Strålkastare

fejko

Trådstartare
Funderar på att montera en sådan nu när höstmörkret faller på. Är det någon som har ett tips på var man hittar sådana?
 
Jag har vanliga halogenlampor som lyser upp hemma -billigt och bra. Tror att jag gav runt hundralappen på Överskottsbolaget...
 
Jo halogenlampor lyser bra men de drar också mycket el. Det är ingen höjdare att änvända om de skall vara tända mycket.
 
Jag har några så´na här där strålkastare som du hittar hos bl.a. Jula. (Kolla under El, sedan Utebelysning.) Hur de är ur energisynpunkt vet jag dock inte.
www.jula.se

;) Krocket
 
Kommer att ha så´na på ridbanan (har precis fått den anlagd), men har redan nu på ett par ställen runt hagarna. (Man behöver rejäla lampor nu när mörkret börjar lägra sig.)

;) Krocket
 
jag har en gammaldags kvicksilverlampa (en sån där som tar lite tid på sig att tändas helt) som lyser hur bra som helst och den är billig i drift. Men var man kan få tag i en sådan vet jag inte, men helt ovanliga kan de inte vara. fråga på odal? Elaffär? Nordpost? ÅÅÅ, den finns ju i julakatalogen i länken ovan!! (blev det reklam nu??)
/P
 
Jag köpte billiga Hallogenlampor på Biltema med sensorer. de tänds enbart om någon går förbi. Sedan kan man ställa in den hur länge den ska lysa för varje gång den tänds. På Biltema finns bara fasta installationer, men man kan lätt fixa så det blir en vanlig stickkontakt på dom också. Då slipper man ju krånglet med fast installation.
 
Jag tycker nog inte att det är reklam, så jag lägger in svaret här:
Benämning: Halogenstrålkastare 1500 W
Artikelnummer: 420222
Pris: 299 kr

Finns säkert billigare alternativ, och jag skulle tro att de slukar massor av ström, men å andra sidan lyser de upp väldans bra, och jag har dem inte tända långa stunder.

;) Krocket
 
Man får ju väga för och nackdelar!
En kvicksilverlampa =125W Lång tändtid, släcks den måste den kallna innan den kan tända igen.
En halogenlampa= 500-1500W, full ljusstyrka nästan omedelbart, mer energikrävande.
En halogenlampa på 1000W kan vara tänd 1 timma och då gör den åt 1 Kwh.
På t.ex en ridbana tycker jag att halogen är ett bra alternativ, då det blir ljust med en gång + att man använder den förhållandevis korta stunder.
Ska man ha mycket lampor kan det dock bli dyrare att dra fram kabel för halogen då man behöver dimensionera grövre pga högre förbrukning.
 
Beror lite på hur långt det är och hur mycket belysning man behöver.
Man får lägga EKLK i mark om man anordnar mekaniskt skydd, och den är billigare än EKKJ
EKKJ 2x2,5/2,5 kostar ca 35kr m + moms medans EKLK 3x1,5 kostar ca 12 kr m + moms, men då tillkommer ju det mekaniska skyddet i form av rör eller liknande.
Men innan man springer åstad och köper kabel måste man räkna på utlösningsvilkoret så att det blir rätt!
Det kan vara så att man måste gå upp någon dimension om man har långt avstånd och/eller låg jordslutningsimpedans!
 
Inte förvånad, jag kollade bara GNP:t hos mina grossister.
Frågan är dock om privatpersoner ska kunna köpa installationskabel, då man inte får förlägga och koppla in den!
 
Mitt tidigare inlägg kanske kan misstolkas!
Jag försvarar inte dom högre priserna på något sätt! Ingen vill väl betala mer än nödvändigt.
Anledningen till prisskillnaderna beror väl på systemet.
I dom priser konsumenten betalar till mig som elinstallatör ingår frakt till mig dagen efter beställning och en LITEN vinst till mig för att jag säljer (installationskostnaden får jag ju betalt via arbetskostnaden)
En firma som Jula kan ju förhandla med kabeltillverkaren själv och pressa priserna, och det KAN vara så (men behöver inte!!) att den kabel dom säljer inte har samma egenskaper vid t.ex. förläggning i kallt väder (mer svårjobbad), svårare att skala etc.
Dom elektriska egenskaperna ska dock vara samma!
 
Jag har sett genom mitt jobb att grossistpriser av olika slag tex VVS, el mm tyder på att konkurrensen är mycket dålig. Priserna är ofta mycket lägre utomlands. Stora kunder har ofta stora rabatter från grossisternas listpriser men små företag får klart sämre vilkor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jeg må nok kjøpe en varmbalje for det isolerte vannet jeg har fungerer ikke de dagene jeg ikke er i stallen. Så lurer på erfarenheter...
Svar
14
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp