Storlek på sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isbiteen__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 11 796
I

Isbiteen__

Satt och fundera lite, jag har ju ingen aning vad min ponny drar för storlek i dressyr sadelgjord. :/
ska nu köpa en dressyr sadel, och måste ju köpa sadelgjord också.
men vilken storlek, till vanlig sadel, hoppsadel har han en som är 120, han nog lugnt ha en som är 110 också.
vad kan han ungefär dra i dressyr sadelgjord då?
har du en häst som har 110-120 i vanlig sadelgjord, vad har den i dressyr sadelgjord.

hade en som va 70- 75 cm på han när jag låna en dressyr.
men den va väldigt lång, de gick.

Sv: Storlek på sadelgjord

Mät med ett måttband under hästens mage, ta hjälp av någon som håller i ena änden.

Spännena ska nå över armbågen för att inte skava, men samtidigt måste gjorden vara så kort att den går att spänna ordentligt.

Mät med ett måttband under hästens mage, ta hjälp av någon som håller i ena änden.

Spännena ska nå över armbågen för att inte skava, men samtidigt måste gjorden vara så kort att den går att spänna ordentligt.

tack för tipset. =)
ska göra de.

När jag köpte min dressyrgjord sa dom att dressyrgjorden ska vara hälften av den vanliga gjorden:p Min har 120 i vanlig och 65 i dressyr :)

Jag hade dressyrsadelgjord till min islandshäst (C-ponny) och om jag inte minns fel mätte den 40 cm och passade bra. Hoppas detta är till någon hjälp för dig! :)

Jag hade dressyrsadelgjord till min islandshäst (C-ponny) och om jag inte minns fel mätte den 40 cm och passade bra. Hoppas detta är till någon hjälp för dig! :)

Ok. :)
Har en smäcker D-ponny.

längden på gjorden beror helt och hållet på hur sadeln är utformad. en sadel med korta kåpor har antagligen kortare stroppar än en sadel med lite längre kåpor. (hopp/allround)

detta gäller även dressyr. så för att veta vilken storlek på gjord man behöver så bör man prova sig fram

min häst har ex 140 i lång gjord och 65 i kort.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 544
Senast: mamman
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 475
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 988
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet