Strama höftböjare (stärka sätesmusklerna)

C

carmen

Här kommer en sån här envis tråd igen, men vill bara höra med era erfarenheter och om ni har lite tips.:idea:
Jag har nämligen en typisk ryttar - rygg, jag har otroligt korta strama höftböjare som man får av att sitta på hästryggen, och dessutom ont i ryggen pga det. Jag har fått svaret på mitt problem efter hundra besök hos kiropraktor och sjukgymnast och ambitiöst jobb att få bort problemet så vet jag att jag har känslig rygg, mina förkortade höftböjare vrider ländryggen framåt och det blir tryck, och där uppkommer min svank, mitt bäcken tippar bakåt. Okej, jag har stretchat mina höftböjare men det vill ändå inte ge med sig ändå. :crazy:
Så nu undrar jag vad jag kan göra åt problemet. Sryrketräning vet jag, mage och rygg. Men sätesmusklerna behöver inte de stärkas lika mkt som de behöver stretchas?
Kom med lite tips på övningar! Tack

Sv: Strama höftböjare (stärka sätesmusklerna)

Här kommer en sån här envis tråd igen, men vill bara höra med era erfarenheter och om ni har lite tips.:idea:
Jag har nämligen en typisk ryttar - rygg, jag har otroligt korta strama höftböjare som man får av att sitta på hästryggen, och dessutom ont i ryggen pga det. Jag har fått svaret på mitt problem efter hundra besök hos kiropraktor och sjukgymnast och ambitiöst jobb att få bort problemet så vet jag att jag har känslig rygg, mina förkortade höftböjare vrider ländryggen framåt och det blir tryck, och där uppkommer min svank, mitt bäcken tippar bakåt. Okej, jag har stretchat mina höftböjare men det vill ändå inte ge med sig ändå. :crazy:
Så nu undrar jag vad jag kan göra åt problemet. Sryrketräning vet jag, mage och rygg. Men sätesmusklerna behöver inte de stärkas lika mkt som de behöver stretchas?

Jag känner igen problemet med korta, strama höftböjare... Efter år av ridning utan stretching var det inte så lätt att göra något åt dem när jag tillslut försökte... Något som jag tycker varit bra är att se till att de är riktigt, riktigt varma innan jag stretchar. Jag bastar flera gånger/vecka och efter bastun stretchar jag. Nu har jag stretchat regelbundet i två år och tycker att jag känner en tydlig skillnad. Otålig som jag är tyckte jag förstås att det tog alldeles för lång tid innan jag märkte någon större skillnad. Försökte förklara för mig själv att det tagit MÅNGA år att göra dem så där korta och strama - men jag ville ju ändå känna skillnaden NU! Jag vet inte hur länge du stretchat dina höftböjare, men kanske är det så att det inte hunnit märkas så stor skillnad ännu?

Nån som vet hur man stretchar höftböjaren på ett bra sätt?

*KL*
Lugn och försiktig nybörjarYoga, kanske Yin Yoga.
;) Kroppen är en helhet, bästa resultat får man ifall man också tar hänsyn till detta när man tränar. Man uppnår ett större välbefinnande då.

Strama höftböjjare är ett helvete, jag har precis samma problem.

Mitt råd är detsamma som alltid, komplementträning, styrketräning är kalasbra för att komma tillrätta med ojämnheter i kroppen. Men ta hjälp av en intruktör i början!

All form av smidighetsträning brukar också vara bra, yoga osv. Men börja inte med något som är alldeles för avancerat :)

Sen säger jag som min naprapat sa till mig -Stretcha 3 gånger om dagen!!! :banana: Meckigt att få rutin på men det har gjort susen, det tar tid men är man ihärdig hjälper det. Hans poäng var att det spelar ingen roll hur ofta han korrigerar ryggen för så länge höftböjjarna är strama kommer de bara förstöra igen.

Jag brukar sätta ena foten en bit framför den andra, lätta på bakre hälen, hålla bakre benet sträckt och skjuta/rulla in bäckenet under kroppen. Det ska sträcka ovanför låret och kan kännas ända bak till ryggraden nästan beroende på hur tajt muskeln är. Vrid överkroppen lite i motsatt riktning för extra effekt, går också att luta kroppen något bakåt men håll en hand i svanken som stöd.

Lycka till! Och ge inte upp, det tar ett tag men resultaten kommer var så säker.

Efter STORA problem med ena höftböjarmuskeln (kunde inte lyfta knäet mera än 45 grader från golvet när det var som sämst :o ) inser jag att stretching och vissa muskelövningar kommer att vara nödvändiga.

Har en SUVERÄN naprapat / kiropraktor som hjälpt mig mycket när det var som akutast, nu "räcker" det med träning + stretching hemma. Tränar rygg, mage, rumpa med diverse golvövningar (situps etc helt enkelt) och stretchar sen rubbet enligt vanliga, "klassiska" rörelser.

För höftböjarens extremövning har jag sambon till hjälp och det gör faktiskt ont som f*n!!! :mad: :cry: Men är den så kort som den kan bli så finns inget annat val. Det gäller liksom att börja i tid och inte i "akut" skede. Skall dock inte utföras om man inte vet exakt hur.

Men hur stretchar man den på ett effektivt sätt?? Nå tips?

Tips: Gör solhälsningen.
Där har du en effektiv stretch kombinerat med andning och rörelse. Han man muskler som är svåra att stretcha så är andningen jätteviktig, för att utvecklas optimalt. :)

Tack så mkt alla ...:) Sammanfattningsvis så är det alltså stretching av sätesmusklerna, baksida lår, framsida lår, hamstrings, rygg, höftböjare som gäller och även stärka dessa muskelgrupper + Magen såklart för att få det optimala resultatet. Lycka till alla. Kommenterar kommer här igen så får ni höra hur det går för mig :confused: , (efter två - tre veckor).

Hihi..ska även köra den där solhälsningen, gör mig väldigt pigg faktiskt. ;)

Ett litet tips är att ta kontakt med en bra massör som kan lätta på muskelspänningarna och hjälpa dig med terapeutisk strech.( En lite kraftigare strech där massören hjälper till )Han / hon kan åxå ge dig tips på bra strechövningar som du kan göra hemma och före/efter ridning/ träning.
Lycka till!

Har exakt samma problem. Har fårr övningar av sjukgymnast som jag ska göra ca 3 ggr om dan, blir väl knappt 1 g i veckan... =/ Har också varit hos massör en gång i veckan i fyra veckor. Det kan jag verkligen rekomendera!Hittade massor med spänningar och knutor, och gav mig massor med bra stretchövningar.

Säger som Linnis, ta hjälp av en duktig massör eller liknande. Min stretchövning är en terapeutisk variant som jag fått lära av min kiropraktor / naprapat (ja, han är faktiskt båda - lååång utbildning!!) och det är viktigt att man gör rätt. Bättre att få instruktioner och hjälp IRL än skrivet över nätet.

Yogaställningar där man vinklar främre benet 90 grader i knät och har det andra långt bakom och sedan "byter håll" och gör samma sak åt andra hållet har börjat lossa min vänstra höft, likaså där man i samma ställning fäller överlivet framåt och sätter händerna i golvet i olika övergångar (knät hamnar då "utanför" axeln på något sätt, svårt att förklara). Jag börjar uppnå en känsla för min vänstra sidas rörelser som jag inte haft tidigare.

Ett ridtips är att rida barbacka/utan stigbyglar och se till att man släpper ner benen ordentligt, låt fötterna mjukt sträva mot marken. Många saker längs ut då (åtminstone om man ska gå efter träningsvärken dagarna efter)!

det finns bra stretchövningar som fungerar, men även om jag lyckas förklara dem via text, är det ändå lätt att göra fel. t ex den där man står på ena knäet, och har det andra benet i typ 90 grader framför. när man ska skjuta fram bäckenet är det många som skjuter fram magen ist och på så vis blir övningen mindre effektiv.

Om du inte vill lägga tid och pengar på en massör eller liknande finns en annan bra lösning. t ex finns det billiga böcker/häften från SISU där det är bra förklarat med bilder och tips m.m.
Jag tror att den lilla boken med stretch går på ca 30 kr!

Ett bra test för att se om höftböjaren är för kort ska vara att ligga på rygg på golvet, dra upp ena knäet mot magen. om det andra benet lyfter från golvet har man för korta höftböjare!

Tänk även på musklerna har sina antagonister. Styrketräning är mycket bra, men beroende på vilka problem man har finns det vissa muskler man ska ägna mer energi på och vissa man kanske ska låta bli att träna helt.

Jag har t ex korta bröstmuskler, så mina axlar "dras" framåt. Därför ska jag helst inte träna dem så mycket, utan mest stretcha dem. Däremot ska jag träna musklerna på baksidan och inte stretcha dem så mycket, så att de ist blir kortare och "drar" tillbaks axlarna..

Jag har hittat en sjukgymnast som ser till helheten, där har jag fått mycket hjälp. Hela bäckenpartiet, mest på ena sidan, är/har varit alldeles stelt av hopdragna muskler. Jag sökte pga nederdelen av ryggen gjorde ont, det är inte där största delen av problemet sitter utan det är i hela sätes/bäcken/ryggmuskulaturen. Han korrigerar kotor, stretchar ut muskler jag inte visste fanns, hjälper mig med styrketräning, visar hur jag ska använda kroppen tex vid mockning, förklarar hur de olika delarna hänger ihop och ger stretchövningar att köra hemma. Han säger också att det har tagit lång tid att misshandla musklerna på det viset och det tar tid att få det bra igen. Jag måste hela tiden tänka på hur jag går, sitter,står, mockar, lyfter osv - men det börjar sakta bli bättre. Han behandlar fler hästmänniskor med samma problem.
Mitt förslag är att leta upp en sjukgymnast, eller liknande, som behandlar vad som är fel, inte bara symptomen.

Tänk på att när du stretchar så måste du göra det tills du känner skillnad. Det är ett råd som jag poängterar nogrannt för alla mina patienter, och de brukar alla komma tillbaka posetivt överrakade av hur snabbt det har gett resultat (ja, nästan alla, det är ju inte alla som gör sina övningar hemma). Så ta ett läga där det stretchar och stanna där tills det inte stretchar längre! Det brukar ta ca 1-1½ minut till en början. Bäst resultat får du om du är lite varm som efter en dusch eller efter träning. Tänk på att under träning drar musklerna ihop sig och om du vill öka längden och smidigheten på höjfböjarna så måste de stretchas längre än om du inte tränat.
Ett annat bra tips är att tänka på hur du går. Slappna av och gå inte för uppsträckt i ryggen. Ta lugna långa steg som rullar på hela foten, och sträck benet bakom dig ordentligt. Det brukar sträcka lite i höftböjarna det med ;)

Lycka till
/Marie

åå, tack, bra tips där..jag går alltid uppsträckt..lite överdrivet mycket ibland faktiskt...det ska jag tänka på..
det är så kul att alla engagerar sig..man märker verkligen skilnad i ridningen om ens kropp fungerar optimalt

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 121
Senast: lewellyn
·
M
Träning har två problem som ja tänker ta upp här... Det första, som alla mina tränare hittills har sagt åt mig, jag sitter snett. Mm, jag...
Svar
5
· Visningar
876
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål