Strålben och hårda underlag

V

veronican

Min häst har en urkalkning på strålbenet på ena frambenet, detta konstaterades förra året på våren/början av sommaren. Då hade hon även en hovledsinflammation, men veterinären sa att dessa två inte alls behövde ha med varandra att göra och att pållan mycket väl kan gå med urkalkningen resten av livet utan att ha ont.
Hästen svarade jättebra på behandlingen och i slutet på juni 02 kunde jag sätta igång henne igen och sedan dess har hon varit ohalt och frisk :bow:

Men de senaste veckorna ungefär så har jag då och då tyckt att hon går lite "hämmat" i skritten så att säga. Svårt att förklara, det har varit svårt att avgöra om hon bara varit trött och slö eller om det tagit emot så att säga. Men det klurigaste är att hon bara känts sådan här på asfaltsvägen eller torra hårda fält, och nu är det ju väldigt hårt i backen över lag.


När jag ridit bort till padocken har det varit en MYCKET märkbar skillnad på hennes skritt, så fort vi kommer in i padocken från asfaltsvägen trampar hon på bättre, "trampar igenom" mer känns det som och går på jättebra framåt.
För ett tag sedan diskuterade vi just urkalkade strålben i nån tråd och då har jag för mig att det sades att dessa hästar lätt blir lite känsliga för att ridas för mycket på hårt underlag, minns jag rätt?

Det är ju hårt i hagen (går ute dygnet runt), hårt på de flesta fält och till padocken är det 15-20 minuter skrittväg på asfalt. Hon har med andra ord gått mycket på hårt underlag nu. I slutet av förra sommaren upplevde jag något ungeför likadant, tyckte också hon blev mer hämmad och gick inte alls lika bra på fälten som i mjuka padocken.

Har inte känt någon hälta och jag har bett en duktig tjej som känner hästens rörelsemönster sedan länge, att titta på när vi skrittar och travar (i padocken) och hon tycker hästen rör sig bättre än någonsin och ja, i padocken känns hon fin. Ända sedan urkalkningen konstaterades har jag varit grymt nojig och får lätt för mig att "nää nu går hon konstigt" för att nästan stund konstatera att hon faktiskt går jätterent och bra, man blir som en hökmamma!

Har någon varit med om samma sak? Och viktigast, vad kan man egentligen göra? Somrarna blir ju ofta torra och backen blir hård. Ska jag i fortsättningen ställa av henne istället i augusti varje sommar, eller se till att ha henne på bete där padock finns på stället och nästan bara rida där? Nu flyttar jag hästen om ca en vecka till stall där både ridhus och padockar finns på stället, så nu kommer jag kunna slippa rida på hårt underlag precis varje dag, känns skönt.


Men en sak till...
Är inte helt nöjd med senaste skoningen. Har haft en toppenhovvis senaste året som lyckats få hennes hovar "större", kortat av bättre i tån och hela hästen har fått ett bättre steg, främst bak. Men tyvärr har jag flyttat och var tvungen att använda min förförra hovvis nu, och redan direkt efter han skott tyckte jag hon gick något sämre med bak igen, eller inbillade jag mig...
Men jag har nys om en annan nu, så nästa gång blir det inte samma. Kan detta ha med saken att göra också måntro?

Eftersom hästen min inte haltar och bara känns "hämmad" främst på asfaltsvägen, känns det rimligt att urkalkningen är boven, eller vad tror ni? :confused:
 
Generellt så fungerar hästar med strålbensproblem BÄTTRE på hårt underlag än på mjukt, så jag skulle nog gissa att problemet är något annat än strålbensrelaterat.
 
Minns jag inte fel så har jag för mig veterinären sa att hon kunde vara lite "öm" i början av igångsättningen, och jag håller nu på med en ny igångsättning.... det KÄNNS som det hårda är kruxet, för i september nån gång förra året började hon gå så jäkla fint, när jag red på mer omväxlande underlag, inte bara mjukt förstås, men främst inte bara hårt.

Men ibland undrar jag om jag bara inbillar mig... hon skrittar bättre på framåt med sadel och inte barbacka.

Men en ny röntgen kanske vore intressant framåt hösten.
 
Tja då är det nog inte strålbenen som spökar, tror inte jag.
Kanske behöver du prova ut en annan sadel?
 
:D nyss gjort, den kommer förhoppningsvis imorgon! Har ridit barbacka 4 månader förutom 2 ggr då jag lånat en kompis sadel. Får se hur hon går med den nya sadeln, för den är utprovad av mkt duktig sadelmakarmästare och låg superbra!
 
Många pållar visar de symptomen när det var länge sen det regnade, helt enkelt för att deras hovar blir för torra och mister sin naturliga stötdämpning och elastisitet. Botas med vattenbad, filtofflor och annan fukt.
 
aaaha :idea: det var skönt att höra, du må tro att jag har blivit en hökmamma :crazy: men ibland får man ge sig själv en örfil och ta sig i kragen!
 
Kan man sko en häst såpass fel att den (i kombination med hård träning) drar på sig en urkalkning i strålbenet? Om man t.ex. skor med långa tår och låg trakt??
 
Det är mycket man INTE vet om strålbenshälta (som eg är ett samlingsnamn för lidanden i strålbensområdet).
Men EN av orsakerna till det anses kunna vara felaktig skoning. HUR den felaktiga skoningen ser ut i dessa fall vågar jag inte uttala mig om, men visst skulle kunna finnas en liten risk att något sånt kan vara orsak till problemet.
Jag tror dock att den vanligaste orsaken till strålbensproblem hittas i hästens exteriör (benställning) och att det till stor del är ärfligt.
 
Sv: Re: Strålben och hårda underlag

Jag vet att det jag skriver nu inte har något att göra med vad du frågade men jag kände att jag villa fråga dig om det här. Det är så att jag har en häst med en urkalkning i strålbenat (fick veta det ganska nyligen) och går och funderar hur det ska gå för honom... Jag har fått börjat att sätta igång honom nu och det funkar bra hittills.
Hur mycket kan du rida nu och vad innebär ett ridpass?
hur är din häst skodd?
Jag vet att det inte är lika för alla hästar men skulle bara villa höra hur det är för dig...
Jätte tacksam för svar!
 
Sv: Strålben och hårda underlag

hej...

nu kommer jag och lägger mig i... ;) ...men jag har oxå en häst med strålbenhälta hemma...vi var inne med henne på ATG för hältutredning för 2,5 år sen och dom konstaterade förändringar på strålbenen...vi skodde henne med ringskor och behandlade henne mycket med alternativ mediciner och hon blev jättefräsch...fick råd att rida henne regelbundet och försiktigt så klart och inte på för mjukt underlag...hon har funkat jättebra sen dess men...

nu har man börjat märka att hon har ont i samband med skoningar...hon står inte still utan slänger sig bakåt när vi ska slå på skorna... :cry: ...dessutom får hon juh stå utan skor en liten stund medans vi svätsar skorna åt henne...och det tycker hon är skitjobbigt...hela denna processen blir väldigt jobbigt både för hovslagare och för henne...hon tappade en sko förra veckan och tack gode gud att det var massa snö ute...det hjälpte nog så hon inte fick så himla ont...

men hon funkar bra annars...hon skrittas dock bara ute i skogen...

man vet juh inte hur länge dessa strålbenshästar funkar...det kan vara allt från 0-flera år...finns juh topphästar som har strålbensproblem och som funkar utan problem...

frågan är om man vågar avla på dom?

tack för ordet

//hanna
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
1 901
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp