Strålbenshälta?

B

**BORTTAGEN**

Letar efter en trevlig foderhäst för allroundridning, och fick ett mail om en häst med strålbenshälta som promenadrids. Vad innebär strållbenshälta? Någon som kan berätta lite. Min första reaktion är nej ingen sjuk häst, men den lät annars jätte fin, tacksam för svar.
Levita :)
 
Hej

Strålenshälta innebär att hästen har en sjuklig process i strålbensbursan (en liten slemsäck vid strålbenet), djupa böjsenan och eventuellt strålbenet. Tillståndet drabbar främst tunga hästar, inaktiva hästar elelr hästar med för lång tå (ökar belastningen i området).

Behandling saknas men man försöker underlätta för hästen genom specialskor (PG t ex), skrittmotion.

Prognosen är tveksam, få hästar blir ohalta någon längre period.

Så NEJNEJNEJ! Jag förstår att du känner dig lockad, men skaffa dig inte bekymmer genom att ta hand om någon annans! Det finns friska hästar att ha på foder och den här kommer du förmodligen bara att kunna använda till väldigt lätt allroundridning. Tänk den dag du vill ta en galopp över ett fält eller kanske hoppa över ett omkullfallet träd i skogen!?

Jag vet att det låter grymt och jag hade sagt något helt annat om du redan hade haft/ägt hästen men nu.... NEJ!
 
Hejsan!
Tack, det var vad jag behövde höra, har haft häst i många år, men hon har lyckligtsvis varit frisk, förutom småsaker förstårs, så jag är inte så insatt i bensjukdommar. Jag får fortsätta leta, men det är inte lätt att hitta en häst att låna på foder. Det är trasiga hästar, eller tävlingshästar eller unghästar. Ska man ha en trevlig så är man tvungen till att köpa, och det vill jag inte just nu. Men jag jagar vidare. Tack för ditt svar: :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är så, så, så himla ledsen och uppgiven efter dagens besök hos veterinär och måste mest få skriva av mig och få lite råd hur jag ska...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 577
Senast: Fruentimber
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 042
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp