är ljug :mad:
Men det är ju ytterligare ett sätt att spara byggnationskostnader på, för en vägg (som jag uppskattar i de flesta fall) tar ju även yta förutom själva byggnationskostnaden, win-win för byggherren :down:
Har läst att det dessutom är ytterligare en belastning för framförallt kvinnor och kvinnors mentala hälsa eftersom det oftast är kvinnor som tar hand om hemmet fortfarande. Det gör att det blir än viktigare att hålla i ordning i kök/vardagsrum eftersom stökig disk stör även i vardagsrummet.
https://fastighetstidningen.se/kvinnor-stressas-mest-av-oppen-planlosning/

Eftersom jag för en gångs skull hade kontanter bestämde jag mig för att för en gångs skull ge en slant till killen som sitter utanför vår lokala matbutik och tigger. Vad jag inte hade räknat med var att fastna i en lång och osammanhängande monolog med den ena konspirationsteorin efter den andra, jag kunde knappt ta mig därifrån eftersom det var omöjligt att få en syl i vädret och meddela att jag tyvärr måste gå nu. Till slut blev jag tvungen att avbryta och fick då ett leende och ett "whatever you do, stay away from wifi" och sedan gick jag. Stör mig på att jag har så svårt att hantera sådana situationer (läs: att det tar emot så att vara oartig och avbryta även om det står helt klart att personen inte har alla hästarna hemma) och på att det var tvunget att gå såhär när jag för en gångs skull ville vara lite schysst och givmild.

Tillägg: Ser att det sista kan tolkas som att jag aldrig är schysst och givmild i vanliga fall, men det hoppas jag verkligen inte stämmer :D Just sådant som att skänka pengar till folk på gatan brukar jag dock inte göra särskilt ofta.

• Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
101 636
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
100 124
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
105 059
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 645
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025