Stress över sjukskrivning

Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
 
Senast ändrad:

Har landat i att jag vill ha en häst 🐎
Livet är verkligen inte lika kul utan. Det är enklare, mindre oro, bättre ekonomiskt osv men vad spelar det för roll när det är tråkigt 😑
Jag vill inte bara äta, jobba, sova och vänta in döden. Har målat om halva lägenheten, renoverat möbler, varit mer social än vanligt med vänner, tränat hund osv. Det går ändå inte att fylla tomrummet efter häst, jag är en hästmänniska, jag vill leva och andas häst!

Det blir lite knackigt ekonomiskt ett tag men jag har en bra buffert så det är ingen fara på så vis. Jag får bara spara mindre och slösa mindre. Har ett rejält friskvårdsbidrag som jag inte använt en krona av, räcker till ganska många träningar.
Hade tänkt använda det till agility men Harry tycker det är dötrist 😆 Han vill spåra, inte hoppa över hinder och gå genom tunnlar.

Jag har börjat titta på annonser och hittat några intressanta.
För ett år sedan var Vegas den perfekta hästen för mig, det är han inte längre så jag ångrar inte att jag sålde honom. En numera femåring med en räv bakom varje öra är inte vad jag ska ha, hur fin och rolig han än är att rida.
Jag vill ha en äldre, klok och välriden häst som tar hand om sin ryttare. En där jag kan bygga upp mitt självförtroende igen.
Känns spännande och lite läskigt på samma gång.
Igår tog vi en promenad till stallet där jag hade Vegas. Längtar tillbaka så mycket, det är verkligen en liten oas på jorden ❤️


Kan så mycket relatera till detta. Jag har varit med om en svår ridolycka för 13 år sen och det tog ett år innan jag var så fysiskt återställd att jag överhuvudtaget hade möjlighet att ta mig upp i en sadel. Jag har visserligen aldrig haft egen häst har en sjukdom som gör att jag aldrig skulle orka det. Men jag visste redan när jag låg på sjukhuset att jag skulle tillbaka till hästar och ridning. Hittade en underbar ridskola där jag tog många privatlektioner för att bygga upp mitt självförtroende igen. Rider kvar där fortfarande och är på väg dit i skrivande stund faktiskt. Nu vet jag ju att det inte hände under ridning utan i hagen men kan ändå förstå och relatera till att behöva bygga upp sitt självförtroende. Det tog ganska lång tid innan jag red ut igen men till slut var jag där. Den här veckan har jag hyrt häst där. Jag brukar säga att jag äger ena benet iallafall på honom då jag ridit och hyrt honom väldigt mycket under åren som gått :D Önskar dig lycka till med att hitta din trygga häst igen.
 
Så roligt, vad glad jag är för din skull! Jag tog några års paus efter att mitt sto behövde avlivas, hon var min drömhäst så jag tappade helt lusten efter någon ny då. Men sedan kryper det på en igen… och så hittar man en ny, fin vän. Hästlivet, det är banne mig det bästa livet!
 
Fick en kallelse nu om DT av ansiktet om två veckor. Jag vet att de pratade om att det skulle göras efter ett halvår. Eftersom jag inte fick någon kallelse hoppades jag lite att de glömt bort det 🙄
Men nu är det dags.
Hoppas allt ser bra ut, vore ju väldigt retligt om de behöver göra om något 😑
 
Privat en häst idag. Gick bra, speciellt med tanke på att jag inte ridit på nästan ett år.
Jag blev dock extremt trött 😅
Blev väl lite för mycket med att köra till ny plats, nervositeten över att rida och så den fysiska ansträngningen tillsammans med den psykiska.
Hade sällskap utan körkort idag, imorgon åker sambon med så då kan han köra hem 😊
 
Privat en häst idag. Gick bra, speciellt med tanke på att jag inte ridit på nästan ett år.
Jag blev dock extremt trött 😅
Blev väl lite för mycket med att köra till ny plats, nervositeten över att rida och så den fysiska ansträngningen tillsammans med den psykiska.
Hade sällskap utan körkort idag, imorgon åker sambon med så då kan han köra hem 😊
Härligt att höra 😊
 
Får mitt röntgensvar om två veckor, förhoppningsvis ser allt bra ut.

Provred den lilla fina hästen tidigare i veckan och det gick så himla bra 😍
Jag har ju varit lite osäker på om den är för "tråkig" för mig. Tråkig är nog egentligen fel ord, den är framåt och väldigt fin att rida och det är nog det som gör att jag upplevde den tråkig. Jag har ju senaste åren haft väldigt gröna hästar där allt har varit långt ifrån enkelt alla gånger.
Men samtidigt så var det ju det här jag tänkte mig, en färdig häst. Som en kompis sa, problem kommer ändå och hon har som försäljare aldrig varit med om att någon hört av sig och varit missnöjd över att en häst är för snäll och välriden.
Nu när jag provade igen såg jag på hästen med lite andra ögon och uppskattade verkligen hur den är.
Den har så himla fina ögon och jag fick en helt annan känsla för den och har tänkt jättemycket på den varje dag efter det.

Ägaren har haft den ganska länge och är väldigt mån om rätt hem vilket känns väldigt bra. Hon är nöjd med hur jag rider hästen och nästa helg kommer de upp för att kolla på vårt stall. Håller tummarna för att hon ska känna sig nöjd med detta och vilja sälja. Sen är det veterinärbesiktning kvar också. Fortfarande en bit kvar men jag hoppas så himla mycket att allt ska gå bra.

Imorgon börjar jag jobba igen och det är med väldigt blandade känslor. Jag trivs i grunden väldigt bra på mitt jobb, både med mina arbetsuppgifter och mina kollegor.
Men det har dessvärre varit ganska turbulent senaste tiden. Det finns en person som inte kunde acceptera att jag blev arbetsledare och som har uppfört sig väldigt illa. Hen blev förflyttad och det var lugnt ett tag. Sista veckorna innan semestern eskalerade dock allting och jag har mått väldigt dåligt på jobbet. Tappat motivationen och tron på mig själv. Jag har jättebra stöttning av min chef och övriga kollegor, olika processer är igångsatta för att hitta en lösning.
Innan semestern kände jag att detta kommer inte gå, antingen behöver jag byta avdelning för att få en nystart eller byta arbetsplats. Nu vet jag inte och får ont i magen bara av att tänka på det.

Det är mycket pga detta som jag verkligen längtar efter en häst. Jag saknar det där andingshålet i vardagen, en plats där jag kan glömma allt annat och bara fokusera på min häst. Det är inte bara ridningen jag saknar, jag tycker verkligen om att vara i stallet, pyssla och fixa. Att ha något att fokusera på och se fram emot.

Håll tummarna för att den här lilla hästen ska bli min ❤️
IMG_20230811_111127.jpg
 
Får mitt röntgensvar om två veckor, förhoppningsvis ser allt bra ut.

Provred den lilla fina hästen tidigare i veckan och det gick så himla bra 😍
Jag har ju varit lite osäker på om den är för "tråkig" för mig. Tråkig är nog egentligen fel ord, den är framåt och väldigt fin att rida och det är nog det som gör att jag upplevde den tråkig. Jag har ju senaste åren haft väldigt gröna hästar där allt har varit långt ifrån enkelt alla gånger.
Men samtidigt så var det ju det här jag tänkte mig, en färdig häst. Som en kompis sa, problem kommer ändå och hon har som försäljare aldrig varit med om att någon hört av sig och varit missnöjd över att en häst är för snäll och välriden.
Nu när jag provade igen såg jag på hästen med lite andra ögon och uppskattade verkligen hur den är.
Den har så himla fina ögon och jag fick en helt annan känsla för den och har tänkt jättemycket på den varje dag efter det.

Ägaren har haft den ganska länge och är väldigt mån om rätt hem vilket känns väldigt bra. Hon är nöjd med hur jag rider hästen och nästa helg kommer de upp för att kolla på vårt stall. Håller tummarna för att hon ska känna sig nöjd med detta och vilja sälja. Sen är det veterinärbesiktning kvar också. Fortfarande en bit kvar men jag hoppas så himla mycket att allt ska gå bra.

Imorgon börjar jag jobba igen och det är med väldigt blandade känslor. Jag trivs i grunden väldigt bra på mitt jobb, både med mina arbetsuppgifter och mina kollegor.
Men det har dessvärre varit ganska turbulent senaste tiden. Det finns en person som inte kunde acceptera att jag blev arbetsledare och som har uppfört sig väldigt illa. Hen blev förflyttad och det var lugnt ett tag. Sista veckorna innan semestern eskalerade dock allting och jag har mått väldigt dåligt på jobbet. Tappat motivationen och tron på mig själv. Jag har jättebra stöttning av min chef och övriga kollegor, olika processer är igångsatta för att hitta en lösning.
Innan semestern kände jag att detta kommer inte gå, antingen behöver jag byta avdelning för att få en nystart eller byta arbetsplats. Nu vet jag inte och får ont i magen bara av att tänka på det.

Det är mycket pga detta som jag verkligen längtar efter en häst. Jag saknar det där andingshålet i vardagen, en plats där jag kan glömma allt annat och bara fokusera på min häst. Det är inte bara ridningen jag saknar, jag tycker verkligen om att vara i stallet, pyssla och fixa. Att ha något att fokusera på och se fram emot.

Håll tummarna för att den här lilla hästen ska bli min ❤️
Visa bifogad fil 125710
Så himla trist med personen på jobbet! Hoppas det löser sig snabbt, och håller alla tummarna för att det blir köp med den där fina hästen!
 
Jag hoppas att du snart blir med häst igen. Det ser ut att vara en trevlig liten en du har hittat.
Hur ska jag formulera mig..? Buke är sig inte riktigt likt när du inte har häst, @ Bison. Men jag förstår ju såklart varför och läser gärna om Harry och missarna också, såklart :heart .

Jag hoppas också att det löser sig på jobbet.
 
Jag hoppas att du snart blir med häst igen. Det ser ut att vara en trevlig liten en du har hittat.
Hur ska jag formulera mig..? Buke är sig inte riktigt likt när du inte har häst, @ Bison. Men jag förstår ju såklart varför och läser gärna om Harry och missarna också, såklart :heart .

Jag hoppas också att det löser sig på jobbet.

Så himla fint skrivet 💞
 
Första veckan på jobbet gick bra, nu kommer dock fler och fler tillbaka från semestrar så denna vecka drar utredningar osv igång igen. Ser inte fram emot det jättemycket men jag hoppas trots allt att det kommer gå bra.

Varit på kalas idag, var dessvärre inte en angenäm upplevelse. Blev för mycket folk och för stimmigt, fick fruktansvärd huvudvärk och kändes mig sjuk. Klarade två timmar innan vi var tvungna att åka. I den typen av situationer märks det verkligen att min hjärna inte fungerar som före olyckan.
Det är ju inte jättekul men det är något jag kan leva med. Jag var ju trots allt introvert redan innan så jag kommer inte sakna att gå på kalas.

Något som är väldigt roligt är att den lilla bruna hästen kommer flytta hit sista helgen i oktober 💞
Det är lite längre fram än jag hoppades men det blir det bästa för ägaren och jag har inga problem att vara tillmötesgående där, det ska ju trots allt kännas bra för alla parter 😊
Så nu får vi hålla tummarna för att veterinärbesiktning och annat går vägen.
 
Första veckan på jobbet gick bra, nu kommer dock fler och fler tillbaka från semestrar så denna vecka drar utredningar osv igång igen. Ser inte fram emot det jättemycket men jag hoppas trots allt att det kommer gå bra.

Varit på kalas idag, var dessvärre inte en angenäm upplevelse. Blev för mycket folk och för stimmigt, fick fruktansvärd huvudvärk och kändes mig sjuk. Klarade två timmar innan vi var tvungna att åka. I den typen av situationer märks det verkligen att min hjärna inte fungerar som före olyckan.
Det är ju inte jättekul men det är något jag kan leva med. Jag var ju trots allt introvert redan innan så jag kommer inte sakna att gå på kalas.

Något som är väldigt roligt är att den lilla bruna hästen kommer flytta hit sista helgen i oktober 💞
Det är lite längre fram än jag hoppades men det blir det bästa för ägaren och jag har inga problem att vara tillmötesgående där, det ska ju trots allt kännas bra för alla parter 😊
Så nu får vi hålla tummarna för att veterinärbesiktning och annat går vägen.
Tråkigt att det blev så jobbigt med kalaset. Speciellt när du redan innan är introvert. Är själv introvert och hatar kalas. Hade gärna sluppit dom. Det tar grymt mycket energi.

Va kul att det blev den lilla bruna :heart Äntligen är Bison Bison igen :D vi är ju vana med en Bison med häst och liten hund. Nu blir det komplett igen
 
Igår gick jag en utbildning, en viktig utbildning för mig i min arbetsroll även om det var drygt att sitta still så många timmar 😅
Jag är van att vara sitta korta stunder och vandra omkring väldigt mycket.

Idag kom läraren till oss och pratade lite med min chef. Efteråt berättade chefen att läraren hade tyckt att jag verkade väldigt duktig, intresserad och engagerad. Väldigt kul att höra, speciellt nu när det varit lite jobbigt 😊

Skulle få svar från min DT efter två veckor, den tiden har gått nu men fortfarande inget. Hoppas det dyker upp snart!

Har börjat gå en kurs, avsuttten sitsträning för ryttare. Första tillfället var igår och den kommer pågå till början av september.
Det var väldigt roligt och givande. Nu kommer jag träna ordentligt med min pilatesboll så är jag förhoppningsvis en bättre ryttare när Ärtan kommer 🫛
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
777
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 585
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 714
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp