Bukefalos 28 år!

Storleken på islandshästar

Sv: Storleken på islandshästar

Min Islänning är 1.34cm. För "några" år sen var det vanligt, nu mer räknas han som ganska liten. ;) Jag trivs utmärkt med min lilla totto. Men kollar jag på bilder från när jag köpte honom för snart ett år sen var han ganska tanig jämfört med nu, så muskler gör otroligt mkt!!

Men jag håller med det som någon skrev tidigare, tycker inte man ska vara så fixerad vad mankhöjd!
 
Sv: Storleken på islandshästar

Lite OT
Min valack är mätt till 148cm. Det tycker jag är för stort för att vara islandshäst. Tack och lov är han inte speciellt "tung i handen" :)

(När jag ska köpa mig en till häst ska den vara mindre!!)

Kul med en till som har en bjässe! :)
Min kille är mätt till ca 148-149cm, han är rätt proportioneligt byggd och är liksom stor överallt, stort huvud osv.
Har fått frågan om han är renrasig eller ej :p

Hans pappa är normalstor (ca 135-140cm) mamman var ngt större men ändå normal, men gav väldigt stora föl, hans syster var över 150!

Men tror som de andra, dels så avlas det på större hästar samt att många gärna plussar på lite i annonser.
 
Sv: Storleken på islandshästar

*kl*

Min var väldigt liten, 128 cm i manken så visst finns de. När jag bytte stall så kom stallägarens dotter, 10 år gammal, ut och frågade: "Men Praefatio, har du köpt en shettis?" :D Den dagen jag köper ny islandshäst så vill jag ha en liten en, gärna runt 130 cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Storleken på islandshästar

Varför vill man egentligen ha en så liten som 130 cm? Är bara nyfiken. :)
 
Sv: Storleken på islandshästar

Här är en till med "bjässar".
Min förra tävlingshäst är 149, honom har mamma nu.
Min svarta skatt, Erro, är 147.
Sen har vi ett ungsto, Tinna, snart 4 år gammal. Skulle tippa på att hon ligger på 143 och kommer nog landa på en 145.

Min förra häst, Dalla, var 138 och klent byggd. Men kändes ändock rätt stor att rida. Mycket häst :love:
Första tävlingshästen jag lånade var 132, mitt hjärtas skatt :love:
 
Sv: Storleken på islandshästar

Varför vill man egentligen ha en så liten som 130 cm? Är bara nyfiken. :)

Varför inte?? Mitt tidigare sto var precis 130. Att rida henne kändes som att sitta på en stor maffig häst. Sedan har jag ridit en större, kring 153 - han kändes stor o otymplig och var tung att hantera - kan klart bero på inridningssituationen hur hästen bli o inte själva storleken. Har ridit fler lite större som dock känts bra, hade en favorit på Island som jag red flera dagar med mkt bra tölt.
 
Sv: Storleken på islandshästar

Ursäkta om jag kapar tråden =/ men jag ska ni köpa min första isis.. Har aldirg haft isis innan å har ni hittat en jag kärat ner mej i totalt =)
Hon är runt 135 cm nu och 4 å gammal. Hur mkt tror ni hon orkar bära? Jag är 163 cm å vet ej vad jag väger men ej ca 70-75kg. E jag för tung för henne?? hon kommer ridas in i höst lite i skritt å trav sen kommer hon få gå å vara mamma 1 år sen tar jag upp ridningen.. låter de som en bra plan. som sagt vet inget om isisar.. tacksam för all hjälp jag kan få. Sen av blup... vad räknas som bra å dåligt????
 
Sv: Storleken på islandshästar

Det beror på hur hästen är byggd, flertalet klarar 70-75kg utan problem. Din tilltänkta häst är troligen inte färdigväxt än så den blir förmodligen både högre och kraftigare.

Blup är knepigt, 100 är medel, 110 eller så är högt 115 riktigt högt. Så länge inte flertalet eller alla hästar blir bedömda finns det en stor osäkerhetsfaktor i synnerhet för de hästar som har få/inga nära släktingar som är bedömda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 457
Senast: WBanna
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Acto
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 066
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp