Hm, jag är ju med i SACO :idea: Tror vi har siffror faktiskt. Men det är ju ingen fast siffra utan som sagt ett snitt, som dessutom frångås titt som tätt.

När jag löneförhandlade sist så var det sifferlöst individuellt men höll sig inom ett spann procentuellt sett för alla som var anställda på samma enhet. Vilket innebar att vissa fick rejäl löneförhöjning, andra mindre och några stackare ingen alls.
 
Arbetsgivaren har inte kommit på att erbjuda de bra förmånerna för att konkurrera om arbetskraft av sig själva. Utan fack hade inga företag erbjudit förmåner/högre lön/bättre villkor eftersom de inte behövt göra det för att konkurrera med andra företag.
Jag tänker att arbetsmarknaden i en marknadsekonomi fungerar som andra marknader. Är tillgången på arbetskraft god (och inga kollektivavtal) lär arbetsgivaren inte lägga två strån i kors för att attrahera/behålla personal, de har ju god tillgång oavsett. Men om det är svårt att få tag på folk måste de börja konkurrera med varandra (oavsett kollektivavtal eller ej) och då stiger sannolikt lönerna och det erbjuds andra förmåner också.
 
Får jag fråga vad du har för yrke?

Själv känner jag väl inte att just mitt yrke är just så samhällsviktigt, kanske, och jag känner inte heller att det för min del finns ett fackförbund som är "hemma", något som skulle som du säger driva min yrkesgrupps frågor i samhället. Jag är civilingenjör, så antar att jag skulle kunna vara med i CF, men vi är liksom en stor och spretig grupp och inom mitt yrke finns det minst lika mycket ekonomer som ingenjörer och en hel del systemvetare på det.


Ja, alltså, ser man historiskt så är ju fackföreningsrörelsen och den från början ganska tight sammanflätade socialdemokratin en enormt stor anledning till att vi idag har den arbetsmarknad (och mycket annat i samhället) som vi har (på gott och ont). Men det gör liksom inte att jag känner att jag vill rösta på socialdemokraterna idag eller vara med i facket idag, av någon sorts historisk solidaritet med vad de gjort (och fortfarande delvis gör). Jag ser både för- och nackdelar med facket ur både individuell och samhällelig synvinkel och tycker lika illa om företag som förhindrar facklig organisation (Amazon, Tesla m.fl.) som jag tycker illa om när stora fackföreningar försöker tvinga små företag (och här tänker jag INTE på Tesla) att ingå kollektivavtal. Det är förvisso så att hela idén med att ha en avtalsbaserad arbetsmarknad bygger på att de flesta arbetsgivare har kollektivavtal och en majoritet av arbetstagarna är fackligt organiserade, men båda är och ska vara frivilliga!
Du kan utgå från din utbildning och köra på sveriges ingenjörer eller dyl.

Civilekonomerna, Juristerna och samhällsekonomerna, IT, kommunikatörer är i Akavia -akademikernas fack (gamla jusek och civilekonomerna). Tror absolut inte alla på mitt jobb har samma fack.

Kollektivavtalen är definitivt någonting även företag utan kollektivavtal i Sverige kollar av mot när det gäller villkor.

(Vi har inte kollektivavtal, få anställda, men när jag för några år sedan frågade -får man en flyttdag ledigt? drog de direkt upp ngn pärm med kollektivavtal och kollade -jupp normalt med flyttdag, det får du.)
 
Senast ändrad:
Du kan utgå från din utbildning och köra på sveriges ingenjörer eller dyl.

Civilekonomerna, Juristerna och samhällsekonomerna, IT, kommunikatörer är i Akavia -akademikernas fack (gamla jusek och civilekonomerna). Tror absolut inte alla på mitt jobb har samma fack.

Kollektivavtalen är definitivt någonting även företag utan kollektivavtal i Sverige kollar av mot när det gäller villkor.

(Vi har inte kollektivavtal, få anställda, men när jag för några år sedan frågade -får man en flyttdag ledigt? drog de direkt upp ngn pärm med kollektivavtal och kollade -jupp normalt med flyttdag, det får du.)
Jag tror inte att jag skulle ha problem att hitta en fackförening att vara med i om jag ville. Min poäng var snarast att jag inte ser det som varken samhällsviktigt eller viktigt för mig som individ att vara fackligt ansluten. :)
 
Jag tänker att arbetsmarknaden i en marknadsekonomi fungerar som andra marknader. Är tillgången på arbetskraft god (och inga kollektivavtal) lär arbetsgivaren inte lägga två strån i kors för att attrahera/behålla personal, de har ju god tillgång oavsett. Men om det är svårt att få tag på folk måste de börja konkurrera med varandra (oavsett kollektivavtal eller ej) och då stiger sannolikt lönerna och det erbjuds andra förmåner också.
Det är brist i byggbranschen och det ihop med att allt skall bli billigare så har vi hissolyckan och 5 döda.
Dom som kommer för att jobba i Sverige vågar inte säga till om något är fel för dom är rädda för att bli av med jobbet, vilket dom blir om dom säger till om säkerhet på arbetsplatsen när inget fack står bakom och stötta arbetarna. Aftonbladet har en jättebra artikel om rädslan där ute. https://www.aftonbladet.se/ledare/a...minalitet-och-olyckor-byggbranschen-i-sverige
 
Jag tänker att arbetsmarknaden i en marknadsekonomi fungerar som andra marknader. Är tillgången på arbetskraft god (och inga kollektivavtal) lär arbetsgivaren inte lägga två strån i kors för att attrahera/behålla personal, de har ju god tillgång oavsett. Men om det är svårt att få tag på folk måste de börja konkurrera med varandra (oavsett kollektivavtal eller ej) och då stiger sannolikt lönerna och det erbjuds andra förmåner också.

Jo, så funkar det kanske men det är ju långt ifrån acceptabelt - det duger liksom inte för ett samhälle. Bara för att man har ett yrke som det just nu finns överflöd av ska inte innebära att man får riskera sitt liv, hälsa och arbeta till usla villkor.

Sen är individer ganska dåliga på att prioritera många av de saker som är viktiga i villkoren. Det är få som väljer att avstå 2000 i löneökning för att kunna bekosta mer säkra hanteringsprocesser för samtliga anställda i företag och i bransch. Sånt måste ett kollektiv driva tänker jag.
 
Jag tror inte att jag skulle ha problem att hitta en fackförening att vara med i om jag ville. Min poäng var snarast att jag inte ser det som varken samhällsviktigt eller viktigt för mig som individ att vara fackligt ansluten. :)
Men det är ju bara att kolla i andra länder där fack inte funnits lika länge, varit lika stark och inte lika många varit med. Det är inga extra semesterdagar, flyttdagar och andra liknande förmåner.
 
Det är brist i byggbranschen och det ihop med att allt skall bli billigare så har vi hissolyckan och 5 döda.
Dom som kommer för att jobba i Sverige vågar inte säga till om något är fel för dom är rädda för att bli av med jobbet, vilket dom blir om dom säger till om säkerhet på arbetsplatsen när inget fack står bakom och stötta arbetarna. Aftonbladet har en jättebra artikel om rädslan där ute. https://www.aftonbladet.se/ledare/a...minalitet-och-olyckor-byggbranschen-i-sverige
Jag har fördelen att jag vågade säga till när en högre chef sa att jag skulle ställa pallar där vi inte får pga säkert. Jag vet att jag inte kommer få sparken pga arbetsvägran pga detta då jag har facket bakom mig.
Vi har idag massor som inte kan göra som jag gjorde och ha kvar jobbet.
 
X/Twitters flagande av just texter från Aftonbladet fortsätter, och andra verkar kunna skriva kritik om Tesla utan att drabbas.

https://www.journalisten.se/nyheter...tonbladet-sprider-sig-flera-artiklar-drabbade

Har det att göra med att Aftonbladet ägdes av LO förr? (en liten procent kanske de äger än?)

AB håller på med en undersökning om glimmra och hur Tesla är beroende av barnarbetare. Gissar att det kanske har med attacken att göra.
 
Jag tänker att arbetsmarknaden i en marknadsekonomi fungerar som andra marknader. Är tillgången på arbetskraft god (och inga kollektivavtal) lär arbetsgivaren inte lägga två strån i kors för att attrahera/behålla personal, de har ju god tillgång oavsett. Men om det är svårt att få tag på folk måste de börja konkurrera med varandra (oavsett kollektivavtal eller ej) och då stiger sannolikt lönerna och det erbjuds andra förmåner också.

När det är goda tider och brist på arbetskraft, behövs inte facket. När det blir lågkonjunktur kan AG bara avskeda personal utan de säkerhetsmekanismer som facket och kollektivavtalet reglerar. Som vi ser i länder som USA.

Facket är inte till för när allt går bra. När ekonomin går bra och arbetet eftertraktat och lönen är god så är det förståeligt att folk inte anser facket som något nödvändigt. Men när det går åt helvete som tex en konflikt på arbetsplatsen och liknande det är då facket kliver in. Och vid behov driver ärendet till Arbetsdomstolen. Är du inte medlem av facket måste du driva ärendet helt själv.

Ett exempel på när facket är bra att ha

https://kollega.se/diskriminering/gravid-uppsagd-facket-stammer-diskriminering?page=2

Det är bara att se vad som hände på twitter när Elon köpte företaget och sparkade 2/3 av personalstyrkan. Många fick veta det när deras login inte fungerade. Och det var mycket attraktiva höginkomsttagare.
 
När det är goda tider och brist på arbetskraft, behövs inte facket. När det blir lågkonjunktur kan AG bara avskeda personal utan de säkerhetsmekanismer som facket och kollektivavtalet reglerar. Som vi ser i länder som USA.

Facket är inte till för när allt går bra. När ekonomin går bra och arbetet eftertraktat och lönen är god så är det förståeligt att folk inte anser facket som något nödvändigt. Men när det går åt helvete som tex en konflikt på arbetsplatsen och liknande det är då facket kliver in. Och vid behov driver ärendet till Arbetsdomstolen. Är du inte medlem av facket måste du driva ärendet helt själv.

Ett exempel på när facket är bra att ha

https://kollega.se/diskriminering/gravid-uppsagd-facket-stammer-diskriminering?page=2

Det är bara att se vad som hände på twitter när Elon köpte företaget och sparkade 2/3 av personalstyrkan. Många fick veta det när deras login inte fungerade. Och det var mycket attraktiva höginkomsttagare.
Det du säger är inte i motsats till det jag säger :) Det du beskriver är liksom baksidan av en "fri arbetsmarknad" och jag säger inte alls emot det. Min poäng gällde att när det är goda tider för arbetstagare och svårt för företag att rekrytera personal, så behöver de konkurrera med andra företag, kollektivavtal eller ej. Vad gäller vem, när och hur arbetsgivaren kan avskeda är det ju dock lagreglerat i Sverige. LAS gäller alla.

Det är inte så att jag generellt är emot fack eller kollektivavtal, men båda ska vara frivilligt.
 
Jag tänker att arbetsmarknaden i en marknadsekonomi fungerar som andra marknader. Är tillgången på arbetskraft god (och inga kollektivavtal) lär arbetsgivaren inte lägga två strån i kors för att attrahera/behålla personal, de har ju god tillgång oavsett. Men om det är svårt att få tag på folk måste de börja konkurrera med varandra (oavsett kollektivavtal eller ej) och då stiger sannolikt lönerna och det erbjuds andra förmåner också.
Hmm det stämmer inte helt. Dels krävs regleringar för att hålla ett land i marknadsekonomi, annars går det mot oligopol eller monopol, som USA som släppt regleringar sedan 80-talet och är på väg i den riktningen. Dels är det tydligt att när efter Corona arbetssökare ratade vissa arbetsgivare förstod de inte att de behövde förbättra villkoren utan de blev snarare arga på internet och hotade lägga ned verksamheten eller anställde helt enkelt inte.

Alla måste förstå hur en marknadsekonomi fungerar och vad som lockar arbetstagare till arbeten för att det ska fungera helt enkelt. Saker som en flyttdag eller att inte vara på jobbet när man är sjuk osv är inte alltid saker som arbetsgivare ens kommer på själva.

Att två parter pratar med varandra är en bättre väg till goda arbetsvillkor än att olika arbetsgivare slänger ut lite olika villkor i luften och hoppas på att få napp. Det är bättre för båda parter, det är bättre för de som jobbar inom brancher där det är lätt att få jobb och bättre för de som jobbar inom brancher där det finns många som slåss om jobben.

Speciellt om det är så att Adlibris och Apotea kan köra på svinkassa arbetsvillkor medan folk inom IT är färre och kan få goda tillfälligtvis under goda tider. Men utan facken hade de olika arbetsgivarna inte varit organiserade tillsammans och hade inte vetat vad arbetstagarna kan vilja ha för goda villkor. Just nu skulle till exempel läkare börjat få allt sämre arbetsvillkor och det skulle väl sannolikt gå snabbare utan deras fack.

Goda arbetsvillkor, stor medelklass, skatter och marknadsekonomi är bra för hela länder och alla som bor i dem, även de superrika. Men det betyder inte att personer (eller superrika) kommer att sträva dit per automatik. Utan det krävs regleringar för att hålla kvar goda arbetsvillkor, medelklass och marknadsekonomi.

Eftersom som sagt en ren marknadsekonomi utan regleringar existerar inte länge. Mer eller mindre blandekonomi krävs alltid. (USA hade en gång starka regleringar mot monopol och de har haft ett land med högre välfärd än nu, de går nedåt i ekonomi och välfärd för befolkningen och uppåt i barnadödlighet.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp