Stress över sjukskrivning

Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
 
Senast ändrad:

Ahh ok. Det borde ju ändå ske en bedömning av läkare innan du får åka hem. Så den kan du ta det med.

Börjar med att ringa öron imorgon så jag kan ha en lapp med det jag tänkt säga.
Jag mår skit efter narkos och lär inte vara mitt bästa och mest skärpta jag efter operationen 😅
 
Börjar med att ringa öron imorgon så jag kan ha en lapp med det jag tänkt säga.
Jag mår skit efter narkos och lär inte vara mitt bästa och mest skärpta jag efter operationen 😅
Varenda gång jag har blivit opererad oavsett orsak har frågan om sjukskrivning alltid kommit upp efter operationen. Får du inte till det då pga dåligt mående bör det inte vara några problem att ta det efteråt.

(Säg till innan att du mår dåligt av narkos, de brukar kunna fixa det med förebyggande mediciner.)

Eftersom du känner som du gör är mitt tips att försöka få tag i den läkaren som sa en månad. Hen har vad jag förstår träffat dig och bör kunna göra den bästa bedömningen. Om du efter operationen behöver vara sjukskriven längre tar du kontakt med den mottagning som gjorde operationen, inte akuten och inte vårdcentralen utan den specialiteten som gjorde den.

Krya på dig :heart
 
Intyget behöver vara inne på torsdag så VC känns inte som rätt väg att gå alls 😅
Måste verkligen intyget vara inne på torsdag? Det har aldrig varit några problem för mig att lämna in intyg några dagar senare, exempelvis när jag inte kunnat lämna tidigare pga läkartid längre fram. Det har aldrig varit några problem, särskilt inte när det gäller allvarliga skador, operationer osv. Men jag kanske bara haft en snäll chef?
Oavsett tror jag inte att du behöver oroa dig för sjukskrivningen. Krya på dig!
 
Måste verkligen intyget vara inne på torsdag? Det har aldrig varit några problem för mig att lämna in intyg några dagar senare, exempelvis när jag inte kunnat lämna tidigare pga läkartid längre fram. Det har aldrig varit några problem, särskilt inte när det gäller allvarliga skador, operationer osv. Men jag kanske bara haft en snäll chef?
Oavsett tror jag inte att du behöver oroa dig för sjukskrivningen. Krya på dig!

Jag vet faktiskt inte hur noga det är där jag är.
Har inte fått tag i min chef idag men får förhoppningsvis besked i morgon.
Jag läste bara i vår personalhandbok att det ska vara intyg från kalendag 8.
Jag är en kontrollmänniska som verkligen inte vill göra fel 😣
 
Detta är en tråkig fördom som jag ofta hör, tycker vi kan sluta sprida den. De finns inom alla kategorier. De allra flesta av de kirurger jag jobbat med har varit väldigt fina människor!

/Jobbar på kirurgklinik
Jag har fått för mig att man måste ha ett "hårt psyke" eller hur man ska säga, för att kunna skära i en människa.
Tvivlar dock inte på att det finns fina kirurger med.
 
Om du är under ÖNH:s ansvar så tycker jag absolut du ska ringa dem. Har haft mycket att göra med dem senaste året och det har aldrig varit några problem att bli sjukskriven, det har räckt att prata med receptionen så har de tagit det med rätt läkare.

Krya på dig!

Åh vad bra!
Ska ringa dem i morgon när jag vaknat till och är hyfsat klar i huvudet.
Blev så himla fint omhändertagen de dagar jag var där ❤️
 
Du bör ha intyg från kalenderdag 8 ja, men det behöver inte bestämma din slutgiltiga sjukskrivning. Skulle det stå måndag i det intyget kan du skaffa ett nytt när det går ut.

Ingen omkring mig har haft svårt att förlänga sin sjukskrivning vid behov efter operation.

Lycka till och krya på dig!

Och om jobbet behöver veta för schemaläggning eller dyl hade jag bara svarat att jag är sjukskriven tom X men tror det blir förlängt.
 
Du bör ha intyg från kalenderdag 8 ja, men det behöver inte bestämma din slutgiltiga sjukskrivning. Skulle det stå måndag i det intyget kan du skaffa ett nytt när det går ut.

Ingen omkring mig har haft svårt att förlänga sin sjukskrivning vid behov efter operation.

Lycka till och krya på dig!

Och om jobbet behöver veta för schemaläggning eller dyl hade jag bara svarat att jag är sjukskriven tom X men tror det blir förlängt.

Jag tror inte operationen i sig påverkar tiden på sjukskrivningen, inte enligt kirurgen iaf.
Det är tydligen en kosmetisk operation där de ska sätta in plattor för att jag inte ska ha en grop i pannan.
Den andra frakturen får klara sig utan hjälp.
Jag ska se ut lite mindre som Quasimodo och mer som Harry Potter.
 
Jag vet faktiskt inte hur noga det är där jag är.
Har inte fått tag i min chef idag men får förhoppningsvis besked i morgon.
Jag läste bara i vår personalhandbok att det ska vara intyg från kalendag 8.
Jag är en kontrollmänniska som verkligen inte vill göra fel 😣
Sambon var nära på införskaffa läkarintyg iochmed trodde han skulle va hemma längre sjuk sist. Men iallafall på hans jobb räckte med han skickade bild med signatur, och intyget lämnas in senare.

Krya på dig!
 
Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
Först och främst fy så otäckt och krya på dig. I de fall jag opererat min rygg (desvärre ganska många ggr) så har kirurgen aldrig varit speciellt inblandad efteråt utan en läkare på avdelningen där man ligger efter op tar över samt för min del fortsättningsvis en läkare som sedan tar över på den avdelning man gör eventuella återbesök. Tror verkligen inte att du behöver vara orolig för att bli tvingad tillbaka till arbete innan du känner dig redo för det.

Lycka till!❤️
 
Plus att kirurger har sällan "fint sätt på sängkanten" :D De kirurger jag haft kontakt med har varit tämligen burdusa.

@Bison: Jag hade räknat kallt med att det kommer inte att bli problem med sjukskrivningen men jag förstår att det är stressande när en får höra något sådant. Ta hand om dig och krya på dig! :heart
Kunde inte hålla med mer gällande det första. Brukar tänka att det finns en anledning till att de arbetar med sovande människor (eller djur för den delen för upplever ofta samma sak inom djursjukvården), men ska såklart inte döma alla efter efter mina erfarenheter( även om de faktiskt är ganska många) Förstår såklart att inte alla är sådana som de jag stött på. Personalen i övrigt på operation har alltid varit fantastisk. Har bara upplevt varenda gång att läkaren tycker det är jobbigt att prata med mig innan op.

Var och en skall göra det en är bra på tänker och är man nu en skicklig kirurg så bryr iallafall inte jag mig speciellt mycket om den sociala kompetensen inte är tipp topp.
 
Senast ändrad:
Detta är en tråkig fördom som jag ofta hör, tycker vi kan sluta sprida den. De finns inom alla kategorier. De allra flesta av de kirurger jag jobbat med har varit väldigt fina människor!

/Jobbar på kirurgklinik
Såklart skall man inte sprida osanningar och det var inte min mening. Beskrev bara mina egna erfarenheter från både human och djursjukvården och det har i mitt fall (med undantag för en alldeles underbar Neurolog på Sahlgrenska) inte varit speciellt angenäma upplevelser att träffa kirurgen innan operationen då man själv är som mest sårbar, orolig och ledsen.
 
Såklart skall man inte sprida osanningar och det var inte min mening. Beskrev bara mina egna erfarenheter från både human och djursjukvården och det har i mitt fall (med undantag för en alldeles underbar Neurolog på Sahlgrenska) inte varit speciellt angenäma upplevelser att träffa kirurgen innan operationen då man själv är som mest sårbar, orolig och ledsen.
Väldigt tråkigt att du (med flera) blivit bemött på ett dåligt sätt. Jag har också träffat på en hel del ”stolpskott” både i mitt yrke och privat, ibland undrar man varför de har valt just ett arbete med människor…

(Ursäkta spinoff från trådstarten)
 
Jag vet faktiskt inte hur noga det är där jag är.
Har inte fått tag i min chef idag men får förhoppningsvis besked i morgon.
Jag läste bara i vår personalhandbok att det ska vara intyg från kalendag 8.
Jag är en kontrollmänniska som verkligen inte vill göra fel 😣

Jag tror att det räcker att det på intyget står från dag 8. Inte att det lämnas in på dag 8. Iaf eftersom du är så dålig som du är. Meddela din chef att du skickar intyget så fort du har möjlighet till det men att du just nu mår för dåligt. När du får intyget kan du ju fotografera det och skicka bilden så att chefen får se det så kan du skicka det sen när du orkar. Så hade jag gjort i ditt läge och det hade chefen fått acceptera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 071
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 591
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp