Stövlar/Chaps för korta underben

Bukefalos 30 år!

Miingla

Trådstartare
Jag funderar på om jag har kortare underben än genomsnittet, för när jag läser storlekstabellerna för ridstövlar eller shortchaps så är de alltid för höga mot om jag mäter mitt ben (från häl upp till knäveck)

Någon som känner igen sig? Vart köper ni? Tips på modeller sökes 😄
Skostorlek 38. Min vad är ca 35 cm och höjd till knävecket ca 41 cm.

Eller mäter/tänker jag helt fel? Storlekstabellerna ser ut att visa att man mäter med benet böjd utan skor, från golv till knäveck..

Olika märken brukar mäta höjd på olika sätt, säkert att du kollat det så du mäter rätt för respektive stövel?

Har du kollat även märken som har olika alternativ just för höjd? Kort, extra kort, normal, lång osv.

Jag använder märken som har 'short' varianter. Oftast också i kombination med wide för tydligen blir benet (enligt tillverkarna) automagiskt smalare bara för att det är kortare?

Just nu har jag stövlar från Cavallo och Mountain Horse som båda erbjuder kortare varianter.

Har också ett gammalt par som jag köpte en storlek för stor och har dubbla hälkilar i. Det funkar också.... 🙃

Man får också tänka på att stövlen sjunker lite när den har blivit använd ett tag. Olika mkt beroende på, men ibland kan man då få en 2cm kortare stövel.

Olika märken brukar mäta höjd på olika sätt, säkert att du kollat det så du mäter rätt för respektive stövel?

Har du kollat även märken som har olika alternativ just för höjd? Kort, extra kort, normal, lång osv.
Ja jag tycker jag varit nog med att kolla det. Var inne på Hööks häromdagen, inte en enda modell passade mig..

Ja jag tycker jag varit nog med att kolla det. Var inne på Hööks häromdagen, inte en enda modell passade mig..
Kolla lite bättre märken, jag har heller aldrig hittat någon passande modell på Hööks. Åk till en lite mer välsorterad butik med större utbud😊

Jeg har Dyon leggchaps, de har mange forskjellige størrelse varianter. De er dyre, men så varer de lengre enn hooks. Støvler bruker jeg ikke for de er ofte for store i ankelen.

Mina mått är 34-43, strl 39, och jag har Mountain horse i "normal" höjd. När jag mätte själv fick jag det till ca 32 och korta skaft, men mannen från MH övertygade mig om alla mjuka skaft skulle sätta sig såpass mycket att jag nog skulle vilja ha lite högre ändå. MH borde alltså ha något som kan funka för dig med tänker jag?

Hööks är helt omöjligt, de har ytterst sällan haft några storlekar som ens är i närheten av att passa mig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar