Storlek på hage?

A

Annie82

Hej.

Jag har en dotter som är hästtokig och vi funderar på att skaffa häst till henne. Nu är det så att vi inte kommer göra detta förrens vår kunskap om hästar har ökat markant, men jag är sitter mest och funderar på möjligheterna att hålla hästen hemma. Vi har en stor byggnad på vår tomt som vi funderar på att bygga om till stall och sedan har vi en väldigt stor tomt på landet. På sommaren har vi tänkt hyra in oss hos grannen för bete, men på vintern tänkte vi hägna in ängen som finns på vår tomt. Vad är minimimåtten för att hålla en häst på vinterna ute i hage? Hoppas någon kan hjälpa mig.

Sv: Storlek på hage?

Man brukar säga att en hektar/häst är lagom, men man ska inte låta hästen/ponnyn vara ensam. Hästar är väldigt sociala och behöver sällskap, inte enbart av människa. Angående minimimåtten vet jag inte.. men det går att beställa, och heter valigtvis djurskyddsbetämmelser för häst

Finns inga minimimått på hage, däremot så bör nu absolut ha minst två hästar!

Två hästar ungefär kräver lika mycket tillsyn som fem som inte är mycket värre än tio... Därför ska man alltid fundera på om man inte ska ha hästar på ett ställe där man kan fråga andra om råd när det krånglar eller man är osäker. Man blir inte heller lika låst om man har möjlighet att turas om med arbetet. Fundera hur ni ska lösa hästarnas skötsel vid exempelvis semesterresor eller om någon i familjen blir sjuk.

En viktig aspekt på det hela: Är du och resten av familjen lika hästtokig?!

Vi har tänkt att skaffa två hästar om det blir aktuellt med häst. Den hage som vi tänkt använda till vinterhage blir på ca, 2500 kvm. På sommaren ska hästarna antingen gå hos grannen med deras hästar eller i en annans grannes hage som vi funderar på att hyra om det går.

Jag föreslår att ni först hyr in hästen någonstans där det finns sällskap och annat hästfolk. I början är det mycket frågor och saker att lära sig, och då är det bättre att ha människor runt sig till hjälp, speciellt som ni inte är så erfarna. Och så är det kanske roligare för dottern med ridsällskap? Det är väldigt stor skillnad på att ha egen häst och rida på ridskola.

För att besvara din fråga så finns det faktiskt inga minimimått för att hålla häst utomhus enligt lag. Jag brukar räkna med 1/2-1 hektar per häst, beroende på hur marken ser ut. Hästar är flockdjur, och de bör inte gå ensamma.

Ni kanske kan hyra stallplats någonstans i ett år eller två, bete hos grannen och sedan fundera över att ha den hemma tillsammans med någon som hyr stallplats av er. Då får ni lite avlastning också, det är aldrig fel!

Det är ju ganska stor skillnad om ni tänkt skaffa ett par små ponnyer eller två fullstora hästar. Vilken storlek passar din dotter - alltså vad skulle det bli ni köper så småningom?

Kanske kan ni lyssna runt i dotterns ridbekantskap om någon annan förälder kan tänka sig skaffa häst åt sitt barn samtidigt så de kan ha denna hemma hos er? Att vara två när man pysslar och rider är ju så mycket roligare. Säkrare också, när de rider ut.

Det kan dessutom bli lite avlastning för er föräldrar om ni vill åka bort vid tillfälle - att ha någon annan vuxen som kan se till hästarna och ta ansvaret. Hästar ska ju fodras minst tre gånger om dagen, så man far inte iväg en helg utan ordentlig hästvakt.

Lycka till! Ni har ett roligt äventyr framför er. Och vilken snäll mamma din dotter har!!! :D
( själv har jag försökt intressera våra tre barn, men inte lyckats med någon av dem, så nu sitter jag här med tre shettisar som är bara mina och är jätteglad för det. Att köra dem och pyssla är såå roligt )

Ett tillägg. Jag hade mina (de var två då) på ungefär den ytan du skrev tidigare och räkna med att det blir lerigt höst och vår! Ett bra underarbete är viktigt, bra dränering och gärna sand-grus vid grindhål och vid fodringsplatser. I en liten hage är det viktigt att varva utfodringsplatserna så hagen slits jämnare.
Nu när ni har tid på er skulle jag råda er att börja fundera i den änden, då har ni möjlighet att få till en väl fungerande hage för era hästar.

Senast ändrad:

Jag håller med Trissa. Hyr häst, ex. foderhäst eller sommarhäst. Det lönar sig och ger mycket bra erfarenheter. :d

Man brukar säga att en hektar/häst är lagom, men man ska inte låta hästen/ponnyn vara ensam. Hästar är väldigt sociala och behöver sällskap, inte enbart av människa. Angående minimimåtten vet jag inte.. men det går att beställa, och heter valigtvis djurskyddsbetämmelser för häst

Måtten ett hektar/häst är för bete. För en vinterhage finns inga bestämda mått. Men hästen ska ju kunna dra en repa om den känner för det. :rofl: Ett tips är att göra studiebesök i olika stall och titta hur andra ordnat det med hagarna. Och sedan kan man även som vuxen få grundutb. i att handha häst på dom flesta ridskolor. Och som sagt det är viktigt att hästen har sällskap av en annan häst. Vet inte hur mycket hästerfarenhet din dotter har eller ålder men ett tips är att ni förkovrar er i hästhållning tillsammans. Om ni har tänkt ha er häst hemma på gården och hyra in sällskap till den så kan ni även där besöka olika stall och titta och jämföra. Framförallt så inte för bråttom varken med hästköp eller stallbygge, att vara väl förberedd är halva framgången. :)

Lycka till, Kicki :)

Hej.

Jag har en dotter som är hästtokig och vi funderar på att skaffa häst till henne. Nu är det så att vi inte kommer göra detta förrens vår kunskap om hästar har ökat markant, men jag är sitter mest och funderar på möjligheterna att hålla hästen hemma. Vi har en stor byggnad på vår tomt som vi funderar på att bygga om till stall och sedan har vi en väldigt stor tomt på landet. På sommaren har vi tänkt hyra in oss hos grannen för bete, men på vintern tänkte vi hägna in ängen som finns på vår tomt. Vad är minimimåtten för att hålla en häst på vinterna ute i hage? Hoppas någon kan hjälpa mig.

Förutom de andra svaren skulle jag svara, du skriver att du har en "tomt", alltså jag uppfattar det inte som en jordbruksfastighet? Vi har också en stor tomt på landet med en äng, men vi måste ändå ha tillstånd av kommunen att ha häst där pga att det är s k detaljplanerat område. Så kolla med kommunen oxå annars kan ni ordna och dona för surt förvärvade pengar sen kommer dom och säger "men här får man inte hålla häst".

Men jag tycker som andra, börja i ett stall så att dottern kan få hjälp o sällskap. Det är mer som kan dyka upp än vad man tror.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 991
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 024
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka