Strävhårig tax

Ishtar

Trådstartare
En kompis till mig har vuxit upp med taxar i familjen och jag tror hon är väldigt taxsjuk nu.... :love: Hon vill nog skaffa en snart. Nu har jag en fråga, jag vet inte mkt om taxar förutom att de är jakthundar. Finns det kennlar som utställningsavlar strävhårig tax eller är alla jaktlinjer? Jag tycker man ser många tanter med taxar som knappast får utlopp för sin jaktinstikt, funkar det? Kompisen i fråga är väldigt hundvan och skulle säkert aktivera sin tax, men inte jaga med den.

Berätta lite om taxar, det är en strävhårig det blir i så fall. Långhåriga taxarna med perfekt päls på utställningen, de jagar väl knappast. Avlas de på utställning och strävhåren på jakt/viltspår eller hur är det?

Mvh Ishtar
 
Ska tillägga att jag kollat på taxklubbens sida samt besökt i princip alla lokalklubbars hemsidor men ingenstans fanns rasinfo och "hur det är att leva med tax".
 
Halloj!
Har alltid haft en tax hemma. Vår första tac blev 15 år och nu har vi en annan, båda är strävhåriga. Det sägs att allergiker, pälsallergiker, kan ha strävhåriga taxar tack vare pälsen.

Vår tax är väldigt stor och "biffig" kille och älskar att vara ute i skogen. Det är frmäst för att kenneln avlar fram duktig jakthundar. Självklart behöver man inte jaga med taxen bara för att det sägs att det är en bra jakthund.
Generellt sägs ju taxar vara envisa av sig och det kan jag hålla med om men de är verkligen underbara små varelser! :love:
 
Klockarbols kennel har uppfödning av tax,hon bor närmare stockholm,och finnes på skk sin hemsida under registrerade kennlar.
jag tog en från henne och kan säga så her.
Taxar är och blir den mest roliga,speciella rasen som finnes.
man måstei nte jakta med dom,som uppfödaren sa så är träningen mer bara för att komma närmare hunden och dens tillit.
 
Är inte taxen en jakthund som måste meritera sig i jakt för att kunna plocka hem cert osv på utställningar? Jag vet att stövare och lite andra raser måste det, men är ingen taxexpert. Och visst kan även långhåriga utställningstaxar jaga om man vill det.

Bara för att man har en jakthund måste man inte jaga med den, men vet man med sig att man absolut inte vill jaga så kanske man borde fundera på om det verkligen är rätt ras? Det blir orättvist mot hunden som helst naturligtvis vill ägna sig åt sitt största intresse. Jag tror nog ändå att en jakthund kan hållas lycklig med rätt stimulans, det vill säga spårträning i skogen, rejäl hjärngympa och vanlig omvårdnad. Bara man vet vad man ger sig in på och det verkar ju din kompis göra om hon haft tax tidigare. :) Sen finns det med största sannolikhet uppfödare som inte fokuserar på sina hundars jaktmeriter, leta efter en sådan isf.

*Har aldrig haft en tax...*
 
Nä det kanske inte är den ultimata hunden om man inte jagar. Men hur starkt är instinkten egentligen? Mår de dåligt om de inte får jaga om hösten? Jag skulle tex aldrig köpa en stövare om jag inte jagade, men kanske hellre en tax. Vet inte vad detta beror på, har väl fått för mig att en tax klarar sig utan bättre än en stövare. En stövare är i mina ögon en ren jakthund som i princip bara används till jakt och inget annat. Har aldrig sett dem på agility eller faktiskt ens spår. Men jag kan inte mkt om jakthundar.. :smirk:
 
Nä jag håller med, jag ser också taxar som en "lättare" jakthund, kanske är det fel, jag vet inte. :confused: Jaktinstinkt finns ju mer eller mindre i alla raser och taxen ligger ett snäpp ovanför "sällskapshundar" och stövare m.fl därefter. Som jag skrev tidigare så är det en bra ide att inte satsa på en tax som är framavlad för dess jaktegenskaper, utan kanske satsa på en kennel som mer prioriterat på ett trevligt psyke och fint utseende. Och sedan med rätt sorts stimulans tror jag nog det går att få en lycklig liten tax även om den inte får springa efter vilt i skogen. :)
 
Är det någon här som kan tipsa om kennlar som avlar på detta viset? Lite trögt att klicka sig igenom ALLA sveriges taxkennlar för att luska ut vilka som inte avlar på enbart jakt. En variant är väl iofs att ringa valpförmedlingen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 288
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp