Störiga saker vi stör oss på, del 44

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Caoimhe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 010
  • Visningar Visningar 91 475

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beror kanske på hur stor skillnad man har i styrka på läs- och avstånd.
Kanske.

Jag valde dyrare glas som jag knappt ens märker är progressiva. Men byter jag till mina solglasögon som också är slipade men ej progressiva, så är det tydligt att jag ser sämre med dem på kort håll.

Jo, det är skillnad på glas och pris på glasen. Tunnare glas kostar tex mer, viken typ av slipning och leverantör som används gör också skillnad.

Sen är det ju även prisskillnad på bågarna.

Mvh /verkar inom branschen
Fast man kan inte välja jag tar dom dyra progressiva den här gången. Å nu på dom nya proggressiva vill jag ha billigare glasen. Olika kedjor tar dock sjukt olika pris.

Nej, det finns olika kvalitéer på progressiva glas. De dyrare är lättare att vänja sig vid. Dock har jag inte de dyraste, det är supertunna glas och det klarar jag inte av (inte ens när jag bara var närsynt, tydligen fungerar inte de tunnaste för alla enligt min optiker).
Gick in på butik ( stor firma) idag å frågade faktiskt. Fick svaret att nope det finns inte olika klassningsr på glaset inom progressiva. Det är slipningen som skiljer Jäkligt irriterande att dom svarat fel. :rage:

Nej, det finns olika kvalitéer på progressiva glas. De dyrare är lättare att vänja sig vid. Dock har jag inte de dyraste, det är supertunna glas och det klarar jag inte av (inte ens när jag bara var närsynt, tydligen fungerar inte de tunnaste för alla enligt min optiker).
Hade jag ingen aning om! Fanns inga olika varianter när jag köpte mina, eller åtminstone sade de ingenting om det. Tur att det blev bra ändå. 😅

Det får jag med. Och samtidigt rinner näsan konstant. Blir galen på det.
Mina ögon har börjat rinna också, det är vansinnigt irriterande, men särskilt näsan som konstant gör ont. Det känns som att jag hela tiden vill vara där och smörja med något, men när jag smörjer vill jag också snyta mig... och på den rullen går det. 😅
Det känns mycket bättre ute än inne dock.

Mina ögon har börjat rinna också, det är vansinnigt irriterande, men särskilt näsan som konstant gör ont. Det känns som att jag hela tiden vill vara där och smörja med något, men när jag smörjer vill jag också snyta mig... och på den rullen går det. 😅
Det känns mycket bättre ute än inne dock.
Det kanske låter konstigt men det som funkar riktigt bra för mig när jag blir sådär torr i näsan är en droppe matolja (typ rapsolja) på fingret och sedan dutta runt inne i näsborren. Upprepas så ofta man vill. Det brukar kännas bättre rätt snabbt.

Det kanske låter konstigt men det som funkar riktigt bra för mig när jag blir sådär torr i näsan är en droppe matolja (typ rapsolja) på fingret och sedan dutta runt inne i näsborren. Upprepas så ofta man vill. Det brukar kännas bättre rätt snabbt.
Det är så jag brukar göra med antingen salva eller olja, men jag Kan verkligen inte låta bli att snyta mig nästan direkt efteråt, alltså blir det ofta värre ju mer jag duttar. En något fetare salva just innan läggdags kan fungera lite bättre ibland om jag lyckas somna. :)
Funderar om om regelbundna ångbad kan vara en idé... alltså andas in över en balja eller kopp.

Fast man kan inte välja jag tar dom dyra progressiva den här gången. Å nu på dom nya proggressiva vill jag ha billigare glasen. Olika kedjor tar dock sjukt olika pris.
OM du kan välja eller inte beror till viss del på vilket synfel du har. Men glasen HAR olika priser beroende på en hel del faktorer, du kan alltså inte säga att de olika kostnader folk får för progressiva glasögon beror på enbart bågen eftersom alla inte har samma synfel och därför inte använder samma glas.

Faktorer kan vara typ av slipning, typ av glas, tjocklek på glas, ev. toning av glas, antireflexbehandling etc. Även om optikern använder en glasleverantör så har den leverantören garanterat flera olika glas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka