Stort blåmärke under pungen/låret (bild)

Melli

Trådstartare
Idag upptäckte jag ett ganska stort blåmärke som jag tänkte att ni kunde kika på. Jag såg det idag på lunchpromenaden efter att han varit ensam i tre timmar. Såg inget imorse och enligt sambo har han bara vilat. Dock var vi ute och härjade på ett hundfält igår. Kan det vara sviter efter det så långt efteråt?

Jag har inte kontaktat veterinär utan är bara nyfiken på om det kan vara något annat än just ett blåmärke (pungbråck, långt innifrån kommande blödningar osv - jag är oerfaren) och att jag eventuellt måste oroa mig.

Han haltar inte och verkar inte ha ont när man tar på det. Han slickade sig lite om munnen och såg aningens brydd ut bara.

Såhär ser det alltså ut:

DSC00624.jpg

DSC00616.jpg

DSC00622.jpg

Sv: Stort blåmärke under pungen/låret (bild)

Visst är det en Whippet du har? Skulle inte oroa mig det minsta, släthåriga vinthundar får blåmärken bara av att gå emot saker, det där såg inte ens speciellt allvarligt ut.
De flesta vintisar är ju dessutom mer än duktiga på att tala om om något gör oooooooooont, alternativt om de bara är lite döende. :D

Ja det är whippet jag har och dessutom familjens första släthåriga hund. Är inte van vid att blemmor faktiskt syns och ffa inte på ett så avigt ställe! Tack för avoroligandet :D

Ja det är whippet jag har och dessutom familjens första släthåriga hund. Är inte van vid att blemmor faktiskt syns och ffa inte på ett så avigt ställe! Tack för avoroligandet :D

:rofl: Jag känner ingen det där. Min lurcher är brindle och ibland när hon sprungit i skogen skiftar skinnet i lika många färger som pälsen :D
Var också lite fundersam första halvåret med tarmhund men nu bryr jag mig inte alls i blåmärken, inte ens om de ömmar.

Stackars tunnpälsare!! Nu har blåmärket vandrat neråt över låret och verkar vara lite ömt. Liten Cc. Det är - tro't eller ej - första blåmärket jag ser på honom, men så har han ju en hud som är rosa så de flesta smälter säkert in :p

Det kommer nog:D Kirsty kan få svarta och riktigt mörklila blåmärken också, det borde synas även på din :D

Egentligen är det ju ganska praktiskt att det syns (och hörs) när de gjort sig illa, lite lättare att hålla koll då, när man väl lärt sig att det SYNS mer på tunnpälsarna, de är inte värre SKADADE för det ;)

Egentligen är det ju ganska praktiskt att det syns (och hörs) när de gjort sig illa,

I alla fall om de gjort sig LITE illa - för om de väl har jätteont, då är man tystast i världen och gör sitt bästa för att inte visa något... :crazy:

Vet inte hur många gånger mina hundar och kennelns hundar skrikit som om man huggit av dem öronen bara för att man råkat trampa lätt på deras tassar/svansar (utan skor), eller de råkat ramla lite ute i skogen utan att få sår eller annat, men när de sedan blivit bitna av någon hund, eller ramlat ordentligt och blivit halta osv, då minsann reagerar de knappt när man klämmer igenom dem...

Skitjobbigt när man kommer till veterinären med en hund som man VET att har ont och så tror inte veterinären på vad man säger för att hunden inte skriker eller visar något på liknande sätt. :grin:

Melli: ang Ccs blåmärke skulle nog jag oroa mig i alla fall, men mina får aldrig blåmärken :p Håll koll på det, verkar det som om han får ont eller att det blir värre så kan det ju vara bra att i alla fall ringa en veterinär och rådfråga.

Det är det jag tänker också. blåmärken på pälsad/svart hund syns inte med blotta ögat. Man kan väl tänka sig lite högre värme eller puls i värsta fall, men det har man ju själv utan att gå och bli orolig.

Red_Chili - jag följer Haukurs ickeorolighetslinje här, men såklart håller jag koll på det så att det inte förändras till det sämre.

Fast vinthundar är även milsvids lättare än rejälare hundar. Vår tysk slet upp mungipan nästan 10 cm och han sa inte ett pip någon gång, jagade vidare med ettrigt jaktskall, han har sprungit sönder tassarna massor med gånger så han knappt haft trampdynorna kvar inte märker man nåt förrn man vänder upp och ner på honom. Min riesen skulle kunnat bryta benet utan att tala om något... Tycker ändå att vinthundarna är ganska tacksamma på det viset. Att de inte visar något inför främmande människor (veterinärer) är väl snarare normalt, har aldrig haft en hund som talar om hos vet att det gör ont.

Känner jag igenom Kirsty säger hon inte ett pip hon heller, då vet hon ju att hon är omhändertagen, gör hon illa sig eller var nära att göra illa sig däremot, då går larmet :D

Angående blåmärken får whippar, greys och andra tunnhudade tunnpälsade vinthundar väldigt lätt blåmärken så så länge de försvinner inom rimlig tid och inte blir stora blodutgutelser som måste dränseras brukar jag inte bry mig alls.

Liknande trådar

Gravid - 1år I måndags kväll, vid 18-tiden, fick jag en pytteliten blödning och sen tog "mensvärken" i rejält under några timmar. Efter 3 timmar... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 170
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vår Lizzie som jag skrivit om tidigare när hon blev biten av en lösspringande hund, har i eftermiddag hastigt lämnat sin sörjande flock...
Svar
9
· Visningar
1 438
Senast: svart arabhingst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Om samvete vs effektivitet
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur