Storlek på halsband?

Meibla

Trådstartare
Hur stort/litet halsband borde vara lagom till en 8 veckors "schäfer"valp? Får hem mitt lilla monster om 3 veckor och tänkte börja inhandla lite saker som kan behövas.
Är helt lost när jag tittar på halsband, dom jag har hemma är ju Hannibals, och det känns som att dom är lite för små..

Så, vad hade ni för storlek på halsbanden när ni precis hämtat era valpar?

Sv: Storlek på halsband?

Betydligt mindre än jag trodde... :o Vi har en wachtel så de är ju lite mindre än schäfer, men det finns rätt stort utbud på ställbara halsband i djuraffärerna.

hehe, ja jag har tittat runt i djuraffärer, men alla verkar vara antingen för stora eller för små :crazy:

Sen kanske jag är lite kräsen, för jag vill ha ett läderhalsband. Dom i nylon osv ser ut att va lagom, men ja.. jag vill som sagt ha läder.

Du kan inte åka förbi en djurbutik på vägen hem när ni hämtat valpen? Då kan du ju prova. Köper du ett vanligt slätt läder kan du ju göra egna hål om det är för stort.
Annars tycker jag att ställbara nylon är super i början eftersom dom växer så det knakar=)
Så kan man satsa på ett läder lite senare när dom kan ha det lite längre

hehe, ja jag har tittat runt i djuraffärer, men alla verkar vara antingen för stora eller för små :crazy:

Sen kanske jag är lite kräsen, för jag vill ha ett läderhalsband. Dom i nylon osv ser ut att va lagom, men ja.. jag vill som sagt ha läder.

Nu vet inte jag hur rik du känner dig, men våran ökade jag ut halsbandet nästan varje vecka i början och då kändes det väldigt bra att ha ett ställbart i nylon som man kan släppa ut efter hand. Nu när han är 6 mån har jag dels en kedja som jag använder mest, efter att mina tränare konstatera att våran behöver det för att det inte ska bli dragkamp... Dels har jag ett halvstryp i läder efter våran gamla hund som faktiskt passar riktigt bra. Men jag har även hunnit köpa yttligare ett ställbart i nylon som han har vuxit ur och ett halvstryp i nylon som han fortfarande kan ha, men efter att jag hittade läderhalv stypet så har jag inte använt det.

hmm.
Ja man kanske skulle satsa på ett i nylon iaf då :)

Men då kommer ju frågan, eftersom jag faktiskt tänkte vara lite lat nu och beställa över nätet. Har en bit till närmaste djuraffär och behöver ändå beställa hem lite annat till katten osv, så tänkte ta halsband/koppel i samma veva.
Hur stort behöver det vara? 35-40 cm? Eller mindre?

Du kan inte åka förbi en djurbutik på vägen hem när ni hämtat valpen? Då kan du ju prova. Köper du ett vanligt slätt läder kan du ju göra egna hål om det är för stort.
Annars tycker jag att ställbara nylon är super i början eftersom dom växer så det knakar=)
Så kan man satsa på ett läder lite senare när dom kan ha det lite längre

Tyvärr så kommer jag åka tåg hem med henne, så det blir nog lite svårare med att åka förbi en djuraffär på vägen hem. Annars hade det nog varit det smidigaste.

Ta ett ställbart halsband och ta typ det minsta du hittar. Halsbanden behöver vara mindre än man tror. Min fullvuxna tik har 45 cm på sitt halvstryp så 35-40 cm till en liten valp blir stort. Kommer inte ihåg vad mina hundar hade när jag hämtade dom tyvärr men lycka till med lilla valpen:)

jag hade 30 till min valping när jag hämtade hem henne, hon är blandning av bordercollie och labbe, men som 6 månaders stor som en 12 mån schäfertik

jag hade 30 till min valping när jag hämtade hem henne, hon är blandning av bordercollie och labbe, men som 6 månaders stor som en 12 mån schäfertik

25-30 borde alltså vara lagom då. jag får helt enkelt kolla runt o se vad jag hittar :D

Tack för svaren!

Jag köpte ett läderhalsband från Classics som jag har användt till båda mina schäfrar som valpar. Jag kan kanske kolla när jag kommer hem vad det ärför storlek på det, om jag hittar det. Det halsbandet kunde jag använda ett bra tag trots att dom växte som ogräs där i början.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: dobbis
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
764
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 218
Senast: __sofia__
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 855
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka