Strålkastare

Javisst är det trist! Jag har en kompis som är elektriker och han säger att t ex Ekohallens utpriser med moms är lägre än deras inpriser utan moms från deras grossist. :( Maken var förresten på ett byggvaruhus i Polen härförleden och han var lyriskt över deras låga priser! Framförallt när det gäller trägolv.
 
Det största problemet är dock inte priserna, utan att folk köper el-prylar och micklar själva utan kunskap.
Om man inte kunde köpa installationsmateriel skulle man ju helller inte lockas till att installera!
Ryser när man tänker på vad som kan hända (och vad som redan har hänt på många ställen!)
 
Nä, det är förstås ett problem. Skulle inte våga greja med det själv. Vi har löst det så att jag köper det billiga materialet på Ekohallen och så har vi en utbildad elektriker som gör jobbet.
 
Ett av problemen med att anlita hantverkare är att man inte bara skall betala för arbetet utan dessutom betala hutlösa priser för materialet.
PL
Självmicklare inom vissa gränser, med viss elutbildning
 
Ett av problemen med att anlita hantverkare är att man inte bara skall betala för arbetet utan dessutom betala hutlösa priser för materialet.
PL
Självmicklare inom vissa gränser, med viss elutbildning
PS det var nära att börja brinna i mitt förra hus pga ngn elektriker inte dragit skruvarna till huvudströmbrytaren ordentligt.
DS
 
Vårt förra hus behövde ny el. Enbart bottenvåningen skulle enligt offerten kosta över 40 000:- i elinstallation (63 kvm boyta). Ganska saftigt. Nu blev kostnaden lite drygt 10 000:- (för hela huset, 115 kvm), eftersom vi köpte materialet själva, och min man (med viss elutbildning) drog elen övervakad av sin morbror (behörig elektriker). Kändes som en trevlig besparing i den mycket ansträngda renoveringsbudgeten.

;) Krocket
 
Billigt kanske, men olagligt!

Enligt Elsäk-Fs 1996:2 paragraf 3 och 6 står det klart vad för jobb som är behörighetspliktigt och vilka förhållande som gäller mellan behörig installatör och yrkesman (den "vanliga" elektrikern)
Texten i sin helhet kan hittas under www.elsak.se

Man måste vara anställd i samma företag för att få jobba "under" någons behörighet! Det räcker inte att känna en behörig installatör, lagen är glasklar på den punkten!
 
Inte så konstigt att folk bryter mot lagen när det skiljer så otroligt mycket i pris. Kanske läge för elektrikerförbundet att se över sin prissättning ;)
 
Klart att det är skillnad på bara mtrlkostnad och mtrlkostnad + arbete.
Men helt klart behöver mtrl-kostnaderna ses över så att det blir lika låga priser oberoende om man köper pryttlarna på eko-hallen eller via sin elinstallatör!
Man måste ju som installatör ha ett litet påslag för att täcka dom timmar man gör innan man installerar när man beräknar och dimensionerar anläggningen rätt, detta arbete kan man ju inte ta upp på fakturan.
Det är ju den viktiga delen som "privatpersonerna" inte gör.
Det är långtifrån alltid det funkar med 1,5 kvadrats kabel och 10A trög säkring!
Sedand ska ju "Kontroll före idrifttagning" göras, dvs innan anläggningen spänningssätts, och hur många vet vad som ska kollas då?
Kan ju bli svårt att förklara för försäkringsbolaget om det blir fel och inga beräkningar eller testprotokoll finns.
 
Det kan ju diskuteras, men föreskrifterna är ju något som ständigt förändras, så påpeka dina synpunkter till Elsäkerhetsverket så kanske det kommer en ändring till stånd!

För övrigt är det den myndighet som jag har possitivast syn på, dom svara alltid på ev. frågor!
Jag mejlade en ganska obetydlig fråga som jag senare glömde av, döm av min förvåning när dom ringde efter ca 6 mån och sa att dom försökt få tag i mig via mejl (bytte adress kort efter frågan!) ett antal gånger utan att lyckas.

Grejen är väl att man vill att någon ska vara ansvarig för jobbet.
Om man gör som ni (och ni är nog långt ifrån ensamma!), vet man inte att den som har behörighet har ansvarsförsäkring (den brukar ju inte gälla på "fritiden", utan endast under arbetstid)+ att man kan inte vara säker på att den som står för jobbet verkligen vet vad den som utför jobbet kan. Jobbar man på samma företag (och oftast är den med behörighet chef), ligger det i företagets intresse att kontinuerligt utbilda alla som jobbar med el i säkerhet och nya arbetsmetoder/föreskrifter.
Om det händer en el-olycka med någon jag har satt att göra ett jobb och denne inte kan/vet vad han/hon pysslar med åker jag dit!
Det ska finnas skrivna dokument vad var och en får och kan göra!

Allt är ju till för att skydda personer, husdjur och egendom mot att skadas/dö av strömgenomgång, det är ju livsfarliga saker, och en olycka kan hända mycket lätt!
Man gör ju inte detta för att djävlas med folk, utan för att skydda dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jeg må nok kjøpe en varmbalje for det isolerte vannet jeg har fungerer ikke de dagene jeg ikke er i stallen. Så lurer på erfarenheter...
Svar
14
· Visningar
1 094
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 874
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp