Större skaderisk för hinderhäster ?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare a_schuber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 850
A

a_schuber

Jag har en femårig arabvalack i galoppträning och tränaren har föreslagit att vi ska låta honom prova hinder.
Jag är rädd för att det innebär en större skaderisk. Jag tänker inte på rena "olycksskador" utan på förslitningar, inflammationer osv
Vad är er erfarenhet? Finns det några undersökningar gjorda?

Sv: Större skaderisk för hinderhäster ?

Jag rider själv hinderlöp och jag tycker inte att de tar mer stryk än släthästarna i förslitningssynpunkt, men naturligtvis så får man räkna med att de kan trampa snett eller slå i.

Jag har ridit flera araber i häckklöp bland annat Sakee och Reinazansa och alla jag har skolat in på häckarna har haft en enormt bra teknik och varit rädda om sig. Jag tycker det vore kanon om ni skolar in er häst till sommaren!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
514
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 398
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 256
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 699
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka