storlek på skolor, bra och dåligt?

ameo

Trådstartare
Moderator
I min kommun gäller en av frågorna i höstens val hur högstadiet ska se ut i framtiden.
Just nu finns två högstadieskolor i centralorten och man kan väl säga att de börjar bli ganska urvuxna.
Frågan är bara hur man ska lösa problemet.
Ena sidan i diskussionen anser att en stor högstadieskola som har plats för 800 elever är idealet.
Andra sidan tycker att fler mindre enheter är bättre.

Jag kan försöka hitta båda sidornas argument och lägga ut senare i den här tråden.
Men jag vill först ha Bukes åsikt!
Är det bäst med en stor skola? Eller med 2-3 mindre? Motivera ditt svar!
(Kommunen är ganska liten... )
 
I min kommun gäller en av frågorna i höstens val hur högstadiet ska se ut i framtiden.
Just nu finns två högstadieskolor i centralorten och man kan väl säga att de börjar bli ganska urvuxna.
Frågan är bara hur man ska lösa problemet.
Ena sidan i diskussionen anser att en stor högstadieskola som har plats för 800 elever är idealet.
Andra sidan tycker att fler mindre enheter är bättre.

Jag kan försöka hitta båda sidornas argument och lägga ut senare i den här tråden.
Men jag vill först ha Bukes åsikt!
Är det bäst med en stor skola? Eller med 2-3 mindre? Motivera ditt svar!
(Kommunen är ganska liten... )

Jag jobbar på en skola med ca 100 elever. Den stora fördelen är att alla vuxna vet alla ungdomars namn och har väldigt bra koll. De vuxna kan verkligen se direkt om någon är utanför, om någon sysslar med något fuffens etc. De allra flesta hittar nära vänner direkt, men nackdelen är att de som inte hitta någon likasinnad inte har så stort utbud som på en stor skola. Det är också svårare att ”gömma” sig om någon vill det.
Ljudnivån blir lägre, mindre klotter, mer gruppkänsla.

Det avgörande tror jag dock inte är storleken i sig, det avgörande är vilka resurser skolan har.
 
Det beror ju också på hur man definierar 'bra' (eller bättre).

Billigare? Bättre arbetsmiljö för lärare/elever? Större utbud av valbara kurser/språk/klasser? Större utbud av tjänster (kurator, syster, psykolog, läkare, bibliotekarie)? Omsorg om eleverna? mm.

Oftast ser större enheter billigare ut på pappret. Och är det nog delvis i verkligheten också. Mindre outnyttjad dö-yta osv. Specialsalar kan användas 'hela tiden' i stället för att stå tomma för att det inte finns tillräckligt många elever/klasser. Många som jobbar på typ utbildningshenheter osv i kommuner/stadsdelar verkar också tro att man som lärare föredrar stora skolor. Vet inte varifrån de fått detta, det är inte riktigt samma uppfattning jag fått när jag pratat med andra lärare, men det kan ju också bero på vem man pratar med.

Mindre skolor ses som dyrare, mer familjära, att man kommer eleverna närmare. Dock försvinner saker som tex kurator på heltid, skolsyster på heltid, bibliotekarie osv.
 
Senast ändrad:
Haha, tänkte gå in och skriva ett ganska långt svar. Sen inser jag att storleken ni skulle få per skola om det blir två "små" skolor i din kommun är lika med de största grundskolorna i min kommun. Så mina initiala argument känns inte helt relevanta.

I den storleksklassen skulle jag se en av fördelarna med två skolor som att det kan bli lite mindre anonymt och lättare för pedagoger och annan personal att ha koll på eleverna. Lite lugnare miljö och lättare att få till en vi-anda enligt många jag pratat med.

Å andra sidan är ett annat argument som jag hört i vår kommun är att det är lättare att pussla ihop tider för pedagoger, speciellt språk, och de praktisk-estetiska ämnena, och elevhälsopersonal i en större skola. Vi känner av lärarbristen rätt hårt här och har även svårt att få okvalificerade vikarier så det har varit ett tungt vägande argument i kommunen.
 
I min kommun gäller en av frågorna i höstens val hur högstadiet ska se ut i framtiden.
Just nu finns två högstadieskolor i centralorten och man kan väl säga att de börjar bli ganska urvuxna.
Frågan är bara hur man ska lösa problemet.
Ena sidan i diskussionen anser att en stor högstadieskola som har plats för 800 elever är idealet.
Andra sidan tycker att fler mindre enheter är bättre.

Jag kan försöka hitta båda sidornas argument och lägga ut senare i den här tråden.
Men jag vill först ha Bukes åsikt!
Är det bäst med en stor skola? Eller med 2-3 mindre? Motivera ditt svar!
(Kommunen är ganska liten... )
Jag tror inte det är någon som helst skillnad för undervisningen, så länge man får ihop hela klasser med elever i samma ålder.

Rent geografiskt kan det ju vara bra om barnen kan cykla eller gå till skolan i så stor omfattning som möjligt.

Så, geografi... tillgång till mark... tillgång till skolhus.

Men att ha två skolor tycker jag har en fördel framför en skola. På 400 elever kan man väl ha lite specialpersonal tycker jag. Fördelen med två är att man kan byta skola... Man har två chanser att få en vettig rektor istället för en chans, två rektorer kan utbyta erfarenheter med varandra osv
 
Senast ändrad:
Det här är lögn :cautious: Man får alltid konstiga scheman som språklärare :arghh:
Tja, just de argumenten kommer från de som schemalägger/arbetsgivaren. Deras definition av "lättare" kan ju vara något annorlunda mot arbetstagaren. Ehm, har jag hört i alla fall :angel:
 
Jag skulle personligen hellre se två eller fler mindre skolor, inte en enda stor skola. Men heller inte för liten skola. ;)
En mindre skola blir som många redan har konstaterat mindre anonym, man försvinner inte lika lätt i mängden och även mindre problem har utrymme att upptäckas. Samtidigt är det självklart inte bra med massor av tomma ytor men det borde gå att få till ett mellanting mellan alla elever på ett ställe eller så små enheter att lokaler står tomma stora delar av dagen. ;)
Schematekniskt tror jag inte att det blir så stor skillnad, på större skolor måste man ändå dela upp i arbetslag för att det ska bli någon kontinuitet för eleverna och då får man ändå sätta schema på det arbetslaget.
 
Tja, just de argumenten kommer från de som schemalägger/arbetsgivaren. Deras definition av "lättare" kan ju vara något annorlunda mot arbetstagaren. Ehm, har jag hört i alla fall :angel:


MMMM. Eller hur? Och efter att ha haft 4 lektioner på spanska på raken med typ 10 min mellan varje (och 30 min lunch) ska man sitta i möte och prata 'vuxen och intelligent' svenska.
 
Lägger in några korta citat och kommenterar
Undviker att kommentera det jag själv har en åsikt om, för att inte färga svaren...
Det beror ju också på hur man definierar 'bra' (eller bättre).

Billigare? Bättre arbetsmiljö för lärare/elever? Större utbud av valbara kurser/språk/klasser? Större utbud av tjänster (kurator, syster, psykolog, läkare, bibliotekarie)? Omsorg om eleverna? mm.
Jag tror jag måste gå på helheten här, både ekonomi och för- och nackdelar för elever och personal.
Kommunen står ju inför ett beslut om hur framtidens skola ska se ut och höstens val kommer ju påverka hur det blir.
Haha, tänkte gå in och skriva ett ganska långt svar. Sen inser jag att storleken ni skulle få per skola om det blir två "små" skolor i din kommun är lika med de största grundskolorna i min kommun. Så mina initiala argument känns inte helt relevanta.
Tänk då tanken att de största grundskolorna i din kommun skulle klumpas ihop till en enda stor.
Rent geografiskt kan det ju vara bra om barnen kan cykla eller gå till skolan i så stor omfattning som möjligt.

Så, geografi... tillgång till mark... tillgång till skolhus.
Kommunens centralort är egentligen inte större än att det blir cykelavstånd för de flesta som bor i centralorten. På högstadiet tillkommer en hel del elever som gått på landsbygdsskolor i låg- och mellanstadiet.

Återkommer med de båda sidornas argument när jag har hittat dem...
 
Jag tror på småskalighet i nästan all kommunal verksamhet. Det är inte ekonomiskt men bra för de flesta människor

Fördelen med en större skola är att det kan bli fler valmöjligheter om det är fler elever t.ex. kanske inte bara spanska och franska utan det finns elevunderlag till fler språk. Jag har dålig koll på vilka val som man gör på högstadiet, men fler elever borde innebära fler valmöjligheter.
 
Jag tror på småskalighet i nästan all kommunal verksamhet. Det är inte ekonomiskt men bra för de flesta människor
Om jag tolkar den info jag hittat rätt, så verkar det inte finnas någon uppfattning om vad de olika förslagen kommer kosta. Det ska väl utredas, tror jag.

De flesta svaren hittills tycker att småskalighet är bättre.
Vad hittar vi då för fördelar med storskolan, utöver det schematekniska?

Jag ska också nämna nuvarande skolors storlek: det finns just nu finns 4 proppfulla parallellklasser i den ena nuvarande högstadieskolan (de nya 7orna är uppdelade på 5 parallellklasser på runt 25 elever/klass)
Den andra skolan är nog ungefär i samma storlek, tror jag. Har inte lika bra koll på den.
 
Efter att ha gått i 6 grundskolor (varav 4 st under högstadiet), i hyfsad "närtid" (2010-tal), så skulle jag vilja påstå följande:
Mindre är generellt bättre än större. Lärarna ser mer, det blir bättre sammanhållning, mer familjärt och oftare en trevligare miljö för alla. Klasserna blir givetvis ofta mindre också med ca. 15-20 elever i varje, vilket är bra för att främja utbildningskvalitén. Den erfarenhet jag har av större skolor är att även klasserna blir större, gick bl.a. i en klass med typ 50 elever totalt, och det blev väldigt rörigt även när vi var i ½-klass. Därtill var det inte fler lärare än på de mindre skolorna med mindre klasser, vilket gjordeatt utbildningskvalitén blev i allra högsta grad lidande. Sammanhållningen var pckså obefintlig och det var bara en allmänt rörig och stökig miljö.
Sen är givetvis inte alldeles för små skolor bra heller, då det kan bli svårt med ekonomin och att få ihop det med lärare osv. Men hellre typ 2 skolor med 400 elever än 1 med 800 iaf!
 
Lägger in några korta citat och kommenterar
Undviker att kommentera det jag själv har en åsikt om, för att inte färga svaren...

Jag tror jag måste gå på helheten här, både ekonomi och för- och nackdelar för elever och personal.
Kommunen står ju inför ett beslut om hur framtidens skola ska se ut och höstens val kommer ju påverka hur det blir.

Tänk då tanken att de största grundskolorna i din kommun skulle klumpas ihop till en enda stor.

Kommunens centralort är egentligen inte större än att det blir cykelavstånd för de flesta som bor i centralorten. På högstadiet tillkommer en hel del elever som gått på landsbygdsskolor i låg- och mellanstadiet.

Återkommer med de båda sidornas argument när jag har hittat dem...
Ok, jag tycker ofta att folk verkar bita sig lite i foten när de tänker att slå ihop och centralisera alltid sparar pengar. Jag tror ibland att det kan bli en illusion. Dvs upp till en viss storlek är det säkert bra att slå ihop. (Forskning verkar tendera åt det lätt negativa när det gäller åldersblandade klasser -rent statistiskt) (dvs era åldersblandade klasser fungerar säkert jättesuperbra här på buke, men i rent genomsnitt tydligen inte.) Men efter det? Kanske blir det så att kuratorn får jobba med problem som inte hade funnits på en mindre enhet, tex. Rektorn/studierektorn har ju en liten chans att veta vilka 400 elever är, men 800?

(Ja jag har alltid gått på ganska stora skolor och ja rektorn har "vetat" vilka som är hens elever och hälsat och man har varit lite på kontoret och pratat (alltså utan att ha pangat en ruta).)

Så då tänker jag spontant på mobbing och problem och så tänker jag att man brukar diskutera vem som ska byta skola... och då tänker jag att finns bara en skola så... och två skolor om 400 elever i varje är ju ganska rejält ändå. En skola med 400 elever ska väl klara att ha ett skolbibliotek och en kurator ett par dagar i veckan kan man tycka?
 
I min kommun gäller en av frågorna i höstens val hur högstadiet ska se ut i framtiden.
Just nu finns två högstadieskolor i centralorten och man kan väl säga att de börjar bli ganska urvuxna.
Frågan är bara hur man ska lösa problemet.
Ena sidan i diskussionen anser att en stor högstadieskola som har plats för 800 elever är idealet.
Andra sidan tycker att fler mindre enheter är bättre.

Jag kan försöka hitta båda sidornas argument och lägga ut senare i den här tråden.
Men jag vill först ha Bukes åsikt!
Är det bäst med en stor skola? Eller med 2-3 mindre? Motivera ditt svar!
(Kommunen är ganska liten... )

Spontana fördelar med stora skolor (såg att du mest fått fördelar gällande mindre skolor):
- Lättare att fylla heltidstjänster, vilket leder till en attraktivare arbetsplats för lärare
- Större möjligheter till ett större elevhälsoteam
- Bättre lokaler (varför bygga två idrottshallar när du kan bygga en?)
- Större mångfald bland eleverna när de alla samlas på samma skola

Det var de saker jag kom på på rak arm

//Lärare på gymnasieskola med ca. 1500 elever
 
Mitt barn går på en högstadieskola med över 800 elever. Många parallellklasser och 30 elever i varje. Det blir inte bra. Om det fanns ett annat alternativ så skulle hen gå där. Jag säger inte att mindre skolor är bättre, för den som vi är anvisade till är hälften så stor, men sämre att möta barn som behöver lite extra stöd.

Den enda fördelen med stor skola, utifrån den erfarenhet jag fått under 4 år, är mångfalden av barn.

Lärare slutar, elevhälsoteamet hinner inte med alla barn, trångt (massor med barn på samma plats), det blir ingen ordning, ingen har tid att hålla koll på elever som går runt och stör i korridorerna när det är lektioner eller som förstör saker.

Så nej, utifrån mina erfarenheter så krävs det en stark ledning som satsar på elever och lärare och som lyssnar på de som finns i verksamheten varje dag. Har hög personaltäthet för att kunna stäva problemen i tid och där man ser till att det finns arbetsro trots många elever.
 
Jag tror egentligen att de argument som framkommit här är ungefär samma som de politiska motståndarna har framfört.
Storskolans förespråkare framhåller bättre integration och gemensam administration, medan de mindre skolornas förespråkare tycker det är viktigare med trygghet i mindre grupper och möjlighet att byta skola inom kommunen om något inte funkar.
Typ...
 
Spontana fördelar med stora skolor (såg att du mest fått fördelar gällande mindre skolor):
- Lättare att fylla heltidstjänster, vilket leder till en attraktivare arbetsplats för lärare
- Större möjligheter till ett större elevhälsoteam
- Bättre lokaler (varför bygga två idrottshallar när du kan bygga en?)
- Större mångfald bland eleverna när de alla samlas på samma skola

Det var de saker jag kom på på rak arm

//Lärare på gymnasieskola med ca. 1500 elever
Spontant tänker jag mig att en gymnasieskolan lätt sväljer betydligt större mängder elever utan att falla isär eftersom de har program och programrektorer osv. Dvs de verkar klyvas naturligt in i mindre och mer hanterbara enheter.

Liksaså har vår F-9 skola fallit ur i olika enheter F-5 med en underrektor o egna lokaler osv, då även där verkar finnas naturliga avdelare. (Jag har tänkte mig den som ohanterligt stor, men nu ser jag att den bara är på 500 elever... Min gamla högstadieskola ligger nu på 700 elever (den är dock bara en av många högstadier) men den har nog vuxit de senaste 25 åren :D vi var nog bara fem parallella klasser ABCD och G som var för de som hängde i gardinerna.)

Vanligaste skolstorleken i Sverige ska ligga runt 300-350 tror jag, men kanske minns fel.
 
Senast ändrad:
Äh när jag tänker efter, jag har ingen aning så jag borde inte diskutera det :). Gissningsvis finns forskning om man googlar, kanske utomlands. Eller som artikel i Forskning och framsteg eller liknande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 430
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 194
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Övr. Barn Vi har problem med våra politiker då de anser att vårt högstadium kommer att bli för litet för att kunna fungera, (runt 50 elever i 7-9...
Svar
19
· Visningar
1 957
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp