Strävhårig foxterrier!

Gullan86

Trådstartare
Hej allihopa!
Finns det någon på detta forum som har erfarenheter av denna rasen?

Min familj har haft en hane som nu dog 13år gammal, mina föräldrar vill nu skaffa en ny men de är extremt svåra att få tag på.

vill höra allt ni vet....
 
Sv: Strävhårig foxterrier!

Erfarenhet, erfarenhet......Ja lite. Umgås med en uppfödare av denna ras.
Vi träffas och är även på agilitybanan tillsammans.
Jag upplever att hennes hundar är lite envisa och har mycket jakt i sig.

Mycket mera terrier än i mina. Alltså lite vassa.
De är otroligt charmiga och trevliga. Trimhundar och fäller inte så mycket päls.
Lycka till i letandet-Titta på rasklubbens hemsida på valpar.
 
Sv: Strävhårig foxterrier!

Jag är uppväxt med en sån. :love:
Men vad jag förstår var hon inte så väldigt rastypisk i sitt beteende. Mina föräldrar skaffade henne när jag var 3 så vi växte verkligen upp tillsammans. :) Hon åkte i min dockvagn iklädd dockkläder, vi byggde kojor, vi rymde tillsammans när föräldrarna var dumma :o, hon försökte aldrig bitas.

Min mamma tränade mkt på brukshundsklubben med henne, mamma säger att hon var mycket mer självständig än de hundraser de haft sen dess. (Hon blev 14 år)

Hon grävde aldrig i något, var inte alls intresserad, var livrädd för raketer och det fanns ingen större bebis när det var något läskigt som kloklippning på gång. Bara hon såg kloklippargrejen började hon pipa så min pappa fick sitta och hålla för ögonen på henne och mamma klippte så gick det jättebra, bara hon inte behövde se. Ungefär samma med trimningen...
Hon hade problem med sina öron och blev opererad flera gånger.

Men som sagt, hon var min absoluta bästis när jag var liten så strävhåriga foxterriers kommer alltid vara mina drömhundar. :)
Såg en kull på blocket i våras faktiskt.
 
Sv: Strävhårig foxterrier!

Hej vännen!

Så tråkigt att eran fina strävhåriga foxterrier gått ur tiden nu, även om jag inte är förtjust i terriers så var han bra gullig!:laugh:

strävhårig foxterrier har en egen rassida, foxterrier.se och där finns det både valpförmedling samt uppfödarlista.

Jag tror det bästa är att höra av sig till alla närliggande kennlar, via telefon eller mail och visa sitt intresse. Kanske har dem omplaceringar,valpar eller så kan man bli satt i kö på nästa planerade kull.

Jag ska skicka ett PM till dig!!:laugh:
 
Sv: Strävhårig foxterrier!

letar också foxterrier faktiskt! fast vi letar efter en vuxen hund, då vi inte har tillräckligt med tid för en valp... Kan säga att det är ÄNNU svårare att hitta en vuxen hund än en valp, har mejlat typ alla kannlar jag har hittat osv osv. men jag hoppas att du hittar en bra kennel snart!
Lycka till!
 
Sv: Strävhårig foxterrier!

Just nu är det lite tunt med valpar men till hösten finns det i alla fall en kennel (Crispy) i Skåne som planerat en kull. Under vintern och våren brukar det oftast finnas en del valpar till salu. :)
Jag tycker det är sällan som det finns vuxna foxar för omplacering, men att hålla koll på Strävhåriga Foxterrierklubben är en bra idé då både valpar och omplaceringar syns där. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 502
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 345
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp