Stormen Simone

Sv: Stormen Simone

*kl*

Strömmen kom tillbaks vid 14-tiden idag, då hade vi varit utan i 22 timmar.
Jag tog ut en semesterdag idag eftersom jag tyckte synd om min man som skulle behöva ta hela jobbet själv. Kolla hagar, köra och hämta vatten mm mm.

Vår gård klarade sig mycket lindrigt undan, det var bara ett par blomkrukor som vält. Fåren går fortfarande ute, men de stod i lä invid en vägg och hade hö att sysselsätta sig med. Hästarna stos inne från 17 till 07, vilket är rekordlänge, och Besten var riktigt uppretad i morse innan hon fick gå ut.

En av grannarna blev av med halva stalltaket, och det har legat träd kors och tvärs över vägen, men nu är det undanröjt och framkomligt igen.
(Nv Skåne, Hallandsåsen)

kl

I Eslöv var det fortfarande strömlöst vid 14.30 när jag "flydde" till föräldrarna. Ska åka tillbaka senare ikväll och kan bara hoppas att det har kommit igång. Det är nästan varmare utomhus än inne som det är nu.

kl

Här har det åkt massor av träd i backen. Jag räknade till 40 st på vägen in till stan och det är en 4 km lång väg.
I våran trädgård är det bara några grenar från träden som knäckts men grannens staket har flugit iväg.
Det blåser fortfarande men bara som en vanlig höstdag. Inget regn och strömmen har vi fått behålla. Den gick fyra ggr igår varav längsta gången bara var i en halvtimma.

Hästarnas lösdriftskjul blåste omkull:( Det har lagt sig på sidan och några bjälkar är knäckta. Båda foderringarna blåste ut från hagen med.

och nu är jag äntligen hemkommen, sen någon timme...
Skulle åkt tåget från Stockholm igår kl 17.40 men det stod ganska tidigt klart att vi inte skulle ta oss hem igår så det blev ytterligare en natt för mig och döttrarna hos deras kusiner. Maken och sönerna åkte dock hem med bilen, fast de stannade ett par timmar när det blåste som värst innan de fortsatte hem. Sista 1½ km fick de promenera.
(orsaken till att vi åkte uppdelat är att vi just nu inte har någon stor bil så vi får välja mellan att köra med 2 bilar eller att några av oss åker tåg när vi ska iväg till släkten i Sth)

Det är förvånansvärt få träd som ramlat, både här och i övrigt där vi passerat med tåget idag. Vi hade inte räknat med den här stormen när vi åkte i väg i fredags så det fanns en del leksaker kvar ute på gården, som vi kommer få knata runt och ta reda på i morgon. Och så har vi fått ett naturhinder i paddocken... :p En stor gren, ca 40 cm vid basen och säkert 10 m lång, har ramlat ner från en lönn.. Det blir lite jobb att ta reda på alla småpinnar efter den, men vi får vara glada att den inte ramlade över vår lada istället, den är 5-6 m från trädet fast åt andra hållet...
Och här har det uppenbart hjälpt med nergrävda elledningar, för vi har inte haft några strömavbrott alls - både väckarklockor och ugn/mikro lyste med stadigt sken...

( ... )men vi tycks ha klarat oss ganska lindrigt undan i vårt hus. ( ... )
Det var faktiskt lite otäckt igår när fönsterrutorna bågnade så mycket att vinden kom in genom de springor som då uppstod. Jag bor i ett gammalt funkishus, så rutorna är stora och kom upp i rejäl svängning. Tack och lov var visst glasets elasticitet bra mycket större än jag trott och alla rutor klarade sig.

Eller också inte! När jag gick hemifrån i morse såg jag att flera andra i huset fått sina rutor krossade. Tydligen är glas inte så elastiskt trots allt.

I blekinge blåste det rejält igår kväll
Skickade mannen att hämta in 2 hästar, fick ta dem en i taget så att inget hände
Red lektion kl19 men pållen gick på tårna hela tiden och det lät som ridhustaket skulle lätta.
När vi skulle tillbaka till stallet fick jag ha pållen som vindskydd för de värsta byarna, det skulle enligt prognosen blåsa upp mot 30 m/s och det var så att jag inte kunde andas när det tog i
Pållen blev överlycklig när vi kom in i stallet och drog in i boxen direkt trots att han vet att man blir av med sadel mm i stallgången
På vägen var det bara lite smågrenar men jag fick duscha i skenet av ficklampa och strömmen kom och gick fram till 22-tiden
Nu idag har det blåst som vanligt i Karlskrona och hästarna fick komma in vid 17-tiden, sist som vanligt

Kl

När jag kom till jobbet hade 9 stora träd ramlat på mitt område, inte kul. Så jag vet inte hur många telefonsamtal jag hade mellan 06.45-9.00, men närmre 50 st iaf om man räknar med alla jag ringde, för att få ihop lastbilar med kran, gubbarna som kan köra motorsåg och då dessutom försöka informera ut till ev. kunder. Ett av träden hade ramlat illa, in mot en granne med stora gastuber, men vi löste det också :)

kl
Bor också precis utanför Dalby. Här var vi strömlösa från kanske 16.30 i går till 13.20 idag. Hyresvärdens brevlåda blåste omkull, och så blev det två stora hål i stalltaket. (Som tur var trillade inget på någon häst) Var iväg på tandkoll med min häst i morse, och såg fler byggnader med trasiga eternittak, och en hel del grenar och sönderblåsta träd. Den fasta telefonen fungerade inte på kliniken, så de hade det ganska lugnt och skönt. ;-) Dessutom berättade veterinären om hur en stor port kommit flygande över vägen dagen innan och nästan träffat en bli som körde förbi.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 795
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
41 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka