Sympatistrejker som är nämnda att kunna bli aktuella: deras laddstolpar kan sluta servas, lokalerna städas inte, post- och paketleveranserna stryps och repiga bilar målas inte om.
Förutom att hamnarna inte lastar av redan då. Vi får se vad som händer i veckan, varslen är lagda till 17 november.
 
Senaste nytt är att fackförbund i både Danmark och Norge har varslat om sympatistrejk från 20 december för att hindra att Teslabilar tas in i Sverige. Hamnar och transporter på väg handlar det om.

Och Tesla har stämt både PostNord och Transportstyrelsen för att registreringsskyltarna till nya bilar inte lämnas ut. Tesla ville få dem utlämnade i väntan på att domen ska avgöras, men tingsrätten sade nej till det så skyltarna behöver inte lämnas ut (ännu).

Vad tror ni, blir det fler europeiska länder som ansluter till strejken?
 
Även jag är rädd för synen vissa har på facket.
Möt en del som säger att avtal kan bli bättre utan facket (lite elakt men det kommer från folk som har arbete där den värsta skaderisken är att skära sig på ett papper).
Tja inte vill jag vara själv mot ett stort företag om företaget inte vill göra rätt för sig vid tillexempel en arbetsplatsolycka eller om företag inte vill betala ut lön.
Hur fungerar en säkerhetsrond och hur hanteras brister utan fack bakom.

Känns bra att även få stöd av fackförbund i andra länder inom detta så vi inte står ensamma mot Tesla.
 
Många är emot facket tills de behöver det och då blir det ett jäkla liv om varför facket inte gör något. Vi har sett det i omgångar inom tex IT sektorn där alla var så stöddiga och hade jobb och de behövde inte facket. Sedan blev det kris och de blev avskedade och sprang i panik iväg till facket och gnällde sedan om att det tog så lång tid att få a-kassa.
 
Vad berodde strejken på?

Vad jag vet känner jag ingen som berörts av en strejk, men väldigt många är med i olika fackförbund.
Jag berördes av kommunals stora strejk för sådär 20 år sedan. Jag jobbade som vikarie inom vården på den tiden och hade nog med jobb för att försörja mig när det inte var strejk.
Det var rimligt med strejk även om jag blev drabbad.

Det som dock var fullständigt absurt var bråket jag behövde ha med med en skogstokig människa på Arbetsförmedlingen. Hon krävde att jag skulle söka utannonserade vårdjobb på den arbetsplats jag brukade vara "för det är där jag har erfarenhet" och kunde inte på något sätt ta in informationen om att Jo, jag HAR jobb, jag har ett schema, jag är redan garanterad heltidsarbete i sommar MEN JAG FÅR INTE JOBBA PÅ GRUND AV STREJKEN.
Har ni något annat ströjobb jag kan ta tills dess? Dela ut tidnignar? Lager? Ica? Jag är inte kinkig, Jag har flippat burgare på mcdonalds och jobbat med telefonförsäljning och lager/tillverkning. Det går liksom inte att söka vårdjobb nu, de har strejk och får inte ta in vikarierer - det är ju enda skälet till att jag var här?

Nej.nej Icke! Jag skulle söka vårdjobb. Det finns ALLTID jobb inom vården förstår du lilla vän... Och nu hade hon i systemet ANVISAT mig ett arbete jag måste söka för att få nån akassa. Ett sommarjobb. På min arbetsplats.

Tillslut tittade en annan person i mitt cv och såg att jag hade gått 1.5 år på naturbruksgymnasiet och då skulle jag söka traktorförararbete på en ort ett par timmar bort. Jag hade varken traktorkort eller bilkörkort vilket tydligt stod med som krav i annonsen. När jag påpekade detta så ändrade det inte faktumet att jag minsann skulle söka arbetet ändå.

Då gick jag därifrån innan jag skulle säga något så jag riskerade att bli bli åtalad för brott. Jag har ytterst lite tålamod med sådan genuin dumhet.
Jag fick be min chef om ett intyg att jag sökte ett sommarjobb. På en plats där jag redan var var deras stående vikarie.

Jag fick tillslut ringa upp chefen på Arbetsförmedlingen och förklara situationen Hon visste i alla fall om att det pågick en strejk. Ni vet den den jättestora som stod spaltmeter om i tidningen varje dag... Jag fick faktiskt en ursäkt och akassan påverkades inte

Jag har sedan 11 år tillbaka ett jobb där jag har med Arbetsförmedlingen och jobbsökande att göra professionellt. Men jag är fortfarande lika frustrerad av den absoluta tjockskalligheten och totala verklighetsfrånvaron människan hade.
 
Har han? I vilket land har Elon Musk ändrat hela arbetsmarknadens organisation i grunden?
Det har du förvisso helt rätt i, det har han inte (och det ger väl skäl att känna viss optimism).

Tänkte mer på bedrifter som att efter att först ha hyllats för att bidra med uppkoppling via Starlink till Ukraina, för att sedan lite lynnigt stänga ned det för att stoppa en attack på ryska flottan. En privatperson/företagare borde liksom inte få det inflytandet.
 
Tesla lobbyister försökte få till stånd ett möte med regeringen, som gav kalla handen. Egentligen är det ganska fascinerande att även under S regeringar har staten hållit sig helt borta från arbetsmarknaden och litat på att arbetsgivare och arbetstagare skött det hela oberoende. Ett minus är att det inte finns någon lagstadgad minimilön men annars har Saltsjöbaden varit lika fördelaktigt för arbetsgivare som facket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3PQdM/tesla-forsokte-paverka-regeringen-via-mejl
 
Vad Tesla har gjort, bl.a i USA är att göra det omöjligt för arbetare att organisera sig, eftersom de sparkat alla som försöker. Likaså i andra länder de är aktiva i.

Men de har missbedömt Sverige och Skandinavien. Nu börjar även IG Metall, en av Tysklands största fackförbund att prata lite löst om sympatistrejk. Och Tesla har fabriker i Tyskland (olikt i Skandinavien).

https://www.reuters.com/business/au...hts-norways-sovereign-wealth-fund-2023-12-08/

De har utlyst en tjänst:

“The role is to help ensure that the political, regulatory and fiscal frameworks in the ‘Nordic’ (Norway, Sweden, Denmark, Finland and Iceland) support Tesla’s mission.”

Vilket visar hur lite Tesla har förstått arbetsmarknaden i Skandinavien.

https://driveteslacanada.ca/news/tesla-strengthens-its-nordic-legal-team-amid-ongoing-strike/

Skandinavien är en av Teslas starkaste marknader och skandinaver köper fler Teslor tillsammans än Tyskland.
 
Tesla lobbyister försökte få till stånd ett möte med regeringen, som gav kalla handen. Egentligen är det ganska fascinerande att även under S regeringar har staten hållit sig helt borta från arbetsmarknaden och litat på att arbetsgivare och arbetstagare skött det hela oberoende. Ett minus är att det inte finns någon lagstadgad minimilön men annars har Saltsjöbaden varit lika fördelaktigt för arbetsgivare som facket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3PQdM/tesla-forsokte-paverka-regeringen-via-mejl
Jisses, som när Trump ville att Löfven skulle släppa ASAP Rocky ur häktet..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp