Stormen Simone

Sv: Stormen Simone

Ja, där kan man följa vad som händer lokalt i NV Skåne, om man är intresserad.

-

Här har det börjat mojna något. Även om fönstren fortfarande skallrar och jag just fick höra per telefon att ett träd nyss föll utanför ett av grannhusen så är det lugnare nu.

Rapport från Skurup;

Ingen ström sedan jag kom hem från jobb strax före 17-tiden. Hann precis få in hästarna innan det brakade loss - och det tog i riktigt rejält!
Det stormar fortfarande i byarna, men inte lika kraftigt som för nå'n timme sedan. Sitter med pannlampan på och läser Buke på mobilen. Det är mörkt i hela bygden.

Här i Lund blåser det ordentligt och hästarna som vi har i Dalby fick komma in kl 15.
Vi bommade igen alla dörrar och två av dem satte vi brädor för så de inte kan öppnas. Lastade in ordentligt med ensilage, och halmade sen fick de klara sig då strömmen gått & vi inte var säkra på att kunna komma hem.

Skönt att höra - min unge är på väg från Örebro och till Stockholm. Han fick körkort i fredags och jag blev ju förstås jättemammig och orolig när de skulle ut på vägarna just idag.

Dalsland...3½ mil från kusten och Uddevalla har vi ännu bara ett hejdlöst regnande. Ingen vind alls. Tror inte det blir så farligt här även om varningarna pendlat mellan 2 och 3.

Ovädret verkar röra sig rätt långsamt uppåt...?

Har iaf förberett inför ev strömavbrott. Laddat med massa ljus, kokat upp pasta så vi kan göra pastasallad och kokat ägg. Köpt hem lite extra gott bröd och pålägg. Vi ska nog överleva ett tag. Är mest orolig för taket på mitt uterum och för möblemanget där i ifall taket försvinner :crazy:

Haha jag har swimmingpöl på baksidan :)
Blåser lite mer än kl 15 idag, men ingen storm.
Tror vi klarar oss från det värsta.
Har mat så vi klarar oss och värmeljus, allt löst är inplockat så

kl

Enligt Trafikverket kommer tågtrafiken på sträckan Malmö - Lund - Eslöv - Alvesta att öppna upp för trafik igen klockan 24.00. Sträckan Lund - Helsingborg - Halmstad 06.00 i morgon.
Övriga sträckor öppnar klockan 12.00 i morgon. Dock inget svar om Öresundstågen över bron då det beslutet tas i samråd med danskarna.

Det innebär att jag kan ta tåget i morgon bitti. Så tillvida att något ynkligt träd inte vilar på spåret! :D

Här har grenar från träden i trädgården knäckts. För min del gör det inget om två träd åker i backen, åt rätt håll såklart, eftersom dom ändå ska ner. Så nästan jag hoppas det blåser ett tag till.

Strömmen har vi fått behålla. 4 strömavbrott hittills.

KL

I nordöstra Skåne har det lugnat sig lite. Det blåser fortfarande mycket, men inte så att det kränger i huset.

Telefonsupporten medellar: Hela södra skåne och västkusten har fått mässlingen. (mobilmaster med driftstörningar syns som röda prickar på min karta). Bli inte arg om det är lite svårt att ringa just nu ;).

Jag lovar att hålla tummarna stenhårt för att de inte ska gå!

Läste att det på vissa ställen är problem med vattnet, bland annat Lund och Eslöv. Undrar varför.Tur jag har egen brunn, och ström har jag haft hela tiden :D Men ett träd har vält på ett annat som nog snart ger vika helt, det ser inte ut för att orka stå emot längre. Tv-antennen sitter nog inte fast som den ska för den slår rätt rejält mot huset :(

kl

Södra Halland inåt landet blåser det fortfarande som satan, rutorna skallrar och huset knakar. 3 fönsterrutor läcker men som tur är har det slutat regna för tillfället.
Men lugnat sig liiite tycker jag. Kommer dock rejäla kastvindar i bland. Har ström förutom ett litet kort avbrott vid 18. Pratade med en kompis som bor 2 mil härifrån, ingen ström och träden faller som käglor.
Har lite dålig internetåtkomst här men vissa tv-kanaler funkar.

Tog in hästarna vid 14.30 och då började det blåsa precis när jag kom hem vid 15.

Då är strömmen slut i reservkraftbatterierna alltså.

Här regnar det bara.

*kl*

Vad härliga ni är som rapporterar, trots strömavbrott och liknande bagateller - Buke kan man lita på :up:
Själv sitter jag i mellan-Sverige och bara läser om era öden... nyfiken i en strut :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 801
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
41 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form

Hästrelaterat

Tillbaka