Stort dilemma

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare roding93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 020
R

roding93

Hej alla hästvänner.
Jag har verkligen fastnat i ett för mig stort dilemma. Jag har haft min häst ett sv halvblod i 16 år, han är i dag 18 år. Han är pigg, frisk och glad. För tre år sedan bröt jag knät och hade en väldigt lång konvalesens tid innan jag kunde rida igen. För ett år sedan fick jag barn och under hela graviditeten spydde jag så fort jag försökte röra på mig.
Idag är jag så trött, det känns som om jag har arbetat i motvind hur länge som helst nu och jag känner att jag varken känslomässigt eller fyskiskt orkar med min häst.
Problemet är bara att han är väldigt speciell, han har ett stort kontrollbehov och blir lätt upprörd och nervös. De gånger som jag har haft honom inhyrd ca 2 år av dessa 16 år så har han inte varit sig själv. Han kräver lugn och ro och samma människor runt omkring sig då är han hur go som helst.
Jag har försökt hitta ett nytt foderhem åt honom för jag kan inte tänka mig att sälja honom eftersom han är så pass speciell och jag vill inte att han ska bli vandringspokal på äldre dar. Men jag har inte lyckats hitta ett hem åt honom, antingen får jag inga svar eller också är det hem som jag anser inte skulle gynna honom.
Jag har haft honom utlånad till en bra tjej, vilket fungerade skapligt. Hon flyttade och skulle fortsätta sköta honom hemma hos oss vilket inte alls har fungerat. Hon uteblir i sista sekund och hör inte av sig på långa perioder. Så vad gör jag? Att låta honom åka till himlen har slagit mig men är inte så lockande. Men jag orkar snart inte längre!

Sv: Stort dilemma

Hej alla hästvänner.
Jag har verkligen fastnat i ett för mig stort dilemma. Jag har haft min häst ett sv halvblod i 16 år, han är i dag 18 år. Han är pigg, frisk och glad. För tre år sedan bröt jag knät och hade en väldigt lång konvalesens tid innan jag kunde rida igen. För ett år sedan fick jag barn och under hela graviditeten spydde jag så fort jag försökte röra på mig.
Idag är jag så trött, det känns som om jag har arbetat i motvind hur länge som helst nu och jag känner att jag varken känslomässigt eller fyskiskt orkar med min häst.
Problemet är bara att han är väldigt speciell, han har ett stort kontrollbehov och blir lätt upprörd och nervös. De gånger som jag har haft honom inhyrd ca 2 år av dessa 16 år så har han inte varit sig själv. Han kräver lugn och ro och samma människor runt omkring sig då är han hur go som helst.
Jag har försökt hitta ett nytt foderhem åt honom för jag kan inte tänka mig att sälja honom eftersom han är så pass speciell och jag vill inte att han ska bli vandringspokal på äldre dar. Men jag har inte lyckats hitta ett hem åt honom, antingen får jag inga svar eller också är det hem som jag anser inte skulle gynna honom.
Jag har haft honom utlånad till en bra tjej, vilket fungerade skapligt. Hon flyttade och skulle fortsätta sköta honom hemma hos oss vilket inte alls har fungerat. Hon uteblir i sista sekund och hör inte av sig på långa perioder. Så vad gör jag? Att låta honom åka till himlen har slagit mig men är inte så lockande. Men jag orkar snart inte längre!

Eftersom du haft hästen i 16 år så bör du vara i vuxen ålder.

Det är bara du själv som kan avgöra saken.

Det finns många trådar om samma fråga här inne.

Mvh
QP

Du ska ha heder att du vågar överväga att låta hästen somna in hellre än att han ska fara illa. Det är helt klart ett alternativ. Ibland klarar hästen en flytt bättre än man tror och efter omställningsperioden kan den finna sig tillrätta. Men du känner din häst bäst själv förstås.

Jag tycker inte det är fel att låta omsorgen om människorna också väga tungt när man bestämmer sig. Hästen har inte bett om att få bli en börda för sin ägare. Om det inte är roligt längre, och om det inte ändrar sig, så är det dags att gå vidare.

Till QP - TS är nog inte här för att få en lösning på sitt problem utan få bolla sina tankar och funderingar.

Jag känner tjejen som va fodervärd på hästen.. Jag vet oxå att hon vill mer än gårna ta hand om hästen.. Men hon har fått oförutsägabara "förhinder" för tillfället..
Vad som än blir så tror jag det löser sej.. Men jag hoppas att Foder tjejen får ta hästen igen..
Men även om det inte blir så, så har hästen haft ett bra liv. Och är det dags att låta hästen somna in så har den haft det bättre än de flesta hästar..

Till QP - TS är nog inte här för att få en lösning på sitt problem utan få bolla sina tankar och funderingar.

Ja, det var delvis därför jag svarade på TS inlägg efter att han/hon inte fått något svar på 16 dagar.

Ibland blir jag lite förvånad över vilka inlägg som får 0 svar och vilka som får 100, det måste jag säga.

Har också märkt att om det bara kommer ett svar, så kommer det genast många!

Mvh QP

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 963
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 861
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 777
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V